|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nr. 99 marzec 2010 r.
W numerze:
Sprawozdanie z posiedzenia XXXVII sesji V kadencji Rady Gminy Urzędów
XXXVII sesja Rady Gminy Urzędów odbyła się 25 lutego 2010 r. Głównym tematem sesji była sytuacja w rolnictwie na terenie gminy Urzędów na tle sytuacji w regionie i kraju. Zagadnienie to zreferowane zostało przez Stanisława Tompolskiego – kierownika Referatu Rolnictwa w Urzędzie Gminy w Urzędowie. Referaty dotyczące rolnictwa wygłosili również zaproszeni goście. W sesji udział wzięli: Waldemar Rzepecki – przewodniczący NSZZ „Solidarność” RI, Marian Matyjasek – przewodniczący Gminnego Związku Kółek i Organizacji Rolniczych w Urzędowie, Mariusz Socha – przedstawiciel Biura Powiatowego ARiMR w Kraśniku oraz Henryk Wilczopolski – przedstawiciel Związku Sadowników RP. W sprawach bieżących radni podjęli następujące uchwały: 1) w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2011 roku, 2) w sprawie zatwierdzenia „Programu współpracy gminy Urzędów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2010 rok”, 3) w sprawie wydzierżawienia nieruchomości stanowiącej własność gminy Urzędów, 4) w sprawie wydzierżawienia nieruchomości stanowiącej własność gminy Urzędów, 5) w sprawie sprzedaży w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność gminy, 6) w sprawie zatwierdzenia „Planu odnowy miejscowości Józefin”, 7) w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010.
Maria Pogoda
Komentarz do budżetu gminy Urzędów na rok 2010
W budżecie gminy Urzędów można wyodrębnić dwie zasadnicze części: I – wydatki bieżące, II – wydatki inwestycyjne. Wydatki bieżące to środki finansowe przeznaczone na utrzymanie i funkcjonowanie najważniejszych dziedzin życia publicznego, a procentowy udział w wydatkach bieżących ogółem w budżecie na rok 2010 przedstawia się następująco: 1) oświata – planowane wydatki: 9179 tys. zł, co stanowi 54%, 2) pomoc społeczna – planowane wydatki: 3698 tys. zł, co stanowi 22%, 3) administracja publiczna – planowane wydatki: 1852 tys. zł, co stanowi 11%, 4) kultura – planowane wydatki: 598 tys. zł, co stanowi 3,5%, 5) sport – planowane wydatki: 92 tys. zł, co stanowi 0,5%, 6) gospodarka komunalna – planowane wydatki: 349 tys. zł, co stanowi 2,1%, 7) bieżące utrzymanie dróg – planowane wydatki: 405 tys. zł, co stanowi 2,4%. Na wszystkie wydatki bieżące w budżecie gminy na 2010 rok przeznaczono 16 mln. 928 tys. zł. Zadania, jakie realizuje gmina jako lokalny samorząd, dzielimy na własne i zlecone. Zadania własne są obligatoryjne do realizacji, wynikają z przepisów prawa i finansowane są w 100% z budżetu gminy. Administrację publiczną stanowią administracja rządowa i samorządowa. Część zadań przypisanych administracji rządowej może być realizowana przez samorząd i współfinansowana na zasadzie zawartych porozumień. Na zadania zlecone gminie Urzędów administracja rządowa przeznacza w roku 2010 z własnego budżetu kwotę 2,7 mln. zł. Środki własne (dochody), jakie może zgromadzić gmina z własnych podatków i innych wpływów, w roku 2010 stanowić będą kwotę około 2 mln. zł. Większość budżetu – kwota 11,4 mln. zł – to subwencje przekazywane z budżetu centralnego na konkretne bieżące zadania. Wydatki bieżące to środki finansowe jakie musi zabezpieczyć gmina, aby utrzymać dotychczasową strukturę jednostek realizujących zadania publiczne wynikające z konkretnych rozwiązań i aktów prawnych. Strukturę wydatków bieżących w odniesieniu do inwestycyjnych można kształtować poprzez ograniczenie wydatków bądź zmianę istniejących rozwiązań organizacyjno-prawnych, w tym liczby jednostek w układzie gminy. Nie są to sprawy proste, bowiem wymagają przyzwolenia i kompromisu wielu uczestników życia publicznego, jak np. ograniczenie bądź likwidacja szkoły wymaga kompromisu i porozumienia pomiędzy Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną i dyrektorem szkoły, kuratorem oświaty, Komisją Oświaty i Radą Gminy, związkami zawodowymi itp. Bardzo często jest tak, że interesy czynnika społecznego są rozbieżne z tym co chciałby osiągnąć organ wykonawczy, jakim jest wójt, czy stanowiący, jakim jest Rada Gminy. Na przestrzeni kilku ostatnich lat środki, jakie udaje się wygospodarować na inwestycje w gminie Urzędów w ramach budżetu, to kwota 1–1,2 mln. zł rocznie. Spłacamy w ciągu roku kredyty i pożyczki inwestycyjne w kwocie ponad 0,8 mln. zł. Kwota na inwestycje jest bardzo niska w stosunku do potrzeb gminy i oczekiwań mieszkańców. Stąd pozostaje jeden sprawdzony i naszym zdaniem słuszny kierunek poszukiwania dofinansowania zewnętrznego w postaci bezzwrotnych dotacji, umorzeń pożyczek i premii termomodernizacyjnych czy częściowo umarzalnych kredytów na realizację zadań inwestycyjnych. Praktycznie jest tak, że dzięki dobrej aktywności i bardzo dobrym kontaktom na różnych szczeblach władzy rządowej i samorządowej udaje się nam realizować inwestycje w układzie finansowym zbliżonym do niżej podanych proporcji rocznie: 1/3 nakładów finansowych na inwestycje to środki własne, 1/3 – to pozyskane bezzwrotne dotacje i środki na współfinansowanie zadań inwestycyjnych realizowanych w granicach administracyjnych gminy przez różne szczeble administracji rządowej i samorządowej, 1/3 – to środki pozyskiwane w formie korzystnych, częściowo umarzalnych kredytów, pożyczek, premii termomodernizacyjnych itp. Na przestrzeni kilku lat po wejściu Polski do Unii Europejskiej pojawiło się kolejne źródło dofinansowania w postaci funduszy unijnych. Pozyskanie funduszy unijnych wymaga systematycznego śledzenia zasad przygotowania, oceny i rozpatrywania wniosków, wysokiej dyscypliny i odpowiedzialności ze strony samorządu, szczególnie pracowników Urzędu Gminy realizujących bezpośrednio te zadania. Lata 2010–2011 zapowiadają się wyjątkowo dobrze, jeżeli chodzi o pozyskiwanie funduszy unijnych dla gminy Urzędów, bowiem mamy szansę otrzymać dość duże, jak na warunki gminy, środki finansowe na konkretne cele i zadania inwestycyjne. Istnieje również możliwość pozyskiwania z funduszy unijnych pieniędzy na wydatki bieżące i z tym gmina radzi sobie dobrze. W latach 2010–2011 mamy szansę zrealizować i rozliczyć inwestycje za prawie 7,6 mln. zł, uzyskując zewnętrzne dofinansowanie w kwocie ponad 4,6 mln. zł. Aby nie było przerwy w dopływie zewnętrznego dofinansowania w latach następnych musimy przeznaczyć część pieniędzy na przygotowanie organizacyjno-prawne i dokumentacyjne kolejnych zadań i pomysłów. Zgodnie z obowiązującymi zasadami ubiegania się o fundusze unijne, najpierw musimy zrealizować i zabezpieczyć finansowanie zadania inwestycyjnego środkami własnymi, aby starać się w późniejszym okresie o refundację przyznanego we wniosku dofinansowania. Trzeba umiejętnie podejmować zobowiązania finansowe na te cele, aby zapewnić bezpieczeństwo i płynność finansową gminy, uzyskując maksymalne dofinansowanie. Jesteśmy zdeterminowani i dobrze przygotowani do takiego właśnie działania, przy czym tak jak dotychczas potrzebne będzie zrozumienie i dobre współdziałanie większości w Radzie Gminy Urzędów. Jestem przekonany, że wymagająca gmina Urzędów zapewni takie przedstawicielstwo w kolejnych wyborach samorządowych, aby odpowiedzialne i bardzo ważne sprawy samorządowe przekazane zostały kompetentnym i odpowiedzialnym reprezentantom, którzy w atmosferze zrozumienia potrafią wykorzystać zaistniałe możliwości rozwoju gminy. Rok bieżący może okazać się najlepszym w tej kadencji samorządu, bowiem mamy szansę realizować i uzyskać dofinansowanie z funduszy unijnych na inwestycje, w układzie jak poniżej. Środki finansowe, jakie może otrzymać gmina z funduszy unijnych, stanowić będą około 4,6 mln. zł.
Jan Woźniak
Inwestycje planowane do realizacji w latach 2009–2011 z dofinansowaniem funduszy z Unii Europejskiej i Norweskiego Mechanizmu Finansowego
Zbiórka odpadów elektrycznych i elektronicznych
Urząd Gminy w Urzędowie informuje, że w dniach od 29 marca do 30 kwietnia 2010 r. organizuje zbiórkę zużytego odpadowego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, poprzez zorganizowanie tymczasowego punktu zbiorczego tych odpadów. Kontener będzie usytuowany za budynkiem Ośrodka Zdrowia w Urzędowie, obok pojemników przeznaczonych na selektywną zbiórkę odpadów stałych. Rodzaje sprzętu elektrycznego i elektronicznego: I chłodziarko-zamrażarki, pralko-suszarki, grzejniki elektryczne; II sprzęt komputerowy, faksy, telefony, kserokopiarki; III radia, telewizory, wideo, kamery, aparaty fotograficzne, instrumenty muzyczne; IV lampy fluorescencyjne, kompaktowe, lampy sodowe, rtęciowe, halogenowe, żarówki uliczne, świetlówki. Prosimy o dostarczenie ww. urządzeń do wskazanego punktu w wyznaczonym powyżej terminie. Zużyty sprzęt należy wkładać tylko do dostarczonych kontenerów, nie wolno odpadu kłaść obok kontenerów.
Regulamin konkursu pn. „Promowanie postaw i działań pozwalających zachować walory zdrowego i czystego środowiska”
Organizatorem konkursu jest Urząd Gminy w Urzędowie, ul. Rynek 26, 23-250 Urzędów. Czas trwania konkursu: 01.05.2010 r. – 30.11.2010 r. Cel konkursu: 1) podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa – różnych grup wiekowych; 2) kształtowanie nowych nawyków, właściwych postaw wobec przyrody, zmiana starych przyzwyczajeń na sprzyjające ochronie środowiska; 3) ochrona posiadanych zasobów przyrody; 4) selekcja odpadów; 5) stworzenie społeczeństwu, a szczególnie dzieciom i młodzieży, możliwości prowadzenia różnorodnych działań upowszechniających wiedzę ekologiczną i ochronę środowiska oraz prezentowanie ich w środowisku lokalnym. Uczestnicy konkursu: ● placówki oświatowe gminy – dzieci i młodzież szkolna, dzieci przedszkolne, nauczyciele; ● mieszkańcy poszczególnych sołectw; ● stowarzyszenia, jednostki OSP i inne organizacje działające na terenie gminy, podmioty prowadzące działalność gospodarczą na terenie gminy, zainteresowane ochroną środowiska i gospodarką odpadami. Aby wziąć udział w niniejszym konkursie należy pisemnie zgłosić ten fakt do Urzędu Gminy w Urzędowie, ul. Rynek 26, 23-250 Urzędów, pokój nr 4, do dnia 10.04. 2010 r. Zgłoszenie winno zawierać wstępny zakres działań, jakie będą podjęte w ramach konkursu przez zainteresowanego uczestnika. Zadania dla szkół i przedszkoli: 1. Zgłoszenie placówki oświatowej do konkursu, do Urzędu Gminy Urzędów. 2. Przeprowadzenie i udokumentowanie spotkań z dziećmi i młodzieżą, prelekcji, spektakli słowno-muzycznych, zabaw ekologicznych, wystaw plastycznych, inscenizacji dotyczących ww. celów konkursu, a także wycieczek dydaktycznych do obiektów związanych z ochroną środowiska, ochroną przyrody. 3. Wspólne porządkowanie terenu – udział dzieci i młodzieży w corocznej akcji „Sprzątanie świata” (zdjęcia miejsc porządkowanych). 4. Selektywne zbieranie odpadów – podstawowe zasady selekcji odpadów, znaki recyklingu umieszczane na opakowaniach różnego rodzaju produktów (część teoretyczna). Możliwość prowadzenia zbiórki surowców wtórnych. 5. Sporządzenie sprawozdania z pozaprogramowej edukacji ekologicznej – pracy pisemnej z realizacji zadania konkursowego. Dyrektorzy szkół i przedszkoli z terenu naszej gminy podejmą działania, które zachęcą nauczycieli, młodzież, a także dzieci do udziału w niniejszym konkursie, będącym jedną z akcji uwrażliwiających na konieczność troski o środowisko i jego ochronę. Zadania dla sołectw i organizacji: 1. Zgłoszenie do konkursu, do Urzędu Gminy Urzędów. 2. Zorganizowanie i udokumentowanie spotkań z mieszkańcami, celem przybliżenia założeń konkursu oraz działań podejmowanych na terenie gminy Urzędów na rzecz ochrony środowiska. 3. Popularyzacja – zachęcanie społeczeństwa lokalnego do selekcji odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych oraz do współpracy z podmiotami odbierającymi odpady komunalne z terenu gminy Urzędów. 4. Porządkowanie terenów zaśmieconych (dzikie wysypiska, tereny przydrożne, lasy), segregacja i zagospodarowanie zebranych odpadów – wykonanie zdjęć obrazujących stan miejsc zaśmieconych, współpraca z jednostkami oświatowymi (dzieci i młodzież szkolna, nauczyciele). 5. Współpraca z instytucjami i ludźmi działającymi na rzecz ochrony środowiska w zakresie dokonania nasadzeń, wyboru rodzaju krzewów, bądź drzew, konserwacji istniejących terenów zielonych. 6. Sporządzenie sprawozdania – pracy pisemnej z realizacji zadania konkursowego wraz z dokumentami sprzedaży bądź przekazania surowców zebranych selektywnie. Uczestnicy konkursu mają możliwość wyboru wyżej przedstawionych zadań. Ocena konkursu: Na okoliczność odbytych spotkań, prelekcji uczestnik konkursu sporządza protokół z załączoną listą obecności. Celem potwierdzenia ilości zgromadzonych i zagospodarowanych odpadów, uczestnik konkursu gromadzi i przedkłada komisji konkursowej dowody sprzedaży, bądź przekazania surowców zebranych. Oceny prac komisja dokona według kryteriów: 1. Ilość zebranych i posegregowanych odpadów (opakowania ze szkła, plastiku, makulatura, puszki aluminiowe, złom) – skala oceny od 0 do 10 punktów udokumentowanych dowodami sprzedaży, bądź przekazania. 2. Likwidacja dzikich wysypisk, porządkowanie miejsc zaśmieconych – skala oceny 0 do 7 punktów; – akcja „Sprzątanie świata” – porządkowanie terenów leśnych, przydrożnych, wokół obiektów publicznych, rzek, pomników przyrody – udokumentowanie wykonanymi zdjęciami tych miejsc, sprawozdaniem. 3. Edukacja ekologiczna, działania na rzecz ochrony środowiska (popularyzacja selekcji odpadów, pozyskiwania surowców, oszczędność surowców pierwotnych, przebudowa i kształtowanie świadomości ekologicznej społeczności lokalnej, budowa nowych nawyków, przyzwyczajeń w sprawie ochrony środowiska, ochrona posiadanych zasobów przyrody, działania upowszechniające wiedzę ekologiczną i ochronę środowiska oraz prezentowanie ich w środowisku lokalnym) – skala oceny od 0 do 15 punktów. Formy: a) wykłady, prelekcje upowszechniające wiedzę ekologiczną; b) organizacja konkursów, olimpiad o tematyce ekologicznej; c) wystawy plastyczne, plakaty, ulotki o treściach ekologicznych; d) wycieczki dydaktyczne. Udokumentowanie edukacji ekologicznej – sprawozdania, protokoły z listami obecności z realizowanych zagadnień w ramach wymienionego kryterium. 4. Estetyka opracowanych sprawozdań – prac konkursowych – skala oceny od 0 do 8 punktów. Uczestnik konkursu może otrzymać maksymalnie 40 punktów za uzyskane najlepsze wyniki w konkursie. Komisja dokona oceny złożonych prac i uzyskanych efektów na podstawie ww. kryteriów i osiągniętych wyników potwierdzonych odpowiednio. Organizatorzy konkursu przewidują dla uczestników konkursu nagrody rzeczowe, finansowe bądź dofinansowanie niektórych wydatków związanych z realizacją celów niniejszego konkursu.
Regulamin konkursu ogłoszony zostanie w lokalnej prasie oraz wywieszony na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Urzędowie, ul. Rynek 26, 23-250 Urzędów.
wójt gminy mgr inż. Jan Woźniak
Koncepcja rozwoju lokalnej turystyki na terenie gminy Urzędów
Gmina Urzędów wystąpiła z inicjatywą opracowania koncepcji rozwoju lokalnej turystyki. Zebrany materiał, jakim dysponujemy oraz wstępne opracowania tras konnych, rowerowych i pieszych uwzględniają miejsca szczególne na naszym terenie – godne odwiedzenia przez turystów. W zasobach gminnych obecnie znajdują się:
I Ciekawe miejsca 1) grodzisko w Leszczynie, 2) Wały Urzędowskie, 3) Rynek w Urzędowie 4) kościoły (Boby, Urzędów, Popkowice), 5) pomniki, 6) mogiły, cmentarze i kapliczki, 7) rodzinny dom śp. abpa Zdzisława Golińskiego, 8) młyny, 9) sanktuarium św. Otylii, 10) najmniejszy w układzie kraju rezerwat jodłowy w Natalinie, 11) ośrodek garncarski w Bęczynie, 12) obserwatorium astronomiczne w Urzędowie, 13) pomnik przyrody dąb „Marcin”, 14) dolina rzeki Urzędówki (uroczysko za sanktuarium św. Otylii). II Wypoczynek i rekreacja 1) gospodarstwa agroturystyczne i miejsca noclegowe, 2) zbiornik wodny w Skorczycach, 3) tor dla quadów, 4) punkty gastronomiczne, 5) imprezy stałe w gminie Urzędów, 6) Punkt Edukacji Leśnej w Bęczynie. III Organizacje i osoby prywatne 1) Towarzystwo Ziemi Urzędowskiej, 2) Lubelski Związek Hodowców Gołębi Rasowych i Drobiu Ozdobnego, 3) Rada Gminna i Koła Gospodyń Wiejskich, 4) Stowarzyszenie Hodowców i Miłośników Koni „Furman” w Urzędowie. IV Trasy w gminie Urzędów 1) Szlak 600-lecia, 2) trasa rowerowa, 3) trasa piesza, 4) trasa edukacyjna, 5) trasa ekologiczna, 6) trasa historyczna.
Zamierzeniem naszym jest również zorganizowanie konkursu przed dożynkami gminnymi w roku bieżącym w celu wyłonienia tradycyjnego produktu lokalnego, z którym moglibyśmy wychodzić na zewnątrz gminy i ubiegać się o wpis do rejestru produktów regionalnych. Istnieje potrzeba zaangażowania środowiska lokalnego, mieszkańców poszczególnych sołectw, sołtysów i organizacji społecznych, do uzupełnienia i poszerzenia informacji o miejscach ciekawych na mapie gminy. Wówczas zaplanowane trasy – istniejące i planowane – spełnią nasze oczekiwania. Warto promować swoje najbliższe otoczenie, jak również siebie. Istnieją możliwości pozyskiwania funduszy unijnych na projekty indywidualne. Rozwijanie istniejących i tworzenie nowych gospodarstw agroturystycznych, które znajdą swoje miejsce na wyznaczonych trasach turystycznych, wpłynie na ich atrakcyjność i w perspektywie czasu pozwoli uzyskiwać dodatkowe dochody w gminie. Po opracowaniu i uzgodnieniu koncepcji rozwoju lokalnej turystyki w gminie Urzędów będziemy zlecać szczegółowe opracowanie dokumentacyjne pozwalające zagospodarować oraz uatrakcyjnić te miejsca, które wyróżniają gminę Urzędów i mogą być wykorzystane do integracji i wypoczynku miejscowej ludności, jak również gości przybywających na teren naszej gminy.
Józef Baran
Dni Kultury Rolnej z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem lokalnej społeczności. Tegoroczne wykłady poświęcone były w szczególności odmianom, uprawie i ochronie warzyw i owoców miękkich, uprawie buraków cukrowych, dopłatom bezpośrednim, ubezpieczeniu rolników i ich upraw. Omówiono również programy rolnośrodowiskowe oraz możliwości wsparcia inwestycji przedsiębiorstw. Wysoka frekwencja świadczy o tym, jak bardzo potrzebne są tego typu spotkania i wykłady.
W poprzednim numerze „Gazety Urzędowskiej” (nr 98) na stronie 6 w tabeli nr 2 zostały podane błędne kwoty wydatków bieżących budżetu gminy na rok 2010. Poniżej podajemy wartości prawidłowe. Za utrudnienia bardzo przepraszam.
Maria Pogoda
Tabela nr 2. Główne wydatki budżetu gminy na rok 2010
Pani Bronisława, pomimo swojego sędziwego wieku, jest kobietą bardzo pogodną, uśmiechniętą i rozmowną. Interesuje się bardzo życiem codziennym swojej najbliższej rodziny, cieszy się wykształceniem zdobytym przez swoje wnuki oraz pilnie śledzi i żywo dyskutuje o życiu politycznym kraju. Lubi czytać bieżącą prasę i słuchać wiadomości radiowych. Jubilatce dane było przeżyć cały wiek naszej polskiej historii, doświadczyć wiele trudów i radości z nim związanych. Było to 100 lat wypełnionych ciężką pracą i troską o dobro rodziny, lat wypełnionych radościami i smutkami, bo przecież czasy nie były łatwe. Uroczystą mszę świętą w domu pani Bronisławy odprawił ks. dziekan Szymon Szlachta – proboszcz parafii Boby. Uczestniczyło w niej liczne grono rodziny i życzliwych przyjaciół. Zaproszenie na tę piękną uroczystość otrzymali również: wójt gminy Jan Woźniak, sekretarz gminy Wiesława Ciupak, kierownik USC Beata Wnuk oraz kierownik PT KRUS Kraśnik Piotr Widomski. Pani Bogdańska otrzymała także, za pośrednictwem Urzędu Gminy, list gratulacyjny od prezesa Rady Ministrów – Donalda Tuska. Uroczystość była pełna ciepłych słów i gestów; nie zabrakło kwiatów, prezentów, urodzinowego tortu i szampana oraz przeróżnych smakołyków na obficie zastawionym stole. Za przemiłe zaproszenie serdecznie dziękujemy i jeszcze raz życzymy pani Bronisławie kolejnych lat życia w dobrym zdrowiu i pomyślności wśród bliskich i życzliwych jej osób, a dla nas – pokolenia nieco młodszego, niech cytowane poniżej słowa naszego papieża Jana Pawła II będą okazją do chwili zadumy i przemyślenia: „Starość wieńczy życie. Jest czasem żniw, żniw tego, czego się nauczyliśmy, co przeżyliśmy. Żniw tego, co zdziałaliśmy i osiągnęliśmy, a także tego, co wycierpieliśmy i wytrzymaliśmy. Jak w końcowej partii wielkiej symfonii. Te wielkie tematy współbrzmią potężnie.”
Beata Wnuk – kierownik USC
W dniu 8 marca w Gminnym Ośrodku Kultury odbył się pokaz żywieniowy dotyczący tradycji wielkanocnych zorganizowany przez Koła Gospodyń Wiejskich z terenu gminy Urzędów. Przybyłe panie brały czynny udział w nauce oraz przygotowywaniu tradycyjnych potraw wielkanocnych pod kierunkiem pani Doroty Żyszkiewicz. Spotkanie zakończyło się degustacją. Mamy nadzieję, że zdobyte umiejętności kulinarne będą wykorzystane w przygotowaniach tradycyjnych Świąt Wielkanocnych.
Jednostki OSP z terenu naszej gminy podsumowały dorobek 2009 roku
W dniach od 9 stycznia do 20 lutego 2010 r. odbyły się w naszej gminie Walne Zebrania Sprawozdawcze OSP za rok 2009. W naszej gminie istnieje i działa 9 jednostek OSP, w tym 2 należą do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego – są to OSP Urzędów i OSP Boby. Wszystkie jednostki w stopniu zadowalającym wykonały swoje zadania nakreślone w planach pracy, czego efektem było udzielenie absolutorium przez Komisje Rewizyjne wszystkim Zarządom OSP. Nowością zebrań sprawozdawczych, dzięki technice multimedialnej, był pokaz dorobku inwestycyjnego w naszej gminie na przestrzeni ostatnich lat. Pokaz opracował Urząd Gminy. Komentarz do pokazu opracował prezes Zarządu Oddziału Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej w Urzędowie Jan Woźniak, który jednocześnie pełni funkcję wójta gminy Urzędów.
sprawozdanie opracował dh Henryk Karaś
Członkowie Stowarzyszenia Dzieci i Osób Niepełnosprawnych wspólnie walczą z niepełnosprawnością
Pod koniec stycznia tego roku stowarzyszenie obchodziło dwunastolecie swojego istnienia. Uroczyste spotkanie jubileuszowe, w którym oprócz zarządu i członków organizacji uczestniczyły władze samorządowe gminy Urzędów, odbyło się 5 lutego w kawiarni „Starościanka”. „Niepełnosprawność jest wielką próbą dla rodziców, rodzin i tych, którzy próbują pomagać, ponieważ społeczeństwo nie zawsze potrafiło i potrafi zaakceptować inność. Życiu takich osób bardzo często towarzyszą manifestowane przez ludzi oznaki odrzucenia, niezrozumienia i pogardy” – mówiła podczas spotkania, przybliżając historię powstania organizacji, prezes Stowarzyszenia Dzieci i Osób Niepełnosprawnych w Urzędowie Teresa Zaborowska. – „Dlatego powstanie stowarzyszenia, którego inicjatorkami były Małgorzata Piłat i Anna Czuba, ówczesne pracownice urzędowskiego GOPS-u, było dla nas nie tylko gestem życzliwości, ale również światełkiem w tunelu. Doceniliśmy trud i poświęcenie wspierających nas osób i postanowiliśmy walczyć o szczęście i zdrowie własnych dzieci, a przede wszystkim o akceptację i należyte miejsce w naszym społeczeństwie” – kontynuowała prezes Zaborowska. Formalnie zarejestrowane ugrupowanie swą działalność rozpoczęło 20 listopada 1997 r. Aby ułatwić kontakty niepełnosprawnych dzieci z dziećmi zdrowymi, większość spotkań została podporządkowana kalendarzowi imprez szkolnych. Toteż członkowie stowarzyszenia najczęściej spotykali się przy okazji Dnia Matki, Dnia Dziecka, andrzejek, zabawy choinkowej, ale też i innych okazji. Z biegiem czasu zmieniły się jednak zasady funkcjonowania urzędowskiej grupy. Dzieci bowiem dorosły i zrodziły się problemy z działaniem stowarzyszenia. Nie chodziło już tylko o organizację różnego typu spotkań, ale również o kwestię poszukiwania pieniędzy, bo rodzące się po wejściu do Unii Europejskiej uwarunkowania ekonomiczno-prawne stworzyły przyjazny grunt dla pozyskiwania funduszy zewnętrznych na realizację różnorodnych działań na rzecz osób niepełnosprawnych. Dlatego w 2008 roku zakres organizacji został poszerzony o dorosłe osoby niepełnosprawne, przez co zmieniono nazwę grupy na Stowarzyszenie Dzieci i Osób Niepełnosprawnych. Dzięki takiemu posunięciu organizacja przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej rozpoczęła starania o fundusze unijne. W ich wyniku udało się zakupić samochód przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, czy wykonać podjazd dla niepełnosprawnych przy Ośrodku Zdrowia w Urzędowie. Nie bez znaczenia pozostaje też, realizowany trzeci rok z rzędu, program „Uczeń na wsi”, w wyniku którego niepełnosprawne dzieci, poprzez staranie się o dofinansowanie zakupu sprzętów służących poprawie warunków kształcenia, mogą wyrównać swoje szanse na zdobycie wykształcenia. „Można szukać różnej definicji niepełnosprawności, ale tak naprawdę dopiero w momencie kiedy dotknie ona nas, czy też naszych najbliższych zaczynamy ją rozumieć. Dobrze, że powstało takie stowarzyszenie, bo jeżeli sami nie możemy realizować jakichś działań, to może je prowadzić stowarzyszenie, które jak widać wspaniale działa nie tylko dla swojego dobra, ale dla dobra nas wszystkich” – mówił do zgromadzonych na jubileuszowym spotkaniu wójt gminy Urzędów Jan Woźniak. Oficjalna część spotkania zakończyła się poszerzeniem grona honorowych członków stowarzyszenia. Do Małgorzaty Piłat i Anny Czuby, inicjatorek powstania stowarzyszenia, które honorowe członkostwo posiadają już od jakiegoś czasu, dołączył Jan Woźniak – wójt gminy Urzędów oraz Rafał Halik – referent do spraw projektów w urzędowskim GOPS. Świętowanie jubileuszu zakończyło się wspólną herbatką oraz wystawą sprzętu rehabilitacyjnego firmy ORT-CARE z Lublina.
Justyna Cieślicka
(Powyższy tekst został opublikowany w czasopiśmie „Głos” Gazeta Powiatowa nr 4 z 24.02.2010 r.)
Inwestycje w sołectwach na 2010 rok
Mieszkańcy zaplanowali, Rada zatwierdziła, wójt z sołtysami wykona inwestycje w ramach funduszu sołeckiego. Nasza gmina otrzyma 30% dofinansowanie do zrealizowanych zadań w ramach funduszu sołeckiego, tj. ok. 75 tys. złotych. Podejmując w ubiegłym roku uchwałę o przystąpieniu do funduszu, nie wiedzieliśmy na pewno, że będzie to aż 30% dofinansowanie. Pisząc rok temu w numerze 91 naszego biuletynu, że będzie to 30% zwrot kosztów, na sesji Rady Gminy pojawiły się głosy sceptyczne, iż być może nie warto wchodzić w ten fundusz, dlatego tym bardziej samorządowi winno zależeć, by rozliczyć zrealizowane inwestycje u wojewody i pozyskać całe należne dofinansowanie. Będzie to jak gdyby nagroda dla samorządu za zrealizowanie zadań własnych gminy, które bezpośrednio wyznaczyli mieszkańcy sołectw a samorząd merytorycznie przygotował i wykonał. Celem funduszy sołeckich jest, aby za ich pomocą uruchomić aktywność społeczną. Inwestycje zaplanowane na bieżący rok budżetowy muszą być rozliczone w tymże budżecie. Po wstępnej analizie projektu budżetu naszej gminy przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Lublinie wiemy już, że tylko inwestycja w sołectwie Boby Kolonia, która dotyczy budowy chodnika przy drodze powiatowej, nie mieści się w zadaniach własnych gminy, przez co dofinansowania w ramach funduszu sołeckiego do kwoty tej inwestycji nie będzie, zatem kwota ogólna dofinansowania dla gminy nieznacznie zmniejszy się. Pozostałe zadania uzyskały pozytywną opinię RIO. Zostaje tylko ze strony urzędu wykonać je i wywiązać się z formalności rozliczeniowych. Na lutowej sesji tego roku podjęta została uchwała przez Radę Gminy, że przystępujemy do funduszu w 2011 roku. Zważywszy na to, że w tym roku pierwszy raz będzie realizowany fundusz sołecki, mieszkańcy sołectw powinni wykazać zainteresowanie losem inwestycji w swych sołectwach a także trafnie zaplanować kolejne na następny rok 2011.
Inwestycje do wykonania w sołectwach na 2010 rok, które zostały zatwierdzone przez Radę Gminy:
Źródło: Załącznik nr 13 do Uchwały Budżetowej Rady Gminy Urzędów na 2010 rok.
radny Kazimierz Jagiełło
Co nowego w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Wł. Jagiełły w Urzędowie?
I semestr już dawno za nami. Był pracowity, ciekawy i przyniósł wiele sukcesów. Jesteśmy bardzo dumni, że nasze trzy uczennice – Dominika Jackowska, Monika Kołbuk i Ilona Machaj – otrzymały stypendia w ramach „Lubelskiego programu pomocy stypendialnej dla uczniów szczególnie uzdolnionych”. Jest to niewątpliwy sukces i uczniów, i nauczycieli. Na uwagę zasługuje również bogate zestawienie dotyczące udziału naszych uczniów w różnego typu konkursach, zawodach, turniejach szkolnych i pozaszkolnych. Oto wybrane osiągnięcia: ● uzyskanie tytułu laureata ogólnopolskiego konkursu „Arsenał pamięci”, ● zakwalifikowanie się do etapu rejonowego konkursu „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”, ● nagrody w gminnym konkursie „Edukacja ekologiczna społeczności lokalnej”, ● nagrody w konkursie „Pszczoła to skarb” organizowanym przez CKiP w Kraśniku, ● zakwalifikowanie się do etapu powiatowego Jesiennego Konkursu Recytatorskiego, ● II i III miejsce w pływaniu w stylach klasycznym i dowolnym, ● III miejsce w Mistrzostwach Powiatu w Sztafetowych Biegach Przełajowych chłopców (gimnazjum), ● III miejsce w Powiatowej Licealiadzie w Lidze LA dziewcząt, ● II miejsce w Powiatowej Licealiadzie w Halowej Piłce Nożnej chłopców, ● czołowe miejsca w Gminnym Turnieju Wiedzy Pożarniczej. Uczniowie klas młodszych brali udział w ogólnopolskim programie z zakresu bezpieczeństwa „Słońce na drodze” realizowanym we współpracy z Komendą Powiatową Policji w Kraśniku. Wszyscy otrzymali eleganckie kamizelki odblaskowe. Dopilnujmy, aby chcieli je nosić. Włączyliśmy się do ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom” oraz „Ratujmy kasztanowce”. Realizujemy programy zdrowotne i profilaktyczne. Uczestniczyliśmy w akcjach charytatywnych na rzecz Lubelskiego Hospicjum dla Dzieci im. Małego Księcia, „Góra grosza”, „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”, a uczniowie LO oddawali honorowo krew. Wiele działań prowadzonych jest w ramach Szkolnego Koła „Caritas”, grup „Dzieci Maryi” i „Bielanek”. Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym (przeprowadzono warsztaty świąteczne z udziałem rodziców i mieszkańców), licznymi instytucjami (np. maluchy wystawiły jasełka w Domu Pomocy Społecznej w Popkowicach, zaprezentowały baśń „Brzydkie kaczątko” w Domu Pomocy Społecznej w Gościeradowie). Organizujemy wycieczki, wyjazdy do kina, teatru, na pokazy fizyczne, na łyżwy i narty, kiermasze, wystawy, przygotowujemy inscenizacje i oprawy artystyczne świąt i rocznic państwowych. Z uznaniem spotkała się inscenizacja przygotowana na gminne obchody Święta Niepodległości pt. „Kocham Cię, Polsko”. Przeprowadziliśmy próbne sprawdziany w Szkole Podstawowej, egzaminy gimnazjalne i maturalne. Trwa rozbudowa Szkoły Filialnej w Rankowskiem; planowany termin oddania – czerwiec 2010. Od września 2009 roku funkcjonują w naszej gminie trzy oddziały przedszkolne z unijnego projektu „Szansa na dobry start – wzmocnienie edukacji przedszkolnej na terenie gminy Urzędów”, którego realizatorem jest ZSO Urzędów. Zakończenie projektu przewidziano na czerwiec 2012 roku. Powoli pustoszeją korytarze. Nadchodzi długo oczekiwana wiosna. Coraz więcej dzieci spędza wolny czas na świeżym powietrzu przed szkołą i na boisku. Ale dla uczniów kończących kolejne etapy edukacji jest to czas pod znakiem sprawdzianów, w tym dla wszystkich maturzystów obowiązkowego egzaminu z matematyki. Przed nami także czas rekrutacji. Podajemy obowiązujące w tym roku terminy i serdecznie zapraszamy do podjęcia nauki w naszej placówce.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH im. WŁ. JAGIEŁŁY w URZĘDOWIE 23-250 Urzędów, ul. Wodna 24, tel. 81 822 50 02, tel./fax 81 822 58 45 e-mail: zso@zso.urzedow.pl adres internetowy: www.zso.urzedow.pl
Ogłasza nabór na rok szkolny 2010/2011 do pierwszej klasy Liceum Ogólnokształcącego Zapewniamy: naukę dwóch języków obcych nowożytnych (j. angielski, j. niemiecki) w multimedialnej pracowni języków obcych, wspaniałą kadrę nauczycielską, dobrą atmosferę i poczucie bezpieczeństwa, korzystanie z dwóch pracowni komputerowych z łączem DSL i Neostradą, wykorzystanie do nauki tablic interaktywnych, bardzo dobrze wyposażoną bibliotekę szkolną z centrum multimedialnym, możliwość korzystania z nowej stołówki szkolnej i świetlicy, szatni z indywidualnymi szafkami uczniowskimi, wspaniale wyposażoną bazę sportową (hala gimnastyczna, siłownia, boiska), rozwijanie zdolności i zainteresowań w kołach przedmiotowych.
Przedmioty brane pod uwagę przy przeliczaniu ocen:
Przedmioty nauczane w wymiarze rozszerzonym: – w klasie z rozszerzonym językiem angielskim: język angielski, matematyka, informatyka, – w klasie ogólnej: matematyka, informatyka, biologia. Terminy w 2010 roku: 1. Składanie przez kandydatów podań podpisanych przez rodziców lub prawnych opiekunów: 31 maja, godz. 800 – 21 czerwca, godz. 1400 Razem z podaniem do naszego liceum składamy formularz „Dane o uczniu” (do pobrania na stronie internetowej). 2. Składanie przez kandydatów kopii świadectw ukończenia gimnazjum i zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego w trzeciej klasie gimnazjum: 25 czerwca, godz. 1000 – 29 czerwca, godz. 1200 3. Publikacja list zakwalifikowanych do przyjęcia: 2 lipca, godz. 1200 4. Potwierdzenie przez kandydatów woli podjęcia nauki w tej szkole poprzez złożenie oryginału świadectwa ukończenia gimnazjum oraz oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu przeprowadzanego w trzeciej klasie gimnazjum: 5 lipca, godz. 800 – 6 lipca, godz. 1300 5. Ogłoszenie wyników rekrutacji – wywieszenie list przyjętych kandydatów: 7 lipca, godz. 1400 6. Przeprowadzenie ewentualnej rekrutacji uzupełniającej: 8 lipca – 9 lipca, godz. 1200 7. Ogłoszenie ostatecznych wyników rekrutacji – wywieszenie list przyjętych kandydatów: 9 lipca 2010 r., od godz. 1200 8. Przeprowadzenie rekrutacji dodatkowej: 12 lipca – 31 sierpnia 2010 r.
Rekrutacja do klas pierwszych Gimnazjum w Urzędowie 1. Zapisy kandydatów: 1 kwietnia – 31 maja 2010 r. 2. Składanie oryginałów świadectw ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczeń o wynikach sprawdzianu po klasie szóstej: 25 czerwca – 28 czerwca 2010 r. 3. Ogłoszenie list uczniów przyjętych do gimnazjum: 30 czerwca 2010 r
Turniej halowej piłki nożnej o Puchar Wójta Gminy Urzędów
Podajemy wyniki rozgrywek Turnieju halowej piłki nożnej o Puchar Wójta Gminy Urzędów, który odbył się w Urzędowe 6 lutego 2010 r. Grupa 1 Boby I – Popkowice II 3:1 Boby I – ZSO 4:0 ZSO – Popkowice II 5:0
Tabela końcowa grupy 1
Grupa 2 Boby II – Popkowice I 1:2 ZS – „Orzeł” 1:1 Boby II – ZS 2:3 „Orzeł” – Popkowice I 0:3 Boby II – „Orzeł” 1:5 ZS – Popkowice I 1:1
Tabela końcowa grupy 2
Miejsce 7. Boby II Mecz o miejsce 5./6. „Orzeł” Urzędów – Popkowice II 3:0 Mecz o brąz ZSO im. Wł. Jagiełły – ZS im. Orląt Lwowskich 0:2 Finał Boby I – Popkowice I 4:1
organizator sportu dzieci i młodzieży w środowisku wiejskim Mateusz Fic
XXXIII edycja Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej w szkołach na szczeblu gminy rozstrzygnięta
W turnieju uczestniczyło ogółem 116 uczennic i uczniów. Turniej odbył się pod patronatem Zarządu Oddziału Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej w Urzędowie. Eliminacje przeprowadziła komisja w składzie: Marek Ambrożkiewicz, Agnieszka Machaj, Henryk Karaś, Sławomir Kasiak, Wojciech Pomorski. Poniżej podajemy laureatów eliminacji środowiskowych.
Szkoła Podstawowa w Bobach (startowało 18 uczniów): 1. Justyna Cielma 2. Patryk Kargulewicz 3. Sylwia Szwarnowska Szkoła Podstawowa w Moniakach (startowało 20 uczniów): 1. Marlena Jabłuszewska 2. Klaudia Roman 3. Paweł Piątek Gimnazjum w Wierzbicy (startowało 12 uczniów): 1. Krystian Sokołowski 2. Piotr Podgórski 3. Justyna Adamczyk Szkoła Podstawowa w Leszczynie (startowało 16 uczniów): 1. Tomasz Bury 2. Marcin Wołoszyn 3. Kamil Głąb Szkoła Podstawowa ZS w Skorczycach (startowało 6 uczniów): 1. Emilia Zielińska 2. Wiktor Chwiej 3. Stanisław Dziurda Gimnazjum ZS w Skorczycach (startowało 18 uczniów): 1. Michał Wilkos 2. Mateusz Prokop 3. Mateusz Kasperek Szkoła Podstawowa ZSO Urzędów (startowało 9 uczniów): 1. Dominik Pagacz 2. Rafał Prokop 3. Mateusz Markiewicz Gimnazjum ZSO Urzędów (startowało 22 uczniów): 1. Piotr Sadowski 2. Patryk Szafraniec 3. Damian Wójcik Szkoły ponadgimnazjalne ZSO Urzędów (startowało 10 uczniów): 1. Karol Gajewski 2. Iwona Kasiak 3. Marta Wojtuszkiewicz Zespół Szkół im. Orląt Lwowskich (startowało 7 uczniów): 1. Kamil Bęczyński 2. Michał Gładkowski 3. Monika Kosidło
Eliminacje gminne Laureaci eliminacji środowiskowych spotkali się 11 lutego 2010 r. na eliminacjach gminnych. Autorami najlepszych prac pisemnych okazali się: W I grupie wiekowej (szkoły podstawowe): 1. Justyna Cielma (SP Boby) 2. Wiktor Chwiej (ZS Skorczyce) 3. Emilia Zielińska (ZS Skorczyce) W II grupie wiekowej (gimnazjum): 1. Piotr Sadowski (ZSO Urzędów) 2. Patryk Szafraniec (ZSO Urzędów) 3. Mateusz Prokop (ZS Skorczyce) W III grupie wiekowej (szkoły ponadgimnazjalne): 1. Iwona Kasiak (ZSO Urzędów) 2. Karol Gajewski (ZSO Urzędów) 3. Kamil Chruścielewski (ZSO Urzędów)
Ci najlepsi będą reprezentować naszą gminę w eliminacjach powiatowych. W sumie będzie to 9 uczennic i uczniów. Zwycięzcy poszczególnych eliminacji zostali uhonorowani dyplomami oraz nagrodami rzeczowymi ufundowanymi przez sponsorów. Nagrody wręczali: przedstawiciele Nadleśnictwa Kraśnik – Elżbieta Batorska oraz Marian Wołoszyn, przedstawiciel PZU Oddział Kraśnik – Roman Rynkowki oraz dh Jan Woźniak – prezes ZOG ZOSPRP w Urzędowie. Komisja OTWP dziękuje sponsorom, a w szczególności; PZU SA Oddział Kraśnik, Nadleśnictwu Kraśnik, ZOG ZOSPRP w Urzędowie, którzy byli fundatorami nagród dla zwycięzców eliminacji gminnych. Dziękujemy jednostkom OSP, które jak co roku ufundowały nagrody dla zwycięzców eliminacji środowiskowych. Dziękujemy dyrektorom szkół, Radzie Gminy, Urzędowi Gminy, GOK, opiekunom oraz wszystkim ludziom dobrej woli za przygotowanie edycji tego turnieju. Wyniki eliminacji powiatowych podamy w terminie późniejszym.
sprawozdanie opracował dh Henryk Karaś
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||