|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nr. 90 marzec 2009 r.
Sala wykładowa podczas Dni Kultury Rolnej w Urzędowie
W numerze:
Sprawozdanie z posiedzenia XXIV sesji V kadencji Rady Gminy Urzędów Po V Konferencji Sadowniczej w Kraśniku Międzynarodowy Rok Astronomii w KMA im. Jana Heweliusza w Urzędowie Ewenement w skali regionu, czy metoda na pokonywanie kryzysu finansowego? Rozgrywki Ligi Wojewódzkiej Kadetek
Sprawozdanie z posiedzenia XXIV sesji V kadencji Rady Gminy Urzędów
XXIV sesja Rady Gminy Urzędów odbyła się 27 lutego 2009 roku. Głównym tematem sesji była sytuacja w rolnictwie na terenie gminy Urzędów na tle sytuacji w regionie i kraju. Zagadnienie to zreferowane zostało przez Stanisława Tompolskiego – kierownika Referatu Rolnictwa w Urzędzie Gminy w Urzędowie. Referaty dotyczące rolnictwa wygłosili również zaproszeni goście. W sesji udział wzięli: Waldemar Rzepecki – przewodniczący NSZZ „Solidarność” RI, Marian Smentek – przedstawiciel Związku Sadowników RP, Marian Matyjasek – przewodniczący Gminnego Związku Kółek i Organizacji Rolniczych w Urzędowie, Ryszard Widz – przedstawiciel SM w Kraśniku, Marek Kosikowski – przewodniczący Rady Powiatowej LIR w Kraśniku, Krzysztof Kołtun – pracownik Biura Powiatowego ARiMR w Kraśniku oraz Marian Rychter – prezes SP w Bobach. W sprawach bieżących radni podjęli następujące uchwały: 1)w sprawie wprowadzenia regulaminu określającego tryb i kryteria przyznawania nagród dla nauczycieli ze specjalnego funduszu nagród za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze, obowiązujący na terenie gminy Urzędów, 2)w sprawie regulaminu określającego wysokość stawek oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe, godziny doraźnych zastępstw, obowiązującego na terenie gminy Urzędów, 3)w sprawie regulaminu określającego wysokość, szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego, obowiązującego na terenie gminy Urzędów, 4)w sprawie określenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości jednego punktu kategorii zaszeregowania dla pracowników nie będących nauczycielami zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez gminę Urzędów, 5)w sprawie wydzierżawienia nieruchomości stanowiącej własność gminy Urzędów, 6)w sprawie oddania w użyczenie nieruchomości gminnej na rzecz Stowarzyszenia Klubu Abstynenta „PŁOMYK” w Urzędowie, 7)w sprawie wydzierżawienia części nieruchomości stanowiącej własność gminy do lat trzech, 8)w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009.
Maria Pogoda
ZWIĄZEK SADOWNIKÓW RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ tel./faks 0-prefiks-(48)-664-37-79 www.polskiesadownictwo.pl e-mail: biuro@polskiesadownictwo.pl
Po V Konferencji Sadowniczej w Kraśniku Po raz piąty 5 lutego 2009 r. Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej był głównym organizatorem Konferencji Sadowniczej w Kraśniku. Honorowy patronat nad konferencją objęli: minister rolnictwa i rozwoju wsi, marszałek województwa lubelskiego, wojewoda lubelski oraz LODR w Końskowoli. Motto konferencji „Czy mamy szanse utrzymania poziomu i opłacalności produkcji owoców miękkich w Polsce” korespondowało z niepokojami, które towarzyszą producentom owoców miękkich w obliczu kryzysu światowego. „Kryzys” – słowo jakże nam rolnikom i sadownikom znane. Nasza droga wiedzie przez lata nieurodzaju i nadmiernego plonu. Suszy, mrozu, niskich cen, braku rąk do zbioru – ale również dobrych dwu ostatnich lat dla producentów owoców miękkich (oczywiście oprócz wiśni). Jak co roku z niepokojem patrzymy w nowy sezon i zadajemy sobie pytanie co nam przyniesie. W sadach i jagodnikach trwają już od jesieni ubiegłego roku gorączkowe prace pielęgnacyjne. Niosą one nowe nakłady na kolejny sezon. Ubiegłoroczne wysokie ceny paliw, nawozów, środków ochrony roślin oraz siły roboczej na pewno będą miały istotny wpływ na przebieg bieżącego sezonu. Duży niepokój budzi dramatyczny spadek kursu złotego do obcych walut, który może nieść za sobą wzrost cen środków do produkcji. Niepokój niesie również perspektywa spadku dochodów społeczeństwa, a co za tym idzie spadek konsumpcji i jego rozmiar. Pewien optymizm może nieść wysoki kurs walut krajów, do których jesteśmy dostawcami naszych owoców. Jest to związane z większą opłacalnością eksportu. Mając na względzie niestabilność polskiego rynku owoców oraz brak normalnych warunków współpracy z przetwórcami w zakresie skupu większości gatunków, musimy być ostrożni w prognozowaniu. O tych i innych zagrożeniach napisał prezes Mirosław Maliszewski w przedmowie do „Informatora”. Jest tam ocena zarówno ubiegłego roku, jak również sygnalne tematy, co nas może czekać w roku 2009. Obszernym uzupełnieniem oceny Związku sytuacji rodzącej się u progu bieżącego roku była wnikliwa analiza ekonomiczna opłacalności produkcji i jej perspektyw przeprowadzona przez dr. Grzegorza Klimka w prelekcji o „Aktualnej sytuacji na rynku owoców miękkich wraz z próbą prognozy”. O „Prawnych możliwościach uregulowania rynku owoców w świetle aktualnych przepisów polskich i unijnych” mówił Artur Krakowiak z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Tu należy podkreślić to, co powiedział przedstawiciel MRiRW – nie ma jednoznacznych przepisów regulujących relacje producent–przetwórca. Jedyną drogą jest dążenie do wytworzenia równowagi, tak jak w krajach starej UE, poprzez tworzenie grup i organizacji producentów. Brak równowagi powoduje zjawiska patologiczne, które nie mają związku z pojęciem funkcjonowania rynku w dobrze pojętym interesie dla obu stron. Tegoroczna konferencja kraśnicka miała również wymiar historyczny. Mały jubileusz spowodował, że jej pierwsza cześć poświęcona została mgr. Zygmuntowi Krawcowi. Jest on niekwestionowanym „ojcem” lubelskiego zagłębia malinowego. To pan Zygmunt ponad 35 lat temu w miejscowości Majdan Bobowski założył pierwsze plantacje malin. W swojej historycznej relacji nawiązał do tamtych lat oraz przypomniał o późniejszym dynamicznym rozwoju produkcji w tym rejonie. Dało to wielki skok kulturowy i ekonomiczny rejonom, gdzie, ze względu na duże rozdrobnienie gospodarstw, uprawa malin stała się nową jakością dla ubogich terenów Lubelszczyzny. Na naszej konferencji nastąpiło pewnego rodzaju podtrzymanie pokoleniowej ciągłości zainteresowania produkcją malin kontynuowane przez syna pana Zygmunta – dr. Pawła Krawca. Jako pracownik naukowy Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, jak również producent malin, prowadzi badania nad znaczeniem owadów zapylających w uprawie malin. Bardzo ciekawa prelekcja przybliżyła słuchaczom nie tylko wpływ owadów na plon, ale również złożoność badań prowadzonych przez niego dla poznania zachowań owadów zapylających, ich skuteczności oraz właściwych terminów umieszczania rodzin pszczelich lub trzmieli dla uzyskania najlepszych efektów. Wykład był bardzo pouczający dla zrozumienia konieczności ochrony owadów pożytecznych w uprawach sadowniczych – o czym Związek Sadowników RP pisał w poprzednich wydaniach „Informatora”. Stałym gościem konferencji kraśnickich jest Sadowniczy Zakład Doświadczalny Instytutu Sadownictwa i Kwiaciarstwa w Brzeznej. Od wielu lat niekwestionowany lider w produkcji nowych odmian owoców miękkich tym razem ustami prezesa Krzysztofa Gasparskiego upomniał się o swoje – czyli ochronę prawną odmian malin i jeżyn wyhodowanych w Sadowniczym Zakładzie Doświadczalnym w Brzeznej. Temat wywołał wiele dyskusji w kuluarach, gdyż do tej pory kwestia praw autorskich i ich ochrona nie były przedstawiane tak zdecydowanie. Rozumiemy to i szanujemy. Umieściliśmy ten temat w programie konferencji gdyż ma on również istotne znaczenie na przyszłość. Po pierwsze – jako element zachowania genetycznych walorów odmian uznanych na świecie, a wyhodowanych w Polsce. Po drugie – aby wysokiej jakości produkcja była możliwością zachowania upraw owoców miękkich i ich opłacalności. Po trzecie – aby ochrona prawna była czynnikiem ograniczającym niekontrolowane nasadzenia byle czego i byle skąd. Towarowa produkcja owoców deserowych malin referowana przez dr. Jana Danka była kontynuacją udziału Sadowniczego Zakładu Doświadczalnego z Brzeznej w konferencji. Wysokie wymogi jakościowe dla zdrowej żywności stawiane przez konsumentów powodują nowe wyzwania w produkcji. Wiąże się to zarówno z doborem odpowiednich odmian, jak również z systemem uprawy. Kolejnym elementem jest gromadzenie, przechowywanie i przygotowywanie do sprzedaży oraz ekspedycja owoców. Spełnienie tych warunków wymaga współpracy wielu gospodarstw z odpowiednia bazą przechowalniczą. Tu kłania się skala zorganizowania polskich producentów owoców i ich wzajemne relacje. Całość wykładów uzupełniły informacje promocyjne firm Weremczuk, Agricola Lublin Sp. z o.o. oraz Banku Gospodarki Żywnościowej SA Oddział Operacyjny w Lublinie. Konferencję odwiedziło ponad 300 osób. Na stoiskach wystawowych zaprezentowało się 26 wystawców z różnych branż. Firmy okazały swoją hojność poprzez przekazanie ponad trzydziestu nagród w loterii fantowej dla uczestników konferencji. Jesteśmy im niezmiernie wdzięczni, gdyż są zawsze istotnym uzupełnieniem spotkań organizowanych przez Związek Sadowników RP i ich sponsorami. Słowa podziękowania kierujemy do współorganizatorów: starosty kraśnickiego, burmistrza Kraśnika oraz Lubelskiej Izby Rolniczej. Dziękujemy kolegom sadownikom z innych regionów kraju, którzy przybyli do nas, nie bacząc na odległość. Dziękujemy wszystkim kolegom związkowcom, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do organizacji konferencji. Słowa podziękowania kierujemy do Rady Kobiet, która przygotowała pokaz potraw regionalnych. „Jaki start w 2009 rok? – Ochrona, nawożenie, ciekawe oferty, cenne uwagi i spostrzeżenia”. Nad tymi problemami rozmawialiśmy 20 lutego 2009 r. podczas Dnia Sadowniczego w Tygodniu Kultury Rolnej w Urzędowie, którego program przygotował Związek Sadowników RP.
Potraktowaliśmy je typowo
technologicznie ze wskazaniem na wiodące tendencje w produkcji drzew
owocowych – odmian, nawożenia i ochrony. Jest to uzupełnienie konferencji
w Kraśniku odnoszące się do drzew owocowych. Na wstępie wszystkich zebranych powitał wójt gminy Urzędów – Jan Woźniak, życząc owocnych zajęć i zachęcając do uczestnictwa w kolejnych edycjach Tygodnia Kultury Rolnej. Po wprowadzeniu przez niżej podpisanego, jako pierwszy, wykład wygłosił dr Michał Szklarz z Akademii Rolniczej w Poznaniu. „Organizmy pożyteczne i ich rola w ochronie sadów” – temat niezwykle ciekawy i niezmiernie ważny ze względu na szybko zmieniające się tendencje do ograniczania stosowania środków chemicznych w sadach i jagodnikach. Adam Fura przedstawił bardzo ciekawe spostrzeżenia i uwagi z własnych obserwacji dotyczące ciężkiego dla sadowników roku 2008. Problemy walki z parchem, które wystąpiły w ubiegłym roku niestety przeniosą się na rok 2009. Alina Lisowska omówiła „Wymogi i cele zasady wzajemnej zgodności – jej wpływ na możliwości pozyskania funduszy z PROW 2007–2013”.
Całość uzupełniły wykłady:
Mariana Buły z firmy Arysta LifeScience Polska Sp. z o.o. związany ze
zmianą logo firmy oraz o nowościach wprowadzonych na rynek w ochronie
sadów oraz Małgorzaty Krawczyk z K+S Compo dotyczącego programu nawożenia
w sadach i jagodnikach. Ofertę handlową sponsora – firmy Świć
Progress-Chem – przedstawił Grzegorz Kremeś zaś dyrektor Robert Weremczuk
przedstawił informacje promocyjne firmy Weremczuk, dotyczące kombajnów do
zbioru owoców. Rangę tegorocznego spotkania podniosło 15 firm, które
gościły na konferencji.
Dużym zainteresowaniem cieszył się „Biuletyn Informacyjny” wydany w związku z V Konferencją Sadowniczą w Kraśniku. Zainteresowanie zarówno konferencją w Kraśniku, jak również Dniem Sadowniczym w Urzędowie utwierdza nas w sensie dalszego organizowania tych spotkań, a wysoko postawiona poprzeczka w ich merytorycznym przekazie jest dla nas organizatorów – Związku Sadowników RP – wyzwaniem na następne lata. Podziękowania składamy dla wójta gminy Urzędów – Jana Woźniaka oraz prezesa Towarzystwa Ziemi Urzędowskiej – Tomasza Wyki – głównego koordynatora Tygodnia Kultury Rolnej w Urzędowie. Życzymy wszystkim na progu 2009 roku jak najwięcej powodów do zadowolenia z własnej pracy oraz opłacalności jej efektów. Za rok postaramy się również przygotować dla Was atrakcyjny program na kolejnej Konferencji Sadowniczej w Kraśniku i Tygodniu Kultury Rolnej w Urzędowie. Relacje przygotował Marian Smentek W dniach od 16 do 20 lutego 2009 roku już po raz 23. w gminie Urzędów, odbyły się Dni Kultury Rolnej, których organizatorem byli Rada i Wójt Gminy Urzędów, Związek Sadowników RP oraz Towarzystwo Ziemi Urzędowskiej. Dzień 16 lutego poświęcony był tematyce bezrobocia w gminie Urzędów oraz sprawom związanym z rehabilitacją osób niepełnosprawnych i źródłami jej finansowania. W dniu 17 lutego producenci krzewów owocowych mieli możliwość zapoznania się z technologią uprawy krzewów jagodowych w zakresie ochrony i nawożenia. 18 lutego uczestnicy tegorocznych Dni Kultury Rolnej mieli możliwość zapoznania się z nowymi programami dotyczącymi rolnictwa i rozwoju wsi realizowanymi przez różne instytucje na szczeblu powiatowym i regionalnym. W tym dniu do małych firm skierowana była również oferta w zakresie pozyskiwania środków finansowych na rozwój drobnej przedsiębiorczości. 19 lutego poruszono problematykę biotechnologii EM – Farming TM w uprawie krzewów jagodowych z uwzględnieniem malin. W dalszej części uczestnicy spotkania mieli również możliwość zapoznania się z warunkami ubezpieczeń rolników zarówno prowadzących gospodarstwa rolne, jak i działalność pozarolniczą. Przedstawiono problematykę wypadków w rolnictwie na terenie gminy Urzędów.
Międzynarodowy Rok Astronomii w KMA im. Jana Heweliusza w Urzędowie Rok bieżący jest rokiem szczególnym, obchodzonym pod hasłem „Międzynarodowego Roku Astronomicznego”. Jak co roku, Koło Miłośników Astronomii im. Jana Heweliusza zorganizowało „Ferie pod gwiazdami”. W czasie ferii urzędowskie obserwatorium odwiedziło wiele osób, nie tylko miejscowych. 24-osobowa grupa dzieci i młodzieży z Ostródy spędziła w obserwatorium kilka godzin, uczestnicząc w prezentacjach m.in. filmu „Ciężar nieważkości” o pierwszym polskim kosmonaucie Mirosławie Hermaszewskim. Z dużym zainteresowaniem grupa z Ostródy zapoznawała się z obsługą stacji bolidowej oraz obejrzała kolekcję kilkudziesięciu meteorytów oraz numizmatów astronomicznych i astronautycznych Jakuba i Kamila Baranów – członków KMA i Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii. Niestety, zachmurzone niebo nie pozwoliło uczestnikom wycieczki na obserwacje gwiaździstego nieba, ale kopuła obserwacyjna i teleskop zrobiły na zwiedzających ogromne wrażenie. Kolejnymi grupami, które odwiedziły nas w czasie ferii, byli uczniowie ze szkoły w Niedrzwicy i Centrum Kultury z Annopola. Dla nich również przygotowane zostały pokazy filmów o tematyce astronomicznej, prelekcja dotycząca stacji bolidowej, obserwatorium i kolekcja meteorytów. Łącznie w czasie ferii odwiedziło nas ponad 100 osób spoza Urzędowa. 12 marca urzędowskie obserwatorium odwiedziła 40-osobowa grupa uczniów ze szkoły podstawowej w Ostrowie gmina Wilkołaz. Na dzień 28 marca zaplanowany został Dzień Otwarty w obserwatorium astronomicznym, na który zapraszamy w szczególności grupy zorganizowane ze szkół. Na jego przebieg złożą się między innymi pokazy nieba przy pomocy teleskopu w kopule obserwacyjnej, zwiedzanie wystawy meteorytów oraz wystawy poświęconej 30. rocznicy lotu Mirosława Hermaszewskiego – pierwszego Polaka w kosmosie. Imprezie towarzyszyć będą również pokazy filmów o tematyce astronomicznej i astronautycznej.
Razem możemy więcej – o remontowym cudzie, którego dokonali rodzice w Szkole Podstawowej w Leszczynie
W czerwcu 2008 roku zakończyły się prace związane z termomodernizacją Szkoły Podstawowej w Leszczynie. Do realizacji tego zadania wykorzystane zostały środki pozyskane przez władze gminy Urzędów z funduszy własnych i zewnętrznych. W budynku szkolnym dokończono wymianę stolarki okiennej, zmodernizowano kotłownię i instalację centralnego ogrzewania, zmieniono konstrukcję dachu, dobudowano wiatrołap i wykonano elewację zewnętrzną. Dzięki tym pracom budynek, który powstał ponad 45 lat temu, stał się bardziej ekonomiczny w utrzymaniu i zyskał nowoczesny wygląd. Niestety, nieremontowane od kilkudziesięciu lat wnętrze szkoły pozostawiało wiele do życzenia i wymagało gruntownej odnowy. Od połowy listopada dzięki staraniom dyrektora – pana Sławomira Jarosza – w szkole trwały prace przy wymianie instalacji elektrycznej polegające na wykonaniu rozdzielnicy głównej zasilania szkoły, zamontowaniu nowych gniazd, wyłączników i elektrycznego sterowania dzwonka szkolnego. W klasach, zgodnie z zaleceniami Państwowego Inspektoratu Sanitarnego w Kraśniku, zastosowano oprawy oświetleniowe o odpowiednim natężeniu światła wyposażone w energooszczędne świetlówki. Czynności te stały się impulsem do kompleksowego remontu wszystkich pomieszczeń szkolnych. Aby stworzyć odpowiednie warunki do nauki i pracy, nowy dyrektor szkoły nawiązał współpracę z rodzicami i zwrócił się do nich z prośbą o pomoc w przeprowadzeniu niektórych robót remontowo-budowlanych koniecznych do wykonania po wymianie instalacji elektrycznej. Rodzice z wielkim zaangażowaniem i entuzjazmem podeszli do propozycji dyrektora szkoły, który nieśmiało poprosił tylko o pomalowanie szkolnych pomieszczeń. Tymczasem rodzice systemem gospodarczym wykonali szereg prac remontowych, malarskich i stolarskich. Przy ich współudziale zdemontowano i przesunięto stare ścianki działowe w salach lekcyjnych na piętrze budynku, wymurowano nowe ścianki, wyciszono je płytami gipsowo-kartonowymi z izolacją z wełny mineralnej i wykonano sufity podwieszane. Rodzice brali również czynny udział w usuwaniu starej farby olejnej z lamperii znajdującej się w klasach, na korytarzach i klatce schodowej, nakładali nowe tynki wewnętrzne po wymianie instalacji elektrycznej, docierali gładź tynkową, montowali listwy styropianowe przy suficie i kratki wentylacyjne. Matki uczniów, a nawet nauczycielki zajęły się malowaniem i gruntowaniem ścian oraz sufitów klas, korytarzy i klatki schodowej farbami emulsyjnymi, gruntowaniem i malowaniem lamperii. Ojcowie zadbali o ułożenie w dwóch salach lekcyjnych i bibliotece szkolnej paneli podłogowych i zamocowali listwy przypodłogowe, brali udział w demontażu starej stolarki drzwiowej. Niewykorzystane dotąd pomieszczenie, znajdujące się w podpiwniczeniu szkoły, zostało zagospodarowane na potrzeby szkolnej jadalni. Rodzice ułożyli panele ścienne i glazurę, zadbali o remont klasowych kącików sanitarnych, w których pojawiły się nowe płytki, zamontowali zlewy w klasach i ułożyli nowe odpływy. Po zakończeniu prac remontowych rodzice i nauczyciele zadbali o wystrój sal lekcyjnych tak, by szkoła pięknie się prezentowała. W klasach pojawiły się nowe karnisze, mamy uszyły i zawiesiły firanki oraz zasłony. Zakupiono kolorowe doniczki, paski dekoracyjne, drewniane wieszaki na kwiaty, zegary i antyramy. Nauczycielki okleiły lub pomalowały stare, zniszczone meble. Zawieszono nowe tablice, na których pojawiły się gazetki. Rodzice zorganizowali w klasach składki i zakupili materiały dekoracyjne za 1280 zł. Wychowawcy poszczególnych klas dołożyli kolejne 1223 zł. Łącznie na wystrój klas udało się pozyskać 2503 zł. Zaangażowanie, pomoc finansowa i wkład włożony w wystrój klas sprawiły, że sale lekcyjne są teraz ładne, kolorowe i estetyczne. Matki uczniów i pracownicy obsługi ciężką i mozolną pracą, często wykraczającą poza ich obowiązkowy przydział czynności, sprawili, że szkoła nabrała pięknego wyglądu. Nad prawidłowym i sprawnym przebiegiem wszystkich prac czuwał pan Lech Wołoszyn, właściciel firmy „LECHBUD” i jego pracownicy. W imieniu dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców dziękujemy im za pomoc przy renowacji naszej placówki oświatowej, nieodpłatne wykonanie wielu prac, fachową radę i życzliwość, z którą często spotykaliśmy się. Serdeczne podziękowania należą się również pani Małgorzacie Burej – sekretarce szkoły, która udowodniła, że dobra organizacja jest podstawą sukcesu. Pani Małgorzata była zawsze dyspozycyjna, organizowała rodzicielskie zespoły robocze, przydzielała prace i sama często brała w nich aktywny udział. Nad poprawą zaplecza szkoły pracowały również osoby bezpośrednio nie związane z naszą placówką: ojcowie nauczycielek, ojcowie przyszłych uczniów naszej szkoły, dziadkowie i okoliczni mieszkańcy. Wykonane czynem społecznym prace zostały oszacowane przez niezależną firmę budowlaną na kwotę 40 680 zł. Wszystkie prace przeprowadzone na terenie szkoły nie mogłyby się odbyć, gdyby nie wsparcie finansowe i życzliwość władz gminy Urzędów i gminy Borzechów. Dzięki funduszom przekazanym na rzecz naszej szkoły udało się zakupić materiały potrzebne do wykonania remontu. Zaangażowanie radnych obu gmin, którzy poparli naszą inwestycję na sesjach i podczas posiedzeń komisji, zaowocowało tym, że szkoła otrzymała wsparcie finansowe w kwocie 14 000 zł. Pieniądze te zostały przeznaczone na zakup materiałów budowlanych. W dniu 8 lutego 2009 roku z inicjatywy rodziców i dyrektora szkoły odbyła się miła uroczystość związana z podsumowaniem prac remontowo-budowlanych przeprowadzonych na terenie placówki. W odrestaurowanej szkole gościliśmy wójta gminy Urzędów – pana Jana Woźniaka, wójta gminy Borzechów – pana Zenona Madzelana, radną gminy Urzędów – panią Elżbietę Bartoszek, radnego gminy Borzechów – pana Henryka Woźniaka, przewodniczącego Rady Gminy Urzędów – pana Marka Przywarę, kierownika GOPS w Urzędowie – panią Małgorzatę Piłat, pracownika socjalnego GOPS w Urzędowie – panią Stanisławę Masiak, nauczycieli, pracowników szkoły, rodziców i okolicznych mieszkańców. Po powitaniu gości dyrektor szkoły przedstawił szczegółową charakterystykę przebiegu prac oraz zapoznał zebranych ze sposobem finansowania remontu. Następnie odbyła się prezentacja multimedialna, którą przygotowała nauczycielka informatyki – pani Agnieszka Fila. Kolejne slajdy prezentowały zakres przeprowadzonych robót i dokumentowały ciężką pracę rodziców, którzy z wielkim oddaniem zaangażowali się w remont szkoły. Prezentacja wzbudziła zachwyt wśród zebranych na uroczystości osób. Dopiero zdjęcia uświadomiły rodzicom i uczestnikom spotkania, jak wiele prac zostało wspólnie wykonanych i jak bardzo zmieniło się wnętrze naszej placówki oświatowej. Następnie wszyscy goście, rodzice i nauczyciele podziwiali pięknie wyremontowane, pachnące jeszcze farbą kolorowe klasy, wspaniałe korytarze i inne szkolne pomieszczenia. Potem rodzice przygotowali uroczysty obiad i wspaniały poczęstunek. Korzystając z okazji dyrektor, grono pedagogiczne oraz uczniowie Szkoły Podstawowej w Leszczynie jeszcze raz składają serdeczne podziękowania wszystkim rodzicom i darczyńcom, którzy wsparciem finansowym i własną ciężką pracą przyczynili się do kompleksowego remontu naszej szkoły – ogromne wyrazy wdzięczności za okazany wysiłek, czas, serce i zrozumienie, bo „Jedynie prawdziwy człowiek zauważy potrzeby innego człowieka, jedynie człowiek wielkiego serca wyciągnie doń pomocną dłoń”. Na zdjęciach z dumą prezentujemy efekt wspólnej pracy rodziców i nauczycieli. Anna Buława
Prace przy usuwaniu starej lamperii były bardzo uciążliwe
Ojcowie uczniów, a nawet absolwenci szkoły docierają gładź
Wspólna praca rodziców na szkolnym korytarzu
Przykład idzie z góry – dyrektor szkoły układa panele ścienne
Sekretarka, która doskonale radzi sobie z pędzlem malarskim
Matki uczniów wieszają firanki i zasłony
Nikt nie szczędził sił, by po remoncie klasy pięknie się prezentowały
Ewenement w skali regionu, czy metoda na pokonywanie kryzysu finansowego? Rok 2008 był okresem przełomowym dla placówki oświatowej, jaką jest Szkoła Podstawowa w Leszczynie. Działania w sprawie obniżenia stopnia organizacyjnego szkoły zakończyły się na poziomie gminy, uwzględniając podnoszone w debatach i spotkaniach argumenty przesądzające o pozostawieniu tej placówki w dotychczasowej strukturze organizacyjnej. Skoro nie doszło do obniżenia stopnia organizacyjnego szkoły, to biorąc pod uwagę stan dotychczasowych zaniedbań, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynku, zaistniała konieczność wykonania gruntownego remontu tego obiektu. Ponieważ w okresie wcześniejszym zostały zlecone prace projektowe oraz audyt energetyczny, nikt nawet nie pomyślał o likwidacji szkoły. Podjęte zostały starania w kierunku przekonania radnych o pilnej potrzebie wykonania przebudowy dachu i prac termomodernizacyjnych w tym budynku. Do prac termomodernizacyjnych, na które można uzyskać preferencyjny, w 30% umarzalny kredyt, można zaliczyć tylko te działania, które wynikają z audytu energetycznego, a na pozostałe prace i na udział własny do kredytu należało posiadać środki własne lub pożyczone z innego źródła finansowania. W wyniku naszych starań udało się dokonać takiego montażu finansowego, że znaleziono środki aby zdecydowanie poprawić wygląd zewnętrzny budynku Szkoły Podstawowej w Leszczynie oraz uzyskać założone oszczędności energetyczne w tym obiekcie. Dzięki zrozumieniu większości radnych udało się uzyskać przyzwolenie na starania o finanse na ten cel z różnych zewnętrznych źródeł finansowania. W opinii publicznej szkoła zmieniła korzystnie swój wygląd zewnętrzny, jednakże brakowało pieniędzy na odnowienie wnętrza budynku – potrzeba wykonania prac remontowo-budowlanych w pomieszczeniach nie budziła najmniejszych wątpliwości. Zgodnie z zaleceniem „Sanepidu” dyrektor szkoły zobowiązany został do wymiany punktów świetlnych w całym budynku zgodnie z nowymi rozwiązaniami i wymogami prawa w tym zakresie. W 2008 roku, w okresie przedwakacyjnym, na własną prośbę zrezygnowała z pracy na stanowisku dyrektora Szkoły Podstawowej w Leszczynie pani Bożena Mazik. W drodze konkursu na dyrektora tej placówki od 1 września 2008 r. powołany został pan Sławomir Jarosz. Nowy dyrektor przygotował i przedłożył do Urzędu Gminy propozycję, aby gmina kupowała sukcesywnie niezbędne do remontu materiały, a prace remontowe wykonane zostaną przez szkołę we własnym zakresie. Dyrektor Jarosz zaproponował wspólne omówienie tego pomysłu. Zebranie na ten temat odbyło się w dniu 16 listopada 2008 roku z udziałem wszystkich rodziców, których dzieci uczyły się w tej szkole, dyrektora szkoły, wójta gminy Urzędów, radnej Elżbiety Bartoszek i Rady Rodziców oraz nauczycieli. Gmina Urzędów podczas tego spotkania przyjęła na siebie obowiązek zapewnienia środków finansowych na zakup niezbędnych materiałów budowlanych, a prace budowlano-remontowe miały być wykonane przy koordynacji dyrektora Szkoły w Leszczynie. Zebranie przebiegało w bardzo życzliwej atmosferze, chociaż było wiele wątpliwości, czy te ustalenia nie pozostaną w obszarze deklaracji bez pokrycia. To co się stało w okresie od 16 listopada 2008 r. do kolejnego spotkania w dniu 8 lutego 2009 r., a więc w czasie nieco ponad dwóch miesięcy, jest wprost nie do uwierzenia. W obecnej trudnej rzeczywistości, kiedy wiele osób przyjmuje postawy roszczeniowe, np. że skoro gmina zbiera podatki, to gmina powinna remontować szkoły, w miejscowości Leszczyna zrobiono inaczej – to znaczy oszczędniej – remontując niemalże własnymi siłami ten budynek wewnątrz. Podczas spotkania podsumowującego prace remontowo-budowlane wewnątrz budynku przedstawiono pięknie przygotowaną prezentację, w trakcie której można było zobaczyć, jak realizowane były te prace. Pracowali wszyscy od dyrektora poprzez nauczycieli i pracowników obsługi, pracowali rodzice, których dzieci uczą się w tej szkole, a nawet tacy, którzy obecnie nie posyłają dzieci do tej szkoły. Zgromadzono środki finansowe na zasadzie dobrowolnych wpłat, uzyskano część materiałów budowlanych od sponsorów. Z informacji przedłożonych przez dyrektora Sławomira Jarosza wynikało jednoznacznie, że przy zaangażowaniu pieniędzy rzędu kilkunastu tysięcy złotych wypracowano ponad 40 tys. zł w ramach prac wykonanych własnymi siłami. Należy również podkreślić fakt, że prace zostały wykonane jakościowo na bardzo wysokim poziomie. Wprost nie do uwierzenia było, jak długa jest lista osób, odczytana przez dyrektora szkoły, które nie mogąc pomagać fizycznie przeznaczyły na cel remontu skromne darowizny finansowe. Na spotkanie podsumowujące prace remontowo-budowlane w dniu 8 lutego 2009 r. zaproszono również wójta gminy Borzechów Zenona Madzelana oraz radnego Rady Gminy Borzechów z okręgu wyborczego, na który oddziaływuje szkoła po stronie gminy Borzechów – pana Henryka Woźniaka. Samorząd gminy Urzędów reprezentowali przewodniczący Rady Gminy Urzędów Marek Przywara i radna z tego okręgu wyborczego pani Elżbieta Bartoszek. Po zakończeniu zwiedzania szkoły wójt gminy Borzechów potwierdził, że to co zrobiono w tej placówce oświatowej jest wprost nie do uwierzenia w chwili obecnej. Wspomniał, że także gmina Borzechów, chociaż w ograniczonym zakresie, również włączyła się do tych prac i cieszy fakt, że udało się uzyskać tak pozytywne efekty. Zadeklarował również dalszą współpracę i zapewnił, że ze strony gminy Borzechów nie będą podejmowane żadne starania, aby z miejscowości przyległych do Szkoły Podstawowej w Leszczynie, a należących do gminy Borzechów np. Majdan Radliński, Ludwinów, zabierać dzieci do szkoły w Kępie. W dniu tego spotkania podkreślił również, że wydawało mu się, że szkoła w Kępie jest dobrze utrzymana i wyremontowana, ale to co zobaczył w Leszczynie przekonuje, że jest inaczej. Po części oficjalnej zorganizowane zostało spotkanie integracyjne – wspólny posiłek, co też dobrze przesądza o przyszłości tej placówki. Zabierając głos podczas tego spotkania podkreślałem to co było zrobione, kierowałem swoje myśli z wyrazami wdzięczności i podziękowania do wszystkich tych, którzy przygotowali, wspierali, finansowali, sympatyzowali tej pracy bądź ją osobiście wykonywali. Czynię to jeszcze raz na łamach naszego Biuletynu Informacyjnego „Gazeta Urzędowska” z myślą i przekonaniem, że tak pozytywna i bardzo potrzebna informacja powinna trafić do szerszego grona czytelników, mieszkańców gmin Urzędów i Borzechów. Dziękuję serdecznie wójtowi i radnemu gminy Borzechów za włączenie się do finansowania tych prac. Jestem przekonany, że tak jak dotychczas ta sąsiedzka współpraca będzie się układała bardzo dobrze dla wspólnego dobra, szczególnie dzieci uczących się w tej szkole, ale i dla wspólnot samorządowych, jakimi są gminy Urzędów i Borzechów. Jan Woźniak
Szkoła w Leszczynie po termomodernizacji
Wyremontowany pokój nauczycielski
Nowa kotłownia Informacja na temat realizacji budżetu za rok 2008 – remonty, inwestycje i zakupy inwestycyjne w gminie Urzędów Rok 2008 był zdecydowanie lepszy od poprzedniego, jeżeli chodzi o poziom zainwestowania, ponieważ ogółem wydatkowaliśmy kwotę ponad 3 mln. zł, tj. o 1 mln 200 tys. zł więcej niż w roku 2007. Koncepcja finansowania remontów, inwestycji i zakupów inwestycyjnych nie uległa zmianie, gdyż środki finansowe przeznaczone na ten cel pochodziły z budżetu, funduszy unijnych oraz były dodatkowo pozyskane z zewnątrz. Dodatkowo pozyskaliśmy bezzwrotne środki, które wyniosły prawie 1 mln zł – były to premie termomodernizacyjne, fundusze z Unii Europejskiej, dopłaty do kredytów, a także ich częściowe umorzenia, dotacje regionalne i rządowe itp. Zadłużenie gminy, porównując rok do roku, wzrosło zaledwie o 77 tys. zł do poziomu 1 mln. 400 tys. zł i jest to wskaźnik oceniany przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Lublinie jako niski. W roku 2008 realizowaliśmy remonty, inwestycje i zakupy inwestycyjne na kilku kierunkach i obszarach wydatkowania publicznych pieniędzy. W wyniku naszych starań pozyskaliśmy kwotę 330 tys. zł z funduszy unijnych dla obszarów wiejskich (z dodatkowej rezerwowej kwoty dla regionu) na realizację obiektów sportowo-rekreacyjnych w miejscowości Skorczyce. Nakłady na to zadanie wyniosły w 2008 roku 382 tys. zł. Realizując poprawę bazy lokalowej dla potrzeb oświaty, zakończyliśmy termomodernizację budynku Szkoły Podstawowej w Leszczynie, a wydatki na ten cel wyniosły 577 tys. zł. Przy tej okazji uzyskaliśmy zmniejszenie kwoty kredytu o 62 tys. zł jako premię termomodernizacyjną. Dla potrzeb oświaty remontowana była sala gimnastyczna przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Urzędowie, na co wydatki wyniosły 97 tys. zł. W ramach wydatków z budżetu gminy zrealizowane zostało ogrodzenie terenu przy Zespole Szkół w Skorczycach za kwotę 58 tys. zł. Realizując zadania wynikające z programu dostosowania bazy lokalowej do nowych rozwiązań prawnych po wejściu Polski do Unii Europejskiej, wydatkowaliśmy kwotę 56 tys. zł na podjazd i zabezpieczenie fundamentów budynku Ośrodka Zdrowia w Urzędowie. Na realizację tego zadania uzyskaliśmy 26 tys. zł dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Oddział Regionalny w Lublinie i 5 tys. zł z SPZOZ Urzędów. W ramach budżetu gminy zrealizowany został podjazd dla osób niepełnosprawnych i remont kuchni przy budynku wielofunkcyjnym w Popkowicach, a wydatki na ten cel wyniosły 35,9 tys. zł oraz zabezpieczono dach na budynku remizy w Bęczynie za kwotę 7,3 tys. zł. Za sumę 46,6 tys. zł dokonaliśmy zabezpieczenia budynku garaży przejętych od SKR Urzędów w miejscowości Skorczyce. Kontynuowane były prace budowlane w budynku dla potrzeb mieszkańców Józefina – kwota wydatków wyniosła 28,8 tys. zł. Zakończyliśmy realizację zbiornika retencyjno-rekreacyjnego w Skorczycach, a nakłady na ten cel wyniosły 116,9 tys. zł. W celu poprawy zaopatrzenia w wodę w rejonie Popkowic zakończone zostały prace przy dodatkowym ujęciu wody w Zadworzu, a wydatki wyniosły 70,6 tys. zł. Zakupiliśmy za kwotę 139 tys. zł samochód dostosowany do dowożenia dzieci niepełnosprawnych z terenu gminy do szkoły specjalnej do Kraśnika. Uzyskaliśmy na ten cel kwotę 90 tys. zł dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Oddział Regionalny w Lublinie. Nakłady finansowe na remonty i modernizacje dróg oraz chodników, jak również na poprawę przejezdności dróg były wyższe w porównaniu do roku 2007 o kwotę 300 tys. zł i wyniosły łącznie 1 mln 400 tys. zł. W kwocie tej znajdują się środki finansowe zainwestowane w granicach administracyjnych gminy w wyniku realizacji zadań wspólnych z samorządem wojewódzkim i powiatowym. Zmodernizowano odcinek drogi wojewódzkiej nr 833 Kraśnik–Chodel (ul. Partyzantów) oraz odcinek drogi powiatowej w miejscowości Boby Kolonia. Zadania drogowe na drogach gminnych i lokalnych realizowane były, podobnie jak w roku 2007, na siedmiu odcinkach, a przejezdność dróg poprawiano tam, gdzie zgłaszane były bardzo pilne potrzeby. Wykaz zadań drogowych i prac przy chodnikach w układzie szczegółowym zawiera załącznik nr 1 do informacji na ten temat opublikowanej w jednym z poprzednich numerów „Gazety Urzędowskiej”. Biorąc pod uwagę sposób i możliwości finansowania w ramach budżetu, zaangażowaliśmy środki własne w kwocie około 1 mln. zł, tyle samo pozyskaliśmy bezzwrotnego dofinansowania z zewnątrz, a kredyty i pożyczki częściowo umarzalne miały w 2008 roku łączną wartość 900 500 zł. W roku 2008 spłaciliśmy 871 tys. zł zadłużenia gminy. Koszt obsługi zadłużenia w ubiegłym roku wyniósł 96 tys. zł a uzyskana dopłata do odsetek i premie termomodernizacyjne wyniosły 65 tys. zł, co oznacza, że z własnych środków na obsługę długu zaangażowaliśmy jedynie 31 tys. zł. Sytuacja gminy, jeżeli chodzi o płynność finansową, jest ogólnie dobra. W trakcie roku 2008 gmina nabyła prawo do ulg bądź umorzenia zaciągniętych zobowiązań finansowych w kwocie ponad 120 tys. zł. W ramach dobrej współpracy z jednostkami organizacyjnymi podległymi gminie pozyskane zostały środki na inne cele, takie jak remonty, inwestycje i zakupy inwestycyjne w kwocie 195 tys. zł. Udzieliliśmy pomocy finansowej na likwidację azbestu na ogólną kwotę 54,5 tys. zł, mając dofinansowanie z WFOŚiGW w wysokości 20 tys. zł oraz powiatu w wysokości 11 125 zł. Pozostałą kwotę 13 374 zł stanowiły środki własne gminy Urzędów. Producentom rolnym ze środków rządowych wypłaciliśmy dopłatę do paliwa w wysokości 351 tys. zł. Za realizację zadań samorządowych w tym zakresie składam serdeczne i szczere podziękowania wszystkim, którzy nas w tych działaniach wspierali, zarówno na poziomie gminy, jak również na szczeblu regionalnym i centralnym.
Jan Woźniak
Podjazd dla osób niepełnosprawnych przy budynku wielofunkcyjnym w Popkowicach
Wyremontowane garaże w Skorczycach
Klub Kolekcjonera W każdą drugą niedzielę miesiąca w Gminnym Ośrodku Kultury odbywa się spotkanie Klubu Kolekcjonera wspólnie z Klubem Rękodzieła Artystycznego „Szydełko”. Zwiedzający mogli tym razem obejrzeć najnowsze prace pań – już o charakterze wielkanocnym. Poza tym można było zwiedzić wystawę prac plastycznych Mirosława Mroza z Moniak ukazujących m.in. Urzędów z przełomu wieków XIX i XX. Nie zabrakło również skamielin, numizmatów i starych (nawet dziewiętnastowiecznych) czasopism. Na kolejne spotkanie Klubu Kolekcjonera zapraszamy w drugą niedzielę maja.
Walentynki W niedzielę 15 lutego w sali GOK zaprezentował się zespół kabaretowy z premierowym występem poświęconym „Walentynkom” – świętu zakochanych. W satyrycznej formie przedstawione zostały relacje uczuciowe pomiędzy zakochanymi...
Ferie w Klubie Abstynenta „PŁOMYK” W czasie ferii zimowych Klub Abstynenta „PŁOMYK” zorganizował szereg atrakcji dla dzieci i młodzieży. Między innymi turniej warcabowy, tenisa stołowego, szachowy oraz rozgrywki piłkarzyków. Niestety z powodu braku śniegu nie udał się wyjazd na stok narciarski do Sulowa. Podsumowaniu ferii, wyników konkursów i rozgrywek towarzyszył poczęstunek dla wszystkich uczestników biorących udział w zajęciach. Wręczenia pucharów, medali oraz nagród dokonał wójt gminy Jan Woźniak.
Ferie w GOK i Gminnej Bibliotece Publicznej W czasie ferii zimowych w bibliotece i ośrodku kultury odbywały się różnorodne zajęcia: taneczne, plastyczne i kulinarne. Dzieci aktywnie w nich uczestniczyły, wykazując się własnymi pomysłami i kreatywnością. Dzięki temu mogły nauczyć się podstawowych kroków tanecznych, techniki rysowania na papierze czy też przyrządzania pysznych posiłków. Zwieńczeniem tych spotkań był bal karnawałowy zorganizowany w ostatnim dniu ferii. Mamy nadzieję, że miła atmosfera podczas tych spotkań przyczyni się do uczestnictwa w innych zajęciach organizowanych w GOK i bibliotece.
Uczestnicy ferii w Klubie Abstynenta „PŁOMYK” Do etapu okręgowego konkursu historycznego przeszło dwóch uczniów z klasy VI „a”: Dominika Gozdalska i Adrian Rolla, których opiekunką była nauczycielka Anna Wnuk. Uczennice Karolina Pigłowska z klasy I „a” gimnazjum i Katarzyna Wilczopolska z klasy III „d” gimnazjum wzięły udział w konkursie pod hasłem „Regionalne skarby kultury bogactwem całego narodu”, zorganizowanym przez Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków wraz z Centrum Edukacji Obywatelskiej. * W bibliotece szkolnej dla uczniów szkoły podstawowej zostały zorganizowane zajęcia z cyklu „Spotkania z ciekawymi ludźmi”, na których: ●Maria Rej – artystka ludowa – przeprowadziła warsztaty dla dzieci z Koła Przyjaciół Książki na temat ozdób na święta Bożego Narodzenia. ●Janina Kasiak – długoletnia nauczycielka szkoły w Urzędowie oraz poetka – podzieliła się z uczniami wspomnieniami z czterdziestoletniej pracy pedagogicznej. Opowieściom towarzyszyła tematycznie dobrana poezja.
Anna Wnuk Rozgrywki Ligi Wojewódzkiej Kadetek
W bieżącym roku szkolnym siatkarki ZSO Urzędów po raz kolejny wzięły udział w rozgrywkach Ligi Wojewódzkiej Kadetek. Drużyna UKS Znicz Urzędów występowała w Grupie B, osiągając następujące wyniki: I RUNDA 1. kolejka (04.10.2008) Znicz Urzędów – Tomasovia Tomaszów Lub. 0 : 3 (9:25, 4:25, 6:25) 2. kolejka (11.10.2008 i 15.10.2008) Znicz Urzędów – Tempo Chełm 3 : 0 (25:8, 25:11, 25:17) 3. kolejka (22.10.2008 i 25.10.2008) Znicz Urzędów – Atomic Zamość 2 : 3 (25:21, 25:23, 13:25, 24:26, 6:15) 4. kolejka (08.11.2008) Szóstka Biłgoraj – Znicz Urzędów 3 : 1 (20:25, 25:21, 25:16, 25:9) 5. kolejka (15.11.2008) MKS Kraśnik – Znicz Urzędów 2 : 3 (23:25, 25:22, 25:22, 20:25, 11:15)
Tabela Grupy B po I rundzie:
II RUNDA 6. kolejka (06.12.2008 i 07.12.2008) Tomasovia Tomaszów Lub. – Znicz Urzędów 3 : 0 (25:16, 25:9, 25:8) 7. kolejka (13.10.2008 i 14.12.2008) Znicz Urzędów – MKS Kraśnik 3 : 1 (25:12, 25:21, 20:25, 25:17) 8. kolejka (20.12.2008 i 21.12.2008) Znicz Urzędów – Szóstka Biłgoraj 1 : 3 (25:16, 13:25, 13:25, 22:25) 9. kolejka (04.01.2009 i 07.01.2009) Atomic Zamość – Znicz Urzędów 3 : 0 (25:18, 25:16, 25:19) 10. kolejka (10.01.2009 i 11.01.2009) Tempo Chełm – Znicz Urzędów 1 : 3 (19:25, 25:20, 21:25, 22:25)
Tabela Grupy B po II rundzie:
Ćwierćfinał: 13–15.03.2009 r. Półfinał: 08–10.05.2009 r. Finał: 27–31.05.2009 r. Andrzej Zdenicki W dniu 17 lutego br. odbyła się konferencja poświęcona podsumowaniu dwuletniej działalności Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego działającego przy Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Urzędowie. Przedsięwzięcie było finansowane z dotacji celowych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej i wojewody lubelskiego oraz środków własnych gminy. Poradnictwa udzielali specjaliści z zakresu prawa, psychologii i psychoterapii uzależnień, seksuologii, doradztwa zawodowego oraz mediator rodzinny. Ogółem udzielono 465 godzin porad dla 293 osób. W spotkaniu, oprócz realizatorów projektu, wzięli udział członkowie nowo powołanego Zespołu interdyscyplinarnego ds. rozwiązywania sytuacji kryzysowych w rodzinach.
W dniu 17 stycznia odbyło się Noworoczne Spotkanie Kobiet. Honorowymi gośćmi była delegacja węgierska w ośmioosobowym składzie: Fazekas Ferenc – kierownik delegacji, Fazekas Márta – tłumacz, Baranyai Etelka, Pintérné Baranyai Ildikó, Nagyné Király Anikó, Madarászné Tanyik Erzsébet, Nagyné Erdős Gyöngyi, Nagy Sándor. W spotkaniu uczestniczyli też przedstawiciele władz samorządowych naszej gminy. W ten zimowy mroźny wieczór na sali bawiło się 270 kobiet. Humor i dobra muzyka towarzyszyły uczestniczkom balu przez całą noc.
Z okazji Dnia Kobiet w Gminnym Ośrodku Kultury zostało zorganizowane spotkanie integracyjne pań z Kół Gospodyń Wiejskich oraz zespołów artystycznych działających na terenie naszej gminy. Gościnnie w spotkaniu uczestniczyły panie z zespołu ludowego „Kowalanki” z Kowalina w gminie Kraśnik. Spotkanie rozpoczął wójt gminy Jan Woźniak, wspólnie z dyrektorem GOK Tomaszem Wyką składając najlepsze życzenia naszym paniom. Następnie przy wspólnym poczęstunku wszyscy uczestnicy spotkania mogli obejrzeć występy artystyczne zespołów z Moniak, Bobów Księżych, Chóru „Vox Celestis” oraz kabaretu z ośrodka kultury. Imprezie towarzyszyła wystawa prac plastycznych Mirka Mroza z Moniak oraz prace wykonane przez panie z Klubu Rękodzieła Artystycznego „Szydełko”. Spotkanie przebiegło w bardzo miłej atmosferze.
|