|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nr. 80 marzec 2008 r.
W numerze:
Widowisko
artystyczne członkiń Koła Gospodyń Wiejskich z Moniak – Wielka Sobota
Sprawozdanie z realizacji budżetu za rok 2007 – gmina Urzędów
Budżet na rok 2007 przyjęty został przez Radę Gminy, jako organ stanowiący, w dniu 30 stycznia 2007 roku w globalnej wysokości 15,3 mln zł. Na koniec roku budżetowego globalna wartość budżetu wzrosła do wysokości 16,0 mln złe były to decyzje podejmowane na szczeblu centralnym, regionalnym, ale również na szczeblu lokalnym, czyli na poziomie gminy. Wydatki budżetowe dzielimy na: bieżące, inwestycyjne lub majątkowe. Ogółem na budowę, modernizację bazy lokalowej, dróg i innych inwestycji wydatkowano w gminie środki finansowe w kwocie 1,8 mln zł i było to możliwe dzięki pozyskiwaniu dodatkowych bezzwrotnych funduszy zewnętrznych, w tym unijnych, korzystanie z pożyczek bądź kredytów korzystnych dla samorządu z racji premii, umorzenia odsetek a bardzo często i pewnej części kapitału (np.25–30%). Poszukiwaliśmy również środków finansowych zewnętrznych dotyczących współfinansowania możliwych do realizacji wspólnie z samorządem powiatu, województwa, niektórych inwestycji, głównie z zakresu drogownictwa i budowy chodników. W roku 2007 pozyskaliśmy łącznie 1 mln 174 tys. zł funduszy zewnętrznych, przy czym były sytuacje, kiedy o fundusze te zabiegała wyłącznie gmina, ale i takie, o które zabiegaliśmy wspólnie, współpracując z jednostkami podległymi gminie i organizacjami pozarządowym i działającymi na poziomie gminy, np. Koło Gospodyń Wiejskich w Popkowicach. Najlepsze efekty finansowe we współpracy z jednostkami podległymi uzyskały szkoły, przy czym dwa zespoły: w Skorczycach i Urzędowie wyróżniają się w tych działaniach. O fundusze zewnętrzne dodatkowe, bezzwrotne, zabiegają również: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminny Ośrodek Kultury, Koła Gospodyń Wiejskich, Ochotnicze Straże Pożarne. W wydatkach typowo inwestycyjnych najwięcej środków finansowych z budżetu gminy oraz środków zewnętrznych zainwestowanych zostało w przebudowę i modernizację dróg różnych kategorii, poczynając od dróg polnych – dojazdowych do upraw polowych, poprzez drogi gminne, powiatowe i drogę wojewódzką, która przebiega przez teren gminy. Ogółem na ten cel wydatkowaliśmy ponad 1 mln 100 tys. zł, a zadania realizowane były w granicach administracyjnych siedmiu miejscowości. Pozyskaliśmy na te cele dodatkowe fundusze – ponad 635 tys. zł. Łącznie zmodernizowaliśmy prawie 3,5 km dróg, a kilka odcinków dotyczyło poprawy przejezdności na drogach dojazdowych do pól uprawnych. Szczegółowe rozliczenie zadań drogowych za rok 2007 zawiera załącznik Nr 1 do sprawozdania z realizacji budżetu za 2007 rok. Zadania drogowe łączą się z zapotrzebowaniem na chodniki, które realizowane były w dwóch miejscowościach, tj. Boby Kolonia przy drodze powiatowej nr 2700 L od kościoła do cmentarza i w Wierzbicy przy drodze wojewódzkiej nr 833 Kraśnik–Chodel w miejscu niebezpiecznym dla pieszych, tj. na łukach tej drogi. Łącznie wykonano 539 m2 chodników na ogólną kwotę 76 453 zł (tyle zostało przekazanych dotacji), w tym fundusze zewnętrzne. Realizując bieżące wnioski stałych komisji i sesji Rady Gminy, wykonaliśmy utwardzenie kostką placu o powierzchni 294 m2 w rejonie Gminnego Ośrodka Kultury, przewidzianego na cele małego targowiska – drobnego handlu, na jaki jest zapotrzebowanie w centrum gminy. Chodzi bowiem o to, aby handel przemieścić z centralnego miejsca, jakim jest Rynek w Urzędowie, na to targowisko. Mając świadomość wagi i znaczenia ochrony środowiska, obecnie jak i w dalszej perspektywie czasowej, podejmowaliśmy działania związane z pozyskaniem środków zewnętrznych szczególnie na gospodarkę wodno-ściekową. Podjęliśmy się bardzo trudnego zadania dotyczącego ubiegania się gminy Urzędów o fundusze zewnętrzne w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Wniosek nasz uzyskał najlepszą ocenę w tym rankingu. Wymagane tłumaczenie w wersji angielskiej, dotyczące rozbudowy oczyszczalni w Urzędowie i budowy kanalizacji w Bęczynie, skierowane zostało do Komisji Europejskiej w Brukseli a następnie trafi do Norwegii – kraju, który przeznacza dla Polski na ten cel środki finansowe. Spodziewamy się, że na przełomie lat 2008–2009 możemy otrzymać ponad 1 mln euro i pieniądze te z udziałem własnym na poziomie 15% pozwolą przyłączyć się do sieci kanalizacyjnej kolejnym 200 gospodarstwom, co stanowi prawie 78% wzrostu w porównaniu do ilości gospodarstw domowych, które już korzystają z kanalizacji. Problem oczyszczania ścieków na terenach rozproszonej zabudowy rozwiązujemy poprzez budowę 25–30 przydomowych oczyszczalni ścieków rocznie. W roku 2007 wybudowano w miejscowości Wierzbica 26 przydomowych oczyszczalni, a nakłady na to zadanie wyniosły 117 853 zł. Ogółem na terenie gminy Urzędów funkcjonują 63 przydomowe oczyszczalnie ścieków w miejscowości Mikołajówka, Boby Księże, Wierzbica, a w roku 2007 przygotowaliśmy do realizacji kolejne w Kozarowie. Nakłady na zakup urządzeń wyniosły 87 777 zł. Końcowa realizacja zadania będzie w 2008 roku. Podejmujemy kolejne działania dotyczące gospodarki odpadami. Rozwiązania prawne, jakie wprowadzono w życie w latach 2005–2007 zobowiązują gminy do podejmowania takich działań, aby każdy podmiot odpowiadał za swoje odpady komunalne i finansował ich utylizację. Wskaźniki, jakie już osiąga w segregacji i selektywnej zbiórce odpadów komunalnych nasza gmina, lokują nas w czołówce gmin nie tylko powiatu kraśnickiego, ale i całego regionu. W roku 2007 udało nam się podpisać umowę na 330 tys. zł funduszy unijnych na obiekty sportowo-rekreacyjne w ramach rezerwy w okresie programowania zadań 2004–2006. Zadanie to zostało rozpoczęte i ma być zakończone w 2008 roku. Dotychczasowe wydatki to kwota 60 139 zł. Realizujemy również budowę zbiornika retencyjno- -rekreacyjnego w Skorczycach. Nakłady w 2007 roku wyniosły 182 288 zł. Docelowo chcemy, aby te obiekty i inne elementy infrastruktury, jakie zamierzamy zrealizować, tworzyły w perspektywie czasu lokalne centrum miejscowości Skorczyce. W celu poprawy zaopatrzenia w wodę wykupiliśmy teren i wykonaliśmy dodatkowe ujęcie wody w Zadworzu. Nakłady w roku 2007 wyniosły 84 023 zł. Niezależnie od działań w obszarze infrastruktury technicznej podejmowane były wielokierunkowe starania o rozwój infrastruktury społecznej. Łącznie gmina i jednostki współpracujące z gminą pozyskały w 2007 roku 704 tys. zł na projekty miękkie. Zaangażowanie jednostek – podmiotów współpracujących z gminą, ubiegających się o fundusze zewnętrzne, bardzo często unijne, jest mocno zróżnicowane, przy czym chcemy zainteresować tym tematem wszystkie jednostki w roku 2008. Sądzimy, że powiązanie wartościowania pracy z efektami, jakie można i jakie uzyskuje się w tym obszarze, zintensyfikuje efekty w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych. Na wyrównywanie szans, również w oświacie szkolnej w środowiskach gmin wiejskich do miejskich, pozyskano prawie 230 tys. zł. Środki zewnętrzne pozyskane na działalność kultury to kwota 37,7 tys. zł: kwota 15 tys. Zł z Polsko-Amerykańskiej Fundacji na obserwatorium astronomiczne i 14 tys. zł z Fundacji Wspomagania Wsi na kawiarenkę internetową w Popkowicach, gdzie beneficjentem było Koło Gospodyń Wiejskich w tej miejscowości. W ramach środków na działalność kulturalną pozyskaliśmy ponad 2 tys. euro na dofinansowanie festynu europejskiego, jaki organizowaliśmy późną jesienią 2006 roku. Starania GOPS w Urzędowie w sprawie pozyskania dodatkowych środków zewnętrznych przyniosły gminie również konkretne wymierne efekty. Pozyskano 235 tys. zł na różne formy pomocy. Zorganizowany został punkt konsultacyjny poradnictwa specjalistycznego dla rodzin i dzieci oraz system opieki nad dzieckiem i rodziną. Pozyskane zostały dodatkowe fundusze na dożywianie dzieci w szkołach oraz na transport dzieci niepełnosprawnych. Konkretne decyzje w sprawie podpisania umowy zapadły w IV kwartale 2007 roku a gmina uzyskała 90 tys. zł dofinansowania na ten cel. Niezależnie od działań, jakie podejmowały szkoły i GOK, dla młodzieży organizowane były obozy sportowo-wypoczynkowe i zimowiska. W wyniku starań pod koniec 2007 roku w okresie 14–23 stycznia 2008 roku – 27-osobowa grupa młodzieży uczestniczyła w zimowisku w Stoczku Łukowskim. W organizowanym na terenie gminy Turnieju Wiedzy Pożarniczej uczestniczyło 192 uczniów i uczennic. Młodzież z terenu gminy Urzędów zajęła liczące się w powiecie I, II, III miejsce; blisko szczęścia byliśmy również w regionie. Osoby zaangażowane i uzyskujące dobre wyniki w tym turnieju wyjechały na obozy sportowo-pożarnicze dofinansowane również z budżetu gminy. W sołectwie Popkowice uruchomiona została kawiarenka internetowa odwiedzana przez młodzież z rejonu Popkowic. Liczna grupa młodzieży działa w ramach Koła Miłośników Astronomii im. Jana Heweliusza. Na terenie gminy sportem pozaszkolnym zajmują się trzy kluby: „Orzeł” Urzędów, „Iskra” Boby oraz „Ruch” Popkowice. Działa również Klub Sportowy „Orlik” skupiający najmłodszych adeptów piłki nożnej. W roku 2007 przedłużyliśmy działalność Gminnego Centrum Informacji w Urzędowie, z którego od początku istnienia skorzystało 3880 osób, w roku 2007 – 1698 osób. Mamy kolejne przemyślenia kierowane do młodzieży, które będą realizowane w roku 2008. Jak każdego roku na przełomie lutego i marca (w roku 2007 było to 5–9 marca) organizowaliśmy Dni Kultury Rolnej. Intencją tych spotkań na przednówku jest przekazywanie rolnikom istotnych, naszym zdaniem, informacji mających wpływ na podejmowanie decyzji w gospodarstwach rolnych. W ramach Dni Kultury Rolnej z wykładów i informacji przydatnych rolnikom skorzystały 483 osoby.
Poprawa przejezdności – wąwóz w Wierzbicy
Boisko sportowo-rekreacyjne w Skorczycach
Budowa zbiornika retencyjno-rekreacyjnego w Skorczycach
Zmodernizowana droga w Skorczycach
Za realizację zadań w roku 2007 wszystkim, którzy bezpośrednio uczestniczyli i wspierali nasze działania, składam samorządowe podziękowania.
Jan Woźniak
Aktualne rozwiązania prawne i organizacyjne w gospodarce odpadami i ściekami – gmina Urzędów
W poprzednim numerze „Gazety Urzędowskiej” informowaliśmy o rozwiązaniach prawnych dotyczących gospodarki odpadami i zagospodarowania ścieków w naszej gminie. Idąc dalej, gmina w ramach obowiązku prawnego nadzoru tych zadań informuje społeczeństwo o zamiarze przeprowadzenia kolejnych działań w tym zakresie. Sporządziliśmy ewidencję tych mieszkańców i podmiotów, którzy mają zawarte umowy na odbiór odpadów komunalnych i ścieków. W pierwszym półroczu tego roku zostaną przeprowadzone wizytacje gospodarstw i posesji, które dotąd nie mają zawartych umów na odbieranie odpadów komunalnych i opróżnianie zbiorników bezodpływowych z nieczystości ciekłych z przedsiębiorcami posiadającymi stosowne zezwolenie na prowadzenie takiej działalności. Celem zapewnienia objęcia wszystkich mieszkańców gminy zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych, zaproponujemy w zakreślonym przez gminę terminie zawarcie takich umów na korzystnych warunkach i stawkach cenowych na świadczenie tych usług z przedsiębiorcą, tj. Przedsiębiorstwem Drogowym i Oczyszczania w Kraśniku, które przedstawiło najniższe ceny spośród trzech firm biorących udział w tej procedurze. Należy wspomnieć, iż firma ta jako jedyna ma stosowne zezwolenie z gminy na prowadzenie odbierania odpadów komunalnych z terenu gminy Urzędów. Pozostałe firmy, które odpowiedziały na nasze wystąpienie i przedstawiły oferty cenowe, nie złożyły kompletnego wniosku o wydanie zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych, w związku z czym nie mogą prowadzić tej działalności na terenie gminy Urzędów do chwili uzyskania zezwolenia. Natomiast na usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych stosowne zezwolenie posiada firma pana Mieczysława Chudzickiego, Mikuszewskie 48. Poniżej przedstawiamy stawki, jakie zaoferowało Przedsiębiorstwo Drogowe i Oczyszczania w Kraśniku za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości; są to stawki, gdy odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny – frakcja mokra w pojemniku, frakcja sucha w worku do tego celu przekazanym: 1) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów z jednego pojemnika o objętości 110 dm3 – 7,83 zł brutto; 2) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów z jednego pojemnika o objętości 120 dm3 – 8,38 zł brutto; 3) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów z jednego pojemnika o objętości 140 dm3 – 9,48 zł brutto; 4) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów z jednego pojemnika o objętości 240 dm3 – 15,30 zł brutto; 5) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów z jednego pojemnika o objętości KP-1 (1100 dm3) – 60,25 zł brutto; 6) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów z jednego pojemnika o objętości KP-7 – 356,13 zł brutto; 7) za jednokrotne odebranie wysegregowanych odpadów komunalnych z worka o pojemności 120 l – frakcja sucha, tj. odpady opakowaniowe ze szkła, opakowania plastikowe, puszki, papier, tektura – nieodpłatnie. Każdy właściciel nieruchomości ma możliwość podpisania umowy z tym przedsiębiorcą na wyżej wskazanych warunkach. Intencją uchwałodawcy, jak i zapisów w regulaminie o utrzymaniu czystości i porządku na terenie gminy, było, aby opłata za odbieranie odpadów komunalnych uzależniona była od liczby odebranych pojemników i ich pojemności (liczba pojemników i ich pojemność uwzględniają liczbę osób korzystających z urządzenia, a co za tym idzie – ilość wytworzonych odpadów). Inaczej mówiąc, cena za odbieranie odpadów komunalnych równa się cenie za odebranie jednego pojemnika o konkretnych rozmiarach i wielokrotności jego odebrania. Określona w powyższy sposób opłata ma charakter ryczałtowy, nie jest bowiem zależna od faktycznej ilości odebranych odpadów. Oznacza to, iż właściciel nieruchomości pokrywa koszty odbioru odpadów zgodnie z zapisaną w umowie częstotliwością odbioru, niezależnie czy pojemnik w danym miesiącu wystawi do odbioru, czy też nie. Ilość i objętość pojemników na posesję oraz częstotliwość odbioru – raz w miesiącu, regulują zapisy regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Urzędów, przyjętego uchwałą nr XXXVIII-267/2006 Rady Gminy Urzędów z dnia 31 marca 2006 r. Jednak mając na uwadze sytuację niektórych osób z terenu gminy, a chodzi tutaj o osoby starsze samotnie zamieszkujące, przedsiębiorca uczestniczący w zorganizowanej przez gminę procedurze wyboru ofert cenowych na odbieranie odpadów komunalnych, którego ceny zostały wyżej przedstawione, dopuścił zapisy w umowie, zawartej w takich przypadkach, o częstotliwości odbioru tych odpadów – raz na dwa miesiące. W przypadku osób i podmiotów, które nie dopełnią obowiązku zawarcia umów na odbieranie odpadów komunalnych oraz ścieków i będą się uchylać, podjęte zostanie wykonanie zastępcze (gmina obciąży je opłatą nałożoną w drodze decyzji i zorganizuje odbieranie odpadów komunalnych od tego właściciela). Na najbliższej sesji Rady Gminy zostanie podjęta uchwała w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Celem określenia górnych stawek obowiązujących na terenie gminy Urzędów jest ochrona właścicieli posesji, gdyż podmiot – przedsiębiorca odbierający odpady z terenu gminy nie może ich przekroczyć – oraz cel sankcyjny – według tych stawek będą naliczane opłaty za odbiory odpadów komunalnych wykonywane w drodze nałożonych decyzji. Poniżej podajemy górne stawki opłat za ww. usługi. Opłaty za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości – frakcja sucha i mokra gromadzone w jednym pojemniku – w wysokości: 1) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów komunalnych z jednego pojemnika o objętości 110 dm3 – 10,18 zł brutto; 2) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów komunalnych z jednego pojemnika o objętości 120 dm3 – 10,90 zł brutto; 3) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów komunalnych z jednego pojemnika o objętości 140 dm3 – 12,32 zł brutto; 4) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów komunalnych z jednego pojemnika o objętości 240 dm3 – 19,89 zł brutto; 5) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów komunalnych z jednego pojemnika KP-1 – 78,33 zł brutto; 6) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów komunalnych z jednego pojemnika KP-7 – 462,97 zł brutto. Górne stawki opłat za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych określono w wysokości 14,98 zł za 1 m3. W przypadku gdy odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny, tj. frakcja mokra w pojemniku frakcja sucha w worku przekazanym do tego celu, górne stawki opłat określa się w wysokości: 1) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów z jednego pojemnika o objętości 110 dm3 – 9,00 zł brutto; 2) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów z jednego pojemnika o objętości 120 dm3 – 9,64 zł brutto; 3) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów z jednego pojemnika o objętości 140 dm3 – 10,90 zł brutto; 4) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów z jednego pojemnika o objętości 240 dm3 – 17,60 zł brutto; 5) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów z jednego pojemnika KP-1 – 69,29 zł brutto; 6) za jednokrotne odebranie niesegregowanych odpadów z jednego pojemnika KP-7 – 409,55 zł brutto; 7) za jednokrotne odebranie wysegregowanych odpadów komunalnych z jednego worka o pojemności 120 l (frakcja ucha tj. odpady opakowaniowe ze szkła, plastiku, puszki aluminiowe, papier, tektura) – nieodpłatnie. Zakładamy, że na terenie naszej gminy odpady komunalne będą zbierane i odbierane w sposób selektywny, nie tylko do ustawionych gniazdowo pojemników, ale również u źródła – bezpośrednio do worków foliowych rozdanych przez firmę odbierającą odpady na frakcję suchą. W związku z tym górne stawki ustalone przez Radę Gminy będą niższe, niż w przypadku niesegregowanych odpadów na terenie gminy, a których to stawek przedsiębiorca odbierający odpady nie może przekroczyć.
Jan Woźniak, Alicja Kozik
Zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego
W dniu 1 kwietnia 2006 roku weszła w życie ustawa z dnia 10 marca 2006 roku o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystanego do produkcji rolnej. Prawo do zwrotu podatku akcyzowego przysługuje tylko producentom rolnym, posiadaczom lub współposiadaczom użytków rolnych, których powierzchnia przekracza 1 ha fizyczny lub przeliczeniowy. O zwrot podatku akcyzowego zgodnie z ustawą mogą ubiegać się również osoby, które wydzierżawiają użytki rolne. Kwota zwrotu podatku ustalana jest w ramach rocznego limitu i przysługuje do 86 litrów na 1 ha użytków rolnych. Kwota ta obliczana jest jako iloczyn ilości oleju napędowego wynikającej z faktur VAT i stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego obowiązującej w dniu złożenia wniosku o zwrot podatku. W roku 2006 stawka zwrotu na 1 litr wynosiła 0,45 zł, w roku 2007 – 0,55 zł, natomiast w roku bieżącym stawka zwrotu na 1 litr wzrosła do 0,85 zł. Po raz pierwszy wnioski przyjmowane były we wrześniu 2006 roku z uwzględnieniem faktur VAT wystawionych w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2006 roku. W kolejnych latach wnioski są zawsze przyjmowane w dwóch terminach: od dnia 1 do 31 marca, oraz od dnia 1 do 30 września danego roku. Do wniosku rolnicy dołączają faktury VAT lub ich kopie stanowiące dowód zakupu oleju napędowego zakupionego w okresie 6 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku. Zgodnie z ustawą wypłata zwrotu podatku przyznanego na podstawie decyzji następuje w terminach od 1 do 31 maja, jeśli wnioski złożone zostały w marcu danego roku i od 1 do 30 listopada, jeśli wnioski złożone zostały we wrześniu danego roku. Pieniądze wypłacane są gotówką w kasie urzędu albo przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku. Rolnicy chętnie korzystają z możliwości zwrotu części podatku akcyzowego zawartego w cenie zakupionego oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. W 2006 roku wnioski złożyło 399 osób, którym dokonano wypłaty środków pieniężnych w łącznej kwocie 77 335,37 zł, natomiast w roku 2007 na terenie naszej gminy z tej możliwości skorzystało 588 osób, którym dokonano wypłaty środków pieniężnych w łącznej kwocie 175 979,85 zł.
Justyna Chmiel
ZWIĄZEK SADOWNIKÓW RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ tel./faks 0-prefiks-(48)-664-37-79 www.polskiesadownictwo.pl e-mail: biuro@polskiesadownictwo.pl
Po IV Konferencji Sadowniczej w Kraśniku
Ponad 400 osób w dniu 7 lutego Br. przybyło do CkiP w Kraśniku aby wziąć udział w IV Konferencji Sadowniczej NT. „Czy mamy alternatywę w uprawie owoców miękkich”. Przybyli sadownicy nie tylko z rejonu powiatów kraśnickiego i opolskiego, ale również z innych części kraju. Biorąc pod uwagę zainteresowanie oraz liczny udział uważamy, że konferencja zakończyła się pełnym sukcesem organizacyjnym, jak również była ważnym miejscem przekazu wizji Związku Sadowników RP na sprawy produkcji owoców miękkich. Konferencja kraśnicka nierozerwalnie związana jest z historią powstania i działalnością najmłodszych oddziałów Związku Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej. Od samego początkucieszy się dużym zainteresowaniem. Jak wielkie zapotrzebowanie było na tego typu spotkania w woj. lubelskim niech świadczy fakt, że podczas pierwszej konferencji nie wszyscy uczestnicy pomieścili się w sali wykładowej. Ubiegłoroczna konferencja była nieco spóźniona – odbyła się 22 marca i miało to istotny wpływ na mniejszą frekwencję. Wczesna wiosna sprawiła, że sadownicy byli w trakcie intensywnych prac przy cięciu sadów. Tematy, które zaproponowaliśmy w ubiegłym roku wskazywały problemy, z którymi musieliśmy borykać się w trakcie jego trwania. Zasady korzystania z funduszy pomocowych, zmiany w polityce UE dotyczące rynku owoców i warzyw po roku 2008 i związane z tym nasze niepokoje, zatrudnienie w rolnictwie – to tematy bezpośrednio korespondujące z tym, z czym Związek Sadowników zmagał się w swoich działaniach na arenie krajowej jak i zagranicznej. Tematyka tegorocznej konferencji – promocja produkcji tradycyjnych upraw owoców miękkich, wskazywanie nowych odmian, które można wprowadzić do produkcji, wskazanie mechanicznych możliwości zbioru oraz źródeł finansowania, jak również przygotowania do wprowadzenia obowiązkowych ubezpieczeń – sprawiła, że wysoka frekwencja utrzymała się do końca konferencji. Przejawem wzrostu znaczenia i rangi naszej konferencji jest również poszerzanie się branżowego kręgu zainteresowań nowych instytucji, które chcą również wyjść ze swoją ofertą do producentów owoców (banki). „Biuletyn Informacyjny” wniósł dodatkowy – trwały rejestr tematów konferencyjnych. W dniu 7 lutego wydano go około 700 egzemplarzy, czyli brano go „na zapas”, co może świadczyć, że był to również atrakcyjny produkt. Kierujemy słowa podziękowania do wszystkich uczestników IV Konferencji Sadowniczej w Kraśniku, gdyż jest ona organizowana przede wszystkim dla Was – producentów owoców. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia instytucji z naszego województwa i sponsorów. Dziękujemy współorganizatorom: staroście kraśnickiemu, burmistrzowi Kraśnika, Lubelskiej Izbie Rolniczej oraz LODR Końskowola. Patronom – w sposób szczególny Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Lubelskiego, jak również Urzędowi Wojewódzkiemu. Sponsorowi głównemu – firmie Bayer CropScience Polska. Patronom medialnym i prasowym: TVP Lublin, Radio Lublin oraz wydawnictwu Plantpress. Dziękujemy wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do sukcesu konferencji. Tak jak powiedziane było na konferencji – w przyszłym roku mały jubileusz, a zatem jest to tym bardziej zobowiązujące i kolejne dla nas wyzwanie. Postaramy się nie mniej atrakcyjnie ułożyć program przyszłorocznej konferencji, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom środowiska producentów owoców. Do zobaczenia w 2009 roku.
Stoiska promocyjne
„Szanse w uprawie krzewów jagodowych i drzew owocowych – odmiany, ochrona, nawożenie, ciekawe oferty, cenne uwagi i spostrzeżenia”. Nad tymi problemami dyskutowaliśmy 19 lutego 2008 r. podczas Dnia Sadowniczego w ramach Dni Kultury Rolnej w Urzędowie, którego program przygotował Związek Sadowników RP. Spotkanie, zaplanowane i rozpowszechniane od kilku tygodni, wzbudziło duże zainteresowanie wśród sadowników z różnych rejonów województwa lubelskiego. Potraktowaliśmy je typowo technologiczne ze wskazaniem na wiodące tendencje w produkcji malin i drzew owocowych – odmian, nawożenia i ochrony. Na wstępie wszystkich zebranych powitał wójt gminy Urzędów – Jan Woźniak, życząc owocnych zajęć i zachęcając do uczestnictwa w kolejnych, nie mniej ciekawych dniach. Prowadzenie powierzyliśmy Januszowi Gawryszkowi – prezesowi Oddziału Wandalin. Słowo wstępne wygłosił wiceprezes ZG Związku Sadowników RP – Tomasz Solis. Podkreślił historyczny aspekt produkcji owoców w szerokim wydaniu na terenie naszego województwa. Przytoczył ich znaczenie w naszych gospodarstwach i niepokoje związane z ich produkcją. Jednocześnie wskazał również na nowe możliwości, które otwierają się w związku z wprowadzaniem nowych odmian malin i znaczenia Zakładu Doświadczalnego w Brzeznej oraz promotora wielu nowych odmian dr. Jana Danka. Podkreślił, że w tym spotkaniu chcemy połączyć tematycznie zarówno sprawy produkcji malin, jak również sadów – stąd też związany z tym tematem wykład Adama Fury ze Świętokrzyskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach. Doktor Jan Danek w rozszerzonej formie przedstawił prezentację metod produkcji owoców maliny, przydatność poszczególnych odmian do zbioru zarówno ręcznego, jak i mechanicznego oraz walory poszczególnych odmian do produkcji deserowej. Adam Fura przedstawił bardzo ciekawe spostrzeżenia i uwagi z własnych obserwacji dotyczące ciężkiego dla sadowników 2007 roku. Podzielił się również ciekawymi informacjami z podróży do krajów Europy Zachodniej. Całość uzupełniły: wykład Mariana Buły z firmy Artysta LifeScience Polska Sp. z o.o. związany ze stosowaniem biostymulatorów w uprawach sadowniczych oraz Krzysztofa Gasparskiego z K+S Compo dotyczącego programu nawożenia w sadach i jagodnikach. Ofertę handlową sponsora – firmy Agricola Lublin – przedstawiła pani Ewa Nowaczyńska. Dużym zainteresowaniem cieszył się „Biuletyn Informacyjny” wydany przez oddziały lubelskie w związku z IV Konferencją Sadowniczą w Kraśniku. Zainteresowanie zarówno Konferencją w Kraśniku, jak również Dniem Sadowniczym w Urzędowie utwierdza nas w przekonaniu o potrzebie dalszego organizowania tych spotkań, a wysoko postawiona poprzeczka w ich merytorycznym przekazie jest dla nas organizatorów – Związku Sadowników RP – wyzwaniem na następne lata. Podziękowania składamy wójtowi gminy Urzędów – Janowi Woźniakowi oraz prezesowi Towarzystwa Ziemi Urzędowskiej – Tomaszowi Wyce – głównemu koordynatorowi Dni Kultury Rolnej w Urzędowie.
W imieniu organizatorów: Marian Smentek
Dni Kultury Rolnej – Urzędów 2008
Od wielu lat na przełomie lutego i marca w Urzędowie organizowane są tygodniowe warsztaty szkoleniowe dla rolników. Cieszą się one z roku na rok rosnącą popularnością, nie tylko wśród producentów rolnych z gminy Urzędów, ale również z sąsiednich gmin. Inicjatorami Dni Kultury Rolnej są wójt i Rada Gminy Urzędów, Towarzystwo Ziemi Urzędowskiej oraz Związek Sadowników RP. W tym roku warsztaty odbywały się od 18 do 22 lutego i zgromadziły w sali Gminnego Ośrodka Kultury łącznie ok. 400 zainteresowanych. Dzień pierwszy – poniedziałek – obejmował siedem wykładów. Dużym zainteresowaniem cieszył się pierwszy z nich Pt. Modernizacja gospodarstw rolnych, który przedstawił mgr inż. Grzegorz Topyła. Tematy kolejnych to: Różnicowanie kierunków działalności nierolniczej (mgr inż. Agnieszka Sawicka), Młody rolnik (dr Magdalena Kot), Mikroprzedsiębiorczość (mgr inż. Marcin Troć), Płatności bezpośrednie 2008 (mgr inż. Krzysztof Kołtun) oraz Renty strukturalne (mgr inż. Anna Brodowska). Wtorek, jako dzień sadowniczy, zorganizowany był przez Związek Sadowników RP. Z dużym zainteresowaniem spotkały się tematy dotyczące metod produkcji owoców malin przeznaczonych dla przetwórstwa oraz deserowych, podsumowanie produkcji jabłek i gruszek w 2007 r. z uwypukleniem głównych problemów, jak również inne cenne uwagi i spostrzeżenia związane z uprawami sadowniczymi. Środa była poświęcona głównie kwestiom uprawy i ochrony roślin. Słuchacze mieli również okazję zapoznać się z ofertą środków ochrony firmy PROGRESS. Czwartkowe spotkanie rozpoczął pan Bogdan Kiedrowski z Lubelskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Końskowoli od tematu przydomowych oczyszczalni ścieków. Temat ten zgromadził wielu zainteresowanych, którzy chętnie korzystali z okazji by rozwiać swoje wątpliwości dotyczące tej kwestii. Resztę dnia wypełniły prelekcje obejmujące m.in. uprawy kalafiorów i brokułów, aktualne problemy w uprawach krzewów jagodowych. Ciekawy wykład dotyczący różnicowania działalności rolniczej przedstawiła pani Danuta Sobich.
Prelekcja w ramach Dni Kultury Rolnej
Piątek – ostatni z Dni Kultury Rolnej – cieszył się niesłabnącą frekwencją. Bardzo ciekawe tematy opracowane przez specjalistów przyciągnęły wielu zainteresowanych. Zastępca dyrektora KRUS mgr Maria Bogusz poruszyła zagadnienia dotyczące ubezpieczeń społecznych rolników realizowanych przez KRUS. W związku z nadchodzącym sezonem zbiorów zebrani ze szczególną uwagą wysłuchali wykładu pana Lucjana Tomczuka z Wojewódzkiego Urzędu Pracy NT. zatrudniania cudzoziemców. Głos zabrał również pan Andrzej Tybulczuk z naszego Powiatowego Urzędu Pracy, przedstawiając strukturę bezrobocia w gminie Urzędów na tle powiatu kraśnickiego oraz aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Nie mniejszym zainteresowaniem cieszyła się prelekcja pani Anny Kołodziej z Inspektoratu PZU w Kraśniku dotycząca dotowania ubezpieczeń rolnych. Tegoroczne Dni Kultury Rolnej po raz kolejny potwierdziły, jak bardzo potrzebne są tego typu warsztaty. Możliwość pogłębienia wiedzy, materiały promocyjne, nowoczesne rozwiązania przyciągają wielu rolników nie tylko z naszej gminy, dlatego już dziś zapraszamy wszystkich zainteresowanych na przyszły rok.
Jolanta Dobrowolska
Ostatnie lata przyniosły szereg istotnych zmian w sferze społeczno-gospodarczej. Wiele z nich było pozytywnych i przyczyniło się do postępu cywilizacyjnego a także do podniesienia jakości życia naszego społeczeństwa. Niestety wraz z rozwojem gospodarczym następuje systematyczne pogłębianie się biedy. Zjawisko to w skali kraju charakteryzuje się znacznym zróżnicowaniem międzyregionalnym, przy czym województwo lubelskie należy do regionów najbardziej zagrożonych ubóstwem. Szczególnie niepokojąca jest juwenilizacja biedy, czyli nadreprezentowanie dzieci wśród ludności biednej w stosunku do ogółu mieszkańców naszego regionu. Wzrost liczby dzieci pozostających na utrzymaniu rodziców w sposób oczy- wisty zmniejsza zasoby finansowe przypadające na członka rodziny. W naszych realiach każde kolejne dziecko znacząco wpływa na obniżenie standardu życia rodziny. Ostatnie raporty przekazywane przez media mówią o tym, że co czwarte dziecko jest niedożywione. Problem ten rząd naszego państwa dostrzegł znacznie wcześniej. Pod koniec 2001 roku został ogłoszony „Rządowy program wspierania gmin w dożywianiu uczniów”. Zgodnie z tym dokumentem świadczenie, w formie gorącego posiłku, przysługiwało uczniowi uczęszczającemu do szkoły podstawowej lub gimnazjum, o ile dochód na osobę w rodzinie nie przekraczał 200% kryterium gwarantowanego przez ustawę o pomocy społecznej. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Urzędowie od razu aktywnie włączył się w realizację tego przedsięwzięcia. Liczbowe wskaźniki naszych działań przedstawia tabela 1. W 2004 roku istniejący program został zmodyfikowany (Program rządowy „Posiłek dla potrzebujących”), znacznie wzbogacając wykaz osób, które mogły z niego skorzystać, jak również rozszerzając katalog proponowanych usług. W swoich założeniach program zakładał ograniczenie zjawiska głodu wśród dzieci i młodzieży, osób dorosłych z gospodarstw domowych o najniższych dochodach i znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji oraz osób starszych, chorych i niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem osób z terenów objętych wysokim poziomem bezrobocia i ze środowisk wiejskich oraz dzieci z rodzin ubogich, nie objętych obowiązkiem szkolnym. Dochód uprawniający do korzystania z programu to 150% dotychczasowego kryterium. Przewidziano nie tylko zakup posiłków, ale także przyznawanie zasiłków celowych na zakup żywności. W 2005 roku ustanowiono wieloletni program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”. Za główne cele programu uznano: • wsparcie gmin w wypełnianiu zadań o charakterze obowiązkowym w zakresie dożywiania dzieci oraz zapewnienie posiłku osobom jego pozbawionym; • długofalowe działania w zakresie poprawy stanu zdrowia dzieci i młodzieży poprzez ograniczanie zjawiska niedożywienia; • upowszechnianie zdrowego stylu żywienia; • poprawę poziomu życia osób i rodzin o niskich dochodach; • rozwój w gminach bazy żywieniowej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży. Nowy program umożliwia udzielenie pomocy w zakresie dożywiania wszystkim osobom potrzebującym w dotychczasowej formie, rozszerzonej o świadczenie rzeczowe w postaci produktów żywnościowych. Efekty realizacji nowego programu przedstawia tabela 2. Dożywianie dzieci w szkołach jest najlepszą formą wspomagania dziecka i jego rodziny. Gwarantuje to właściwe wykorzystanie pieniędzy i klarowne rozliczenie. Staramy się zapewnić każdemu dożywianemu dziecku przynajmniej jeden gorący posiłek dziennie. Dożywianie jest prowadzone w okresie jesienno-zimowym, czyli od 1 października do 30 kwietnia. Dzieci uczące się poza miejscem zamieszkania, przebywające w internatach, mają opłacone całodobowe wyżywienie przez okres pełnego roku szkolnego. Trwałym efektem realizowanego programu rządowego jest uruchomienie i doposażanie punktów wydawania posiłków lub stołówek we wszystkich szkołach i przedszkolach na terenie naszej gminy. Pomoc ze strony GOPS dla tych jednostek polega przede wszystkim na dofinansowaniu materiałów niezbędnych do remontu obiektów i zakupu podstawowego wyposażenia (meble, naczynia itp.). Ciągłe modyfikacje programu pozwoliły Ośrodkowi na wprowadzenie formy talonu żywnościowego, realizowanego przez sieć sklepów GS Urzędów na terenie całej gminy. Zastosowanie talonu gwarantuje, że środki przekazane świadczeniobiorcom nie zostaną wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem. W 2006 roku Ośrodek nasz próbował również realizować program w postaci produktów żywnościowych przekazywanych bezpośrednio podopiecznym. Jednakże taka forma, choć najbardziej skuteczna, w chwili obecnej jest niemożliwa do realizacji – wymaga bowiem odrębnej powierzchni magazynowej do przechowywania i wydawania żywności.
Tabela 1. Realizacja programu dożywiania przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Urzędowie w latach 2002–2004
Tabela 2. Realizacja programu dożywiania przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w latach 2005–2007
Anna Czuba pracownik socjalny GOPS
Informacja o przeprowadzonych i ogłoszonych procedurach w sprawie udzielania zamówień publicznych w okresie od 01.01 do 18.03.2008 r.
W Urzędzie Gminy w Urzędowie ogłoszono i przeprowadzono niżej wymienione procedury w sprawie udzielania zamówień publicznych: I. Procedury wg art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655) – próg poniżej 14 000 euro: • Skład i druk miesięcznika pn. „Gazeta Urzędowska” na 2008 rok – dokonano wyboru oferty Wydawnictwa MORPOL s.c. Mikołaj Malarczyk, Anna Malarczyk, Zemborzyce Wojciechowskie 100A, 20-515 Lublin, ceny: – 1200 zł za 1000 egz. o objętości 8 stron, – 1425 zł za 1500 egz. o objętości 8 stron, – 1890 zł za 1500 egz. o objętości 12 stron, – 1660 zł za 2000 egz. o objętości 8 stron. • Opracowanie strategii rozwoju lokalnego gminy Urzędów na lata 2007–2015 – dokonano wyboru firmy Fundacja Centrum Rozwoju Lokalnego, ul. Unicka 4, 20-126 Lublin, cena – 7 930 zł. • Opracowanie koncepcji przystosowania pomieszczeń Ośrodków Zdrowia Urzędów, Popkowice, Moniaki do obowiązujących uregulowań prawnych – dokonano wyboru oferty firmy Biuro Obsługi Inwestycji, Krzysztof Micho, ul. Koszarowa 8/31, 23-200 Kraśnik, cena – 18 178 zł. • Opracowanie studium wykonalności inwestycji oraz wniosku aplikacyjnego w ramach RPO dla projektu dostosowania Ośrodków Zdrowia na terenie gminy Urzędów do obowiązujących uregulowań prawnych – dokonano wyboru oferty Grupy Wydawniczej INFOR P.L. Centrum Edukacji „Eurodirect” Oddział w Krakowie, ul. Dietla 50/16-17, 31-039 Kraków, cena – 10 736 zł. • Remont pomieszczeń kuchni i magazynku w budynku remizy OSP w Leszczynie – dokonano wyboru oferty firmy VELOX LUBLIN, Robert Bożek, Osmolice Pierwsze 108, 23-107 Strzyżewice, cena – 14 432,55 zł. • Bankowa obsługa budżetu gminy na okres 21.02.2008–20.02.2011 – dokonano wyboru Banku Spółdzielczego Ziemi Kraśnickiej Oddział w Urzędowie, ceny: – za przelewy na rachunki prowadzone przez inne banki – 0,00 zł, – za przelewy wewnętrzne dokonywane w ramach rachunków pomocniczych Urzędu Gminy – 0,00 zł, – prowizje od wpłat na rachunek w wysokości 0,00 zł, – prowizje od wypłat dokonywanych z rachunku w wysokości 0,00 zł, – za przelewy na rachunek ZUS – 0,00 zł, – oprocentowanie środków zgromadzonych na rachunku bankowym – 0,20% w skali roku w dniu zawarcia umowy (zmienna stopa procentowa). • Udzielenie kredytu w kwocie 160 000 złotych na sfinansowanie przebudowy dachu budynku Szkoły Podstawowej w Leszczynie – dokonano wyboru Banku Ochrony Środowiska S.A. Oddział w Lublinie, cena – 21 255,97 zł. • Osuszenie ściany w pomieszczeniu sali konferencyjne budynku Urzędu Gminy w Urzędowie – dokonano wyboru oferty firmy Zakład Osuszania Budynków Zenon Mazuś, ul. Pogodna 50B/13, 20-337 Lublin, cena – 3861,30 zł. • Wykonanie pochylni dla osób niepełnosprawnych – budynek remizy OSP Popkowice, procedura została ogłoszona, otwarcie ofert nastąpi 18.03.2008 r. II. Procedury w trybie przetargu nieograniczonego – próg powyżej 14 000 euro, a nie przekraczający kwot według art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655): • Dostawa samochodu (mikrobusu) 9-osobowego przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych – postępowanie zostało ogłoszone w Biuletynie Zamówień Publicznych i na własnej stronie internetowej – www.bip.lublin.pl/urzedow oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Urzedowie. Termin składania i otwarcia ofert – 10.03.2008 r. W przedstawionych wyżej procedurach kryterium wyboru i oceny ofert była najniższa cena.
Alicja Kozik
W ramach projektu „Wioska internetowa – kształcenie na odległość na terenach wiejskich” Urząd Gminy w Urzędowie w partnerstwie z Fundacją Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia w Dąbrowie Górniczej oraz z Przedsiębiorstwem Telekomunikacyjnym Optoland S.A. w Warszawie utworzył na terenie naszej gminy Centrum Kształcenia. Głównym założeniem projektu jest wsparcie społeczności lokalnych poprzez dostęp do nowoczesnych form edukacji, np. e-learning. Centrum Kształcenia zlokalizowane jest w budynku Gminnego Ośrodka Kultury w Urzędowie. Ośrodek wyposażony jest w wysokiej klasy sprzęt komputerowy, 10 stanowisk z dostępem do Internetu z kamerami i słuchawkami. Z usług placówki będzie mogła skorzystać każda osoba zamieszkująca teren wiejski zainteresowana uzupełnianiem i poszerzaniem wiedzy, a także zdobywaniem nowych kwalifikacji. Zapewniamy: – bezpłatny dostęp do wysokiej klasy sprzętu komputerowego z szybkim łączem internetowym, – dostęp do bazy szkoleń (platforma e-edukacyjna), – dostęp do multimedialnej biblioteczki (pakiet komputerowych programów edukacyjnych, w tym słowniki, encyklopedie, atlasy), – dostęp do list dyskusyjnych i forum (wymiana doświadczeń, wiedzy, możliwość zadawania pytań i uzyskiwania na nie odpowiedzi, wyjaśnianie wątpliwości, rozwiązywanie problemów, pokonywanie trudności), – odpowiednie, sprzyjające warunki pracy i nauki, – możliwość konsultacji z ekspertem za pośrednictwem poczty e-mail, – pomoc z zakresu przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej, pisania CV, listu motywacyjnego. Placówka posiada dostęp do szerokopasmowego Internetu, umożliwiającego ukończenie szkoleń metodą e-learningową. Osoby chętne mogą obecnie ukończyć nieodpłatny kurs na miejscu, w naszym Centrum Kształcenia w dogodnych dla siebie godzinach z zakresu: – ABC przedsiębiorczości, – biznes plan, – sposoby efektywnego poszukiwania pracy, – obsługa pakietu Word, – obsługa pakietu Office, – usługi Internetu, – angielski dla początkujących, – angielski dla średniozaawansowanych, – niemiecki dla początkujących, – niemiecki dla średniozaawansowanych. Każdy uczestnik wirtualnego szkolenia może liczyć na sprawiedliwą ocenę wyników swojej pracy i poziomu posiadanej wiedzy (oceny dokonuje komputer na podstawie ściśle określonych kryteriów). Zapraszamy mieszkańców naszej gminy do korzystania z zasobów Centrum Kształcenia od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 do 18.00, a także w soboty od 10.00 do 14.00 i niedziele od 12.00 do 16.00. Kontakt pod numerami telefonów: (081) 822 51 45 oraz 18 35 33 763. Agnieszka Machaj
Zbierajmy opakowania po środkach ochrony roślin
Mieszkamy w gminie typowo rolniczej, z intensywnymi uprawami sadowniczymi i jagodowymi (m.in. malin), a to jest nierozłącznie związane ze stosowaniem środków ochrony roślin. Od wielu lat narastał problem z opakowaniami po zastosowanych środkach ochrony roślin, czy to herbicydach, fungicydach czy odżywkach. Do tej pory rolnicy rozwiązywali ten problem we własnym zakresie, poprzez spalanie wyżej wymienionych opakowań, paląc je w ogniskach lub piecach centralnego ogrzewania. Jakie to niesie ze sobą skutki dla środowiska naturalnego nie trzeba nikogo przekonywać. A mimo to są one spalane nadal z pełną świadomością zła, jakie wyrządzamy sobie i środowisku. Pragnąc rozwiązać ten problem na terenie naszej gminy, z inicjatywy wójta gminy pan Jana Woźniaka, rozpoczęliśmy w wybranych sołectwach pilotażową zbiórkę opakowań po środkach ochrony roślin. Wybrano do tego sołectwa z intensywnymi uprawami jagodowymi i sadowniczymi (rejon parafii Boby). Gmina zakupiła pierwszą partię worków foliowych, do których wybrani rolnicy mieli zbierać zużyte opakowania. Worki te zostały po sezonie zebrane i odebrane przez specjalistyczną firmę do utylizacji. Opracowane zasady zbiórki opakowań po środkach ochrony roślin, zmodyfikowane po doświadczeniach jakie mieliśmy, w trakcie tegorocznej akcji przedstawiają się następująco: 1. Odbierane są tylko opakowania po środkach ochrony roślin TOKSYCZNYCH i BARDZO TOKSYCZNYCH dla pszczół, organizmów wodnych i ludzi (zgodnie z instrukcjami na etykietach). 2. Opakowania winny być dostarczone czyste – trzykrotnie wypłukane – i opróżnione (zgodnie z treścią etykiet na opakowaniach). 3. Zbierane są opakowania wszystkich producentów środków ochrony roślin, bez konieczności selekcjonowania ze względu na producenta czy dostawcę. 4. Pełne opakowania zbiorcze – mogą to być worki po nawozie lub dowolne inne opakowanie – należy dostarczać do sołeckich punktów zbiorczych na zasadach określonych w danym sołectwie. Tegoroczna akcja zbiórki przyniosła, jak dotąd, w trzech sołectwach: Moniaki, Boby Księże, Majdan Bobowski – 350 kg odpadów, które zostały odebrane przez firmę specjalistyczną i skierowane do utylizacji. Nie jest to jeszcze koniec tej akcji, gdyż nie wszystkie sołectwa zgłosiły gotowość przekazania opakowań po środkach ochrony roślin. Doświadczenia, jakie zebraliśmy, wskazują na konieczność kontynuowania zbiórki w przyszłości, jak również zintensyfikowania działań edukacyjnych i informacyjnych wśród rolników, gdyż ten element (jeden z najważniejszych) ma zasadnicze znaczenie dla przeprowadzenia zbiórki w przyszłości.
Włodzimierz Wasieczko
Nowe szanse dla naszej gminy w pozyskiwaniu funduszy unijnych!
W związku z wejściem w nowy okres programowania i finansowania inwestycji z Unii Europejskiej na lata 2007–2015, wnioskuję o podjęcie na nowo kroków inwestycyjnych związanych z budową kanalizacji ścieków w Zakościelnym. Podjęte kroki inwestycyjne w latach 90., zostały zaniechane z powodów bliżej mi nieznanych. Chcę przypomnieć, że w niewielkim stopniu włożony został wkład finansowy mieszkańców Zakościelnego w to przedsięwzięcie. Prace projektowe również były prowadzone, a mimo to inwestycja nie została rozpoczęta. Brak też jej było w minionym okresie planowania inwestycyjnego na lata 2002–2006. Myślę, że w nowych planach inwestycyjnych na lata 2007–2015 (Strategia Rozwoju Gminy) inwestycja ta będzie uwzględniona. Możliwość pozyskania funduszy z Unii Europejskiej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW 2007–2013) Oś 3. Działanie 3.2.1. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej, wdrażanej przez Samorząd Województwa, daje jedyną możliwość finansowania inwestycji na budowę kanalizacji ścieków w aglomeracjach do 2000 RLM (małe inwestycje). W związku z tym należałoby podjąć w tym roku kroki w kierunku realizacji tej inwestycji, by można było pozyskać dofinansowanie. Nadmieniam, że przy maksymalnej kwocie dofinansowania, która jest wydzielona na tego typu inwestycje (2,5 mln zł) można wybudować średnią oczyszczalnię wraz z kanalizacją za ok. 3 mln zł. Oczyszczalnia taka, przy możliwości jej rozbudowy, mogłaby obsłużyć także sąsiednie sołectwa w dolinie rzeki Urzędówki. Także wpisuje się w szersze plany gospodarki wodno-ściekowej naszej gminy. Z moich informacji wynika, że Samorząd Województwa będzie dysponował znacznymi środkami na tego typu działanie z funduszy UE, które my jako gmina moglibyśmy pozyskać, czyniąc stosowne w tym kierunku kroki. Działanie to nie wchodzi w konflikt z innymi działaniami inwestycyjnymi realizowanymi i planowanymi w naszej gminie a daje szanse na duże dofinansowanie tej inwestycji (75%) z funduszy UE. Problem ściekówi odpadów będzie problemem numer jeden, na który w przyszłości będzie nacisk przez UE, w rozwiązywaniu problemów dotyczących ochrony środowiska przez władze samorządów i różne inspekcje kontrolne (o tym już nadmienia wstępnie pan Wójt w swym artykule w numerze 79 „Gazety Urzędowskiej”). Indywidualne koszty oczyszczania ścieków są dużo wyższe niż grupowe, czego, wydaje się, większość naszych mieszkańców nie jest świadoma! Przy doborze odpowiedniej i niezbyt energochłonnej metody oczyszczania koszt oczyszczania na jednego mieszkańca jest niewspółmiernie mniejszy niż koszt wywózki ścieków, a nawet tańszy od indywidualnych oczyszczalni. Gminy, chcąc wyjść naprzeciw wymogom, jakie będzie nakładać na nie rzeczywistość cywilizacyjna, będą musiały zapewniać mieszkańcom warunki do sprostania im. Mądre, trafne inwestycje muszą obejmować swym zasięgiem jak największą liczbę mieszkańców, przez co będą najefektywniej wydawane pieniądze samorządowe. Inwestycje, które podwyższają standardy życia, przynoszą też konkretne korzyści (w tym przypadku w odbiorze ścieków) w postaci oszczędności w wydatkach na podstawowe potrzeby, podwyższają dochody mieszkańców. Są warte zwrócenia uwagi na nie. Samorząd jest zobowiązany do zaspokajania potrzeb mieszkańców, począwszy od tych najbardziej podstawowych! Tym bardziej winien realizować te, które dodatkowo generują zyski dla mieszkańców!? Nasuwa się sentencja: ,,Nie można spokojnie podziwiać kwiatów spacerując po kolana w błocie”. Taka myśl powinna przyświecać władzom samorządowym w doborze ważności i kolejności inwestycji społecznych. Funkcjonalność i użyteczność inwestycji przynosi jej ocenę. Dobrze funkcjonująca i służąca mieszkańcom inwestycja świadczy o dobrym zarządzaniu gminą.
radny Kazimierz Jagiełło
Brak wyobraźni mógł doprowadzić do tragedii
W dniu 27 lutego 2008 r.
około godziny Apelujemy o rozwagę i ostrożną jazdę.
Z materiałów Komendy Powiatowej Policji w Kraśniku
W Gminnym Ośrodku Kultury w Urzędowie 4 i 5 marca 2008 r. odbyło się spotkanie kół gospodyń wiejskich z gminy Urzędów. Tematem spotkania był pokaz żywieniowy zorganizowany przez Jolantę Lemiechę dotyczący „Tradycji i potraw wielkanocnych”. Pokaz został wykonany przez Ewę Nowak oraz Beatę Węgrzyn. Przewodniczące oraz członkinie kół gospodyń wiejskich brały czynny udział w nauce i przygotowaniu potraw. Panie piekły baby wielkanocne, mazurki, baranki, potrawy z mięsa, robiły sałatki, rolady oraz stroiki świąteczne. Oprócz pokazu odbył się występ artystyczny członkiń Koła Gospodyń Wiejskich z Moniak pt. „Wielka Sobota w Pałecznicy” pod kierunkiem Józefa Barana i Jana Kowala. Prezentacja spektaklu odbyła się również w Kraśniku na spotkaniu organizowanym przez Powiatową Radę Kobiet z okazji 8 marca oraz w Wojewódzkim Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych w Lublinie. Spotkania tego rodzaju są organizowane z okazji różnych świąt. W degustacji potraw przygotowanych na pokazie uczestniczył wójt gminy Urzędów – Jan Woźniak, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Urzędowie –Tomasz Wyka, przewodnicząca Gminnej Rady Kobiet w Urzędowie – Marianna Rachoń oraz Małgorzata Lorentz z Powiatowego Zespołu Doradców w Kraśniku.
Wykonawczynie spektaklu przyjmują gratulacje od wójta gminy
Prezentacja potraw świątecznych
Wspólna degustacja potraw
Uczestniczki Forum Rozwoju Przedsiębiorczości na Terenach Wiejskich (fot. Jolanta Dobrowolska)
Kolejnym ważnym wydarzeniem był wyjazd kobiet na X Forum Rozwoju Przedsiębiorczości na Terenach Wiejskich – „Aktywne kobiety województwa lubelskiego”, które odbyło się w Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie. W czasie trwania forum miała miejsce promocja gmin, związana z tradycjami wielkanocnymi.
Jolanta Lemiecha
OGŁOSZENIE
SPZOZ w Urzędowie informuje pacjentów, którzy będą korzystać z usług stomatologicznych, że od 1 grudnia 2007 roku wprowadziliśmy rejestrowanie osób w rejestracji ogólnej w każdym ośrodku zdrowia. Z uwagi na fakt, że wynegocjowaliśmy wspólnie z samorządem w NFZ OW w Lublinie korzystniejszy finansowo kontrakt na rok 2008 zapraszamy do naszych gabinetów stomatologicznych. Istnieje możliwość wcześniejszego zapisania się na leczenie stomatologiczne w tejże rejestracji.
Wojciech Serafin Jan Woźniak Dyrektor SPZOZ Urzędów Wójt Gminy Urzędów
OGŁOSZENIE
Gmina Urzędów informuje, że posiada do sprzedaży po dokonanej rozbiórce przez kupującego drewniany budynek (była Szkoła Podstawowa w Moniakach). Przewidziany do rozbiórki budynek zlokalizowany jest w Moniakach obok remizy OSP będącej w budowie. W oferowanej cenie zakupu winna być uwzględniona cena rozbiórki wraz z uprzątnięciem placu i wywiezienie gruzu na wskazaną drogę gminną w sołectwie Moniaki. Ofertę w zaklejonej kopercie należy złożyć w terminie do 18.04.2008 r. w Urzędzie Gminy w Urzędowie pokój nr 6. Termin dokonania rozbiórki i uprzątnięcie placu do dnia 15.05.2008 r.
|