Nr. 49                           październik - listopad  2004 r.



W numerze:


 

Informacja z XXII sesji IV kadencji Rady Gminy Urzędów

 

29 października 2004 roku odbyła się XXII sesja IV kadencji Rady Gminy. Głównym tematem porządku obrad było omówienie inwestycji realizowanych na terenie gminy Urzędów w bieżącym roku. Ogółem na remonty, modernizacje i inwestycje w gminie wydatkowano kwotę ponad 2,8 mln zł, w tym:

– z budżetu gminy około 1,4 mln zł,

– bezzwrotne dotacje – 646 tys. zł,

– preferencyjne kredyty bądź pożyczki – 949 tys. zł.

Wójt Gminy Urzędów oraz Przewodniczący Rady przedstawili informacje o analizie oświadczeń majątkowych złożonych przez radnych gminy oraz zastępcę wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierowników jednostek administracyjnych, osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu wójta.

Podczas obrad sesji poruszony został temat związany z przekształceniem urzędu pocztowego w Popkowicach w agencję pocztową. W związku z tym w sesji uczestniczyli: pan Józef Pilipiuk – z-ca dyrektora ds. sprzedaży oraz pan Kazimierz Jaksim – kierownik działu zarządzania siecią – reprezentujący Rejonowy Urząd Poczty Polskiej w Lublinie. Pan Józef Pilipiuk poinformował, że zmiana struktury sieci Poczty Polskiej wynika z przyjętej strategii opracowanej przez Generalną Dyrekcję Poczty Polskiej. Oznajmił, że przekształcając urząd pocztowy w agencję pocztową nie zmniejszy się zakres usług oraz nie spowoduje to zmian w obsadzie pracowniczej.

W sprawach bieżących radni podjęli następujące uchwały:

– w sprawie zasad zwrotu wydatków na usługi, pomoc rzeczową, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i celowe przyznane z pomocy społecznej;

– w sprawie ustanowienia herbu i flagi Gminy Urzędów i zasad ich stosowania;

– w sprawie zaciągnięcia kredytu w Banku Millenium S.A. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej w Warszawie;

– w sprawie zmian w budżecie gminy.
 

Edyta Puchajda

 


 

600 lat Urzędowa

 

Istniejący w Urzędowie już w XIV wieku ośrodek handlowo-targowy, poprzez nadanie mu w 1405 r. przez króla Władysława Jagiełłę oficjalnej lokacji i prawa magdeburskiego, został podniesiony do rangi miasta królewskiego. Aż do końca istnienia przedrozbiorowej Rzeczypospolitej miasto było stolicą powiatu urzędowskiego, stanowiącego, oprócz ziemi łukowskiej i lubelskiej, jedną z trzech części administracyjno-terytorialnych województwa lubelskiego.

O bardzo wysokim prestiżu Urzędowa stanowiły odbywające się w nim do początków XVII w. sądy ziemskie dla województwa lubelskiego. Apogeum swojej świetności miasto przeżywało w XV–XVI stuleciu, stanowiąc jedno z najważniejszych pod względem gospodarczo-politycznym i kulturalnym centrów urbanizacyjnych Lubelszczyzny. U progu XVII wieku Urzędów liczył 2400 mieszkańców i był, po Lublinie, drugim co do wielkości miastem ziemi lubelskiej. Zwiastuny upadku znaczenia miasta widoczne były już na początku XVII w., lecz dopiero wojny z połowy tego stulecia (zwłaszcza najazd szwedzki) zadały druzgocący cios świetnie prosperującemu wcześniej miastu. Od tego czasu pozycja i znaczenie Urzędowa sukcesywnie malały, a smutnym ukoronowaniem jego degradacji było pozbawienie go praw miejskich po powstaniu styczniowym.

W roku 2005 nasze byłe miasto królewskie obchodzić będzie sześćsetletnią rocznicę swojego istnienia, w związku z czym Zarząd Towarzystwa Ziemi Urzędowskiej powołał Obywatelski Komitet Obchodów 600-lecia Urzędowa. Zarząd Towarzystwa zwraca się z apelem do przedstawicieli władz gminy, organizacji, instytucji, zakładów pracy, mieszkańców gminy oraz członków TZU, o aktywne uczestnictwo w pracach tego Komitetu, którego celem będzie: wydanie medalu pamiątkowego, budowa pomnika na Rynku urzędowskim, wydanie monografii ziemi urzędowskiej, oraz inne przedsięwzięcia związane z tą rocznicą.
 

W skład Obywatelskiego Komitetu Obchodów 600-lecia Urzędowa weszli:

  1. Małgorzata Ciosmak

  2. Wiesława Ciupak

  3. Krzysztof Dziurda

  4. Tadeusz Dziurda

  5. Józef Gałkowski

  6. Zbigniew Gawdzik

  7. Tadeusz Gruchalski

  8. ks. kan. Edward Kozyra

  9. Zofia Krasińska

10. Elżbieta Kuśmiderska

11. Julian Łaciński

12. Bożena Mazik

13. Janusz Mazurkiewicz

14. Bogusław Parczyński

15. Domicela Pomykalska Wośko

16. Marek Przywara

17. Andrzej Rolla

18. Wojciech Serafin

19. Antoni Sochal

20. Arkadiusz Solis

21. ks. kan. Adam Sołtysiak

22. Kazimiera Sowińska

23. Tadeusz Surdacki

24. Marian Surdacki

25. Roman Surdacki

26. ks. dziekan Szymon Szlachta

27. Stanisław Tompolski

28. Marian Tracz

29. Krzysztof Witek

30. Anna Wnuk

31. Józef Wośko

32. Jan Woźniak

33. Kazimierz Wójcik

34. Tomasz Wyka
 

Prezydium Komitetu stanowią:

  1. Marian Surdacki – przewodniczący

  2. Małgorzata Ciosmak

  3. Wojciech Serafin

  4. Antoni Sochal

  5. Roman Surdacki

  6. Tadeusz Surdacki

  7. Jan Woźniak

  8. Tomasz Wyka
 

Nr konta Komitetu Obywatelskiego, na którym gromadzone są środki finansowe:

Bank Ziemi Kraśnickiej O/Urzędów

71 8717 1022 2005 5000 1049 0002

Zwracamy się do wszystkich mieszkańców i sympatyków ziemi urzędowskiej o wsparcie naszych przedsięwzięć i pomoc w realizacji wyznaczonych celów.
 

Prezes TZU

Tomasz Wyka

 


 

Przydomowe oczyszczalnie ścieków

 

W 2005 r. zostanie zakończona ostatnia inwestycja związana z budową zbiorczych sieci i przyłączy wodociągowych. Istniejąca sieć wodociągowa na terenie całej gminy, wzrastający poziom wyposażenia gospodarstw w urządzenia sanitarne stwarza jednak nowe problemy związane z koncentracją, oczyszczaniem i zagospodarowaniem ścieków bytowych. Problem ten od kilku lat stara się rozwiązać gmina Urzędów. Koncepcja rozwiązywania gospodarki ściekowej na terenie gminy podąża w dwóch kierunkach: budowy zbiorczych sieci kanalizacyjnych podłączonych do istniejącej oczyszczalni, oraz budowę małych przydomowych oczyszczalni ścieków bytowo-gospodarczych.

Wybór kierunku inwestowania zależy w tym przypadku od opłacalności ekonomicznej realizowanych inwestycji. Na terenach o dużym zagęszczeniu dostawców ścieków powinny być realizowane kanalizacje zbiorcze w różnych systemach, natomiast w miejscowościach o znacznym rozdrobnieniu budowa indywidualnych urządzeń oczyszczających jest bardziej racjonalna. Jeżeli jednak eksploatacja dużych oczyszczalni zbiorczych jest dobrze poznana, to indywidualne małe oczyszczalnie nadal powodują wiele problemów eksploatacyjnych.

Znanych jest wiele systemów, na których oparte są technologie pracy małych indywidualnych oczyszczalni. Również na terenie gminy oczyszczalnie indywidualne były realizowane w dwóch systemach: w oparciu o układy z osadem czynnym i napowietrzaniem oraz w układzie z osadnikiem gnilnym i drenażem rozsączającym. Po kilkuletnim już doświadczeniu eksploatacyjnym można stwierdzić, że indywidualne oczyszczalnie muszą charakteryzować się prostotą działania i dużą niezawodnością. Związane jest to z brakiem ciągłego i fachowego nadzoru technologicznego, który to mógłby wykluczyć niekorzystne zjawiska związane z oczyszczaniem. Nie jest to jednak możliwe w przypadku małych lokalnych oczyszczalni. W dalszym inwestowaniu będziemy korzystać z już zdobytych doświadczeń.

W 2004 r. realizowana była inwestycja polegająca na wybudowaniu 14 oczyszczalni w Bobach Księżych. Zadanie to zostało zrealizowane ze środków własnych oraz z pożyczki częściowo umarzalnej, zaciągniętej z WFOŚiGW w Lublinie. Również mieszkańcy jako wkład własny wnieśli środki finansowe w wysokości 2000 zł na jedno gospodarstwo. Obecnie oczyszczalnie te oddano do użytku.

W przyszłym roku planuje się realizację takich urządzeń w kolejnych gospodarstwach domowych, w zakresie określonym w uchwale budżetowej na 2005 r.

Wydaje się, że ten kierunek nadal trzeba rozwijać, zwiększając zakres inwestycji, zwłaszcza, że na terenie gminy istnieje bardzo duże zainteresowanie mieszkańców budową indywidualnych oczyszczalni ścieków. Prawo ochrony środowiska, coraz bardziej respektowane, nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązki związane z zagospodarowaniem ścieków bytowych i problem ten musi być w miarę szybko rozwiązywany. Wybór między szambem a indywidualną oczyszczalnią staje się w tym przypadku oczywisty.
 

Stanisław Tompolski

 


 

Ogłoszenie

 

W związku z art. 5 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622 z późn. zmianami) oraz uchwałą Nr XXXIII – 180/97 Rady Gminy Urzędów z dnia 29 października 1997 r. przypomina się właścicielom nieruchomości o ciążących na nich obowiązkach, tj.:

• wyposażeniu nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

• przyłączanie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków,

• uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości,

• osoby utrzymujące psy lub inne zwierzęta domowe zobowiązane są do opieki nad nimi wykluczającej zagrożenie lub uciążliwość dla ludzi albo zanieczyszczenie przez nie pomieszczeń i miejsc przeznaczonych do publicznego użytku,

• zabrania się pozostawiania zwierząt w miejscach publicznych bez nadzoru i odpowiednich zabezpieczeń takich jak smycze i kagańce dla psów.

 

Zgodnie z art. 10 ust. 2, 2a, 3 wyżej cytowanej ustawy, kto nie wykonuje ciążących na nim obowiązków podlega karze grzywny według przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

 


 

Realizacja infrastruktury drogowo-mostowej, place, chodniki, parkingi – rok 2004 – gmina Urzędów

 

Wśród zapotrzebowania na różnych kierunkach wydatkowania pieniędzy publicznych z budżetu gminy, znaczące i bardzo ważne miejsce przypada dla struktury drogowo-mostowej i urządzeń jej towarzyszących. Inwestowanie w tym obszarze jest dobrze odbierane przez mieszkańców naszej gminy, szczególnie na poziomie miejscowości, w których zachodzi pilna potrzeba rozwiązania tego problemu. Dlatego też niezależnie od priorytetu, jakim jest finansowanie oświaty, staraliśmy się pozyskać dodatkowe fundusze na realizację infrastruktury drogowo-mostowej. Tak jak informowaliśmy na łamach „Gazety Urzędowskiej”, podjęliśmy się przygotowania i realizacji kosztownej, jak na warunki gminy, inwestycji, jaką jest odbudowa mostu w rejonie młyna Lamenta na rzece Urzędówce. Most dotychczas obsługujący trzy, obszarowo i ludnościowo duże miejscowości, uległ uszkodzeniu podczas powodzi, która miała miejsce w 2003 roku. Z wykonanej na zlecenie Urzędu Gminy ekspertyzy wynika, że obiekt ten nie nadaje się do dalszego użytkowania, a więc zaistniał w gminie bardzo poważny problem dotyczący finansowania i realizacji tak ważnej inwestycji. Zapewne zaawansowani wiekowo mieszkańcy gminy pamiętają, jak kiedyś budowano takie mosty, ale w obecnej rzeczywistości realizacja prymitywnego przejazdu bez dokumentacji wymaganej prawem, jest praktycznie niemożliwa. Podjęliśmy starania o pozyskanie dodatkowych funduszy i skoordynowania całego złożonego procesu, zarówno przygotowania jak i realizacji tego zadania. Już na etapie rozpoczęcia prac projektowych przyjęliśmy, że most powinien mieć parametry wyprzedzające obecną rzeczywistość w czasie. Przyjęto do projektowania długość mostu 17,5 m, szerokość 4 m i nośność 15 ton. Ogólny koszt przygotowania i realizacji wyniesie około 380 tys. złotych, przy czym 250 tys. złotych to środki, których gmina nie będzie musiała spłacać. Most został odbudowany dzięki pomocy z funduszy rządowych przewidzianych w budżecie centralnym na likwidację skutków klęsk żywiołowych.

 

Podobnie jak w roku ubiegłym zrealizowaliśmy modernizację czterech odcinków dróg gminnych:

1)  550 mb. nawierzchni asfaltowej w Wierzbicy – koszt 60 tys. zł,

2)  748 mb. nawierzchni asfaltowej w Sokołówce – koszt 67,8 tys. zł,

3)  550 mb. nawierzchni asfaltowej w Józefinie – koszt 91,5 tys. zł,

4)  229 mb. nawierzchni asfaltowej z poszerzeniem w Rankowskim – koszt 72,6 tys. zł.

Łącznie przybyło 2,08 km nawierzchni asfaltowej na drogach gminnych.

Zrealizowana została modernizacja odcinka 450 mb. drogi powiatowej w miejscowości Boby Kolonia, jako zadanie finansowane wspólnie z powiatem, przy czym udział powiatu wynosi 44,2 %. Staraniem powiatu (sądzę, że Gmina Urzędów ma też cząstkę swojego udziału), przyjęto i pozytywnie zweryfikowano w Urzędzie Marszałkowskim wniosek dotyczący poszerzenia i odbudowy nawierzchni drogi powiatowej Urzędów–Dzierzkowice z dojściem do Sanktuarium Św. Otylii. Posiadamy informacje, że zadanie to będzie realizowane w roku przyszłym, przy czym powiat oczekiwał będzie, od zainteresowanych modernizacją Gmin Urzędów i Dzierzkowice, partycypacji w kosztach.

*

W Urzędowie utwardzono plac przy Aptece i Domu Nauczyciela, przy udziale finansowym zainteresowanych podmiotów.

Wykonano 910 m2 parkingu, o nawierzchni asfaltowej, przy cmentarzu w Popkowicach – koszt zadania: 30 tys. zł.

Wybudowany został parking, z kostki brukowej, o powierzchni 308 m2, przy Ośrodku Zdrowia w Moniakach. Koszt tego zadania – 35,6 tys. zł.

Jako zadania wspólne odbudowano dwa odcinki chodników w sołectwie Popkowice i Osadzie (ul. Błażeja Dzikowskiego). Udział finansowy powiatu był na takich samych zasadach, jak w przypadku modernizacji drogi powiatowej w Bobach Kolonii, tj. na poziomie 42,2%. Nakłady na ten cel przekroczyły kwotę 74 tys. zł, a przy drogach powiatowych przybyło 833 m2 chodnika z kostki brukowej.

W ramach remontów odbudowany został chodnik na długości 190 mb. i powierzchni 464,84 m2 przy drodze wojewódzkiej nr 833 Kraśnik–Chodel (ul. Partyzantów). Gmina przeznaczyła na ten cel 30 tys. zł, a Urząd Marszałkowski 12 tys. zł. Przyjmując, że zadanie to przygotowane zostało staraniem i siłami fachowymi Zarządu Dróg Wojewódzkich, mamy relację: 70% udziału – Gmina Urzędów i 30% – Urząd Marszałkowski.

Ogółem utwardzono łącznie 2 721 m2, z tego:

1)  place, parkingi – 1423 m2,

2)  chodniki – 1298 m2, w tym:

    – przy drodze wojewódzkiej – 465 m2,

    – przy drogach powiatowych – 833 m2.

Pomimo tego, że na inwestycje oświatowe gmina wydatkowała prawie 1 mln złotych, sądzimy, że dla rozwoju infrastruktury drogowo-mostowej i elementów jej towarzyszących, rok 2004 był bardzo korzystny.
 

Jan Woźniak

Wójt Gminy Urzędów

 

 

Odbudowa mostu na rzece Urzędówce w trakcie realizacji

 


 

Otwarcie sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej w Bobach

 

W dniu 14 października 2004 r. w Szkole Podstawowej w Bobach odbyła się uroczystość z okazji Dnia Edukacji, połączona z otwarciem nowo wybudowanej sali gimnastycznej.

Uroczystość rozpoczęła się Mszą Świętą w kościele parafialnym w Bobach, odprawioną przez dziekana dekanatu urzędowskiego, proboszcza parafii Boby, księdza kanonika Szymona Szlachtę, który wygłosił też do zebranych homilię. Uczestnikami mszy byli uczniowie naszej szkoły, władze gminy, zaproszeni goście, rodzice i nauczyciele.

 

 

Po mszy uczestnicy spotkania przeszli do szkoły, gdzie dyrektor Jerzy Barcikowski powitał zebranych. Uczestnikami uroczystości oprócz uczniów, rodziców i nauczycieli byli: ksiądz Szymon Szlachta, ksiądz prefekt Piotr Sagan, poseł RP Zygmunt Szymański, przedstawiciel MENiS – dr Barbara Waligóra, przedstawiciel Marszałka Województwa Lubelskiego – Janusz Malinowski, dyrektor Departamentu Współpracy Zagranicznej i Przedsiębiorczości Urzędu Marszałkowskiego – Piotr Sawicki, wizytator Kuratorium Oświaty w Lublinie – Aleksander Sokół, radni powiatu kraśnickiego – Ludwik Cichocki i Zbigniew Gawdzik, wójt Gminy Urzędów – Jan Woźniak, przewodniczący Rady Gminy Urzędów – Antoni Sochal, zastępca wójta – Stanisław Tompolski, sekretarz Gminy Urzędów – Wiesława Ciupak, radni z terenu gminy, kierownicy jednostek organizacyjnych, dyrektorzy szkół, prezes oddziału ZNP w Urzędowie – Zofia Krasowska, główna księgowa ZOS w Urzędowie – Ewa Wojtuszkiewicz, radny powiatowy ubiegłej kadencji Ryszard Pinkiewicz, kierownik Ośrodka Zdrowia w Moniakach – lek. med. Krzysztof Karaś, prezes Spółdzielni Ogrodniczej w Bobach – Marian Rychter, przewodniczący Komitetu Rozbudowy Szkoły – Waldemar Feledyn, nauczyciele z innych szkół z terenu gminy, wykonawcy inwestycji, emerytowani pracownicy szkoły.

Po powitaniu wyżej wymienionych uczestników spotkania dokonane zostało uroczyste przecięcie wstęgi do nowej sali. Aktu tego dokonali wójt gminy – Jan Woźniak, przewodniczący rady gminy – Antoni Sochal, przedstawiciel marszałka Janusz Malinowski, ks. Szymon Szlachta oraz dyrektor szkoły Jerzy Barcikowski.

Ks. Szymon Szlachta w asyście ks. Piotra Sagana dokonał poświęcenia sali, a następnie na ręce dyrektora szkoły ofiarował piękny album Skarby Archidiecezji Lubelskiej.

Uczestnicy spotkania zwiedzili salę gimnastyczną, a w niej wystawę fotograficzną przedstawiającą historię budowy i udział w niej mieszkańców.

W czasie wystąpień oficjalnych dyrektor szkoły podziękował wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do powstania obiektu. Wójt gminy w swoim wystąpieniu przedstawił istotne osiągnięcia gminy w realizacji inwestycji, w tym bardzo znaczące w sferze oświaty, realizowane w sposób bardzo gospodarski z pozyskaniem znacznych kwot pieniędzy spoza budżetu gminy. Docenił też pracę i podziękował za nią wszystkim pracownikom oświaty. Osiągnięcia gminy podkreślił też – w swoim wystąpieniu – poseł Zygmunt Szymański, dając jako dobry przykład starania oraz zaangażowanie i aktywność wójta w pozyskiwaniu pieniędzy.

Inni mówcy wyrażali swoje uznanie za osiągnięcie, jakim było wybudowanie pięknej sali, a przedstawicielka MENiS podarowała szkole prezent w postaci 10 piłek.

Następnie wójt gminy wręczył nagrody z okazji Dnia Edukacji.

Nagrodzeni zostali: dyrektor Szkoły Podstawowej w Bobach – Jerzy Barcikowski, nauczycielka Szkoły Podstawowej w Moniakach – Barbara Kasprzak, nauczyciel Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Urzędowie – Andrzej Żuber.

Na koniec odbyła się część artystyczna, w której uczniowie Szkoły Podstawowej w Bobach przedstawili inscenizację pt. „Wesoła szkoła”.

Wystąpili też gościnnie uczniowie reprezentujący GOK w Urzędowie z prezentacją układów tanecznych.

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Urzędowie – Małgorzata Piłat przekazała szkole wielki album Kronika Sportu.

Po uroczystościach oficjalnych wszyscy uczestnicy spotkania zostali zaproszeni na obiad przygotowany przez Radę Rodziców naszej szkoły.

 

Renata Barcikowska

 

 

Uroczyste poświęcenie sali gimnastycznej

 

 

Pani dr Barbara Waligóra – dyrektor Departamentu MENiS wręcza wójtowi gminy list okolicznościowy z gratulacjami z okazji oddania sali gimnastycznej

 


 

Nowe programy pomocowe dla rolników

 

ARiMR uruchomiła pięć nowych rodzajów pomocy UE. 15 września ruszyły kolejne programy pomocowe w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego. Będą pieniądze: dla młodych rolników, na wsparcie działalności pozarolniczej, poprawę infrastruktury oraz przetwórstwo rolno-spożywcze.

50 tys. zł na ułatwienie startu młodym rolnikom

Młody rolnik, który pierwszy raz podejmie się prowadzenia gospodarstwa rolnego, będzie mógł otrzymać 50 tys. złotych w formie premii.

O wsparcie finansowe mogą ubiegać się młodzi rolnicy, w wieku od 18 do 40 lat, rozpoczynający po raz pierwszy samodzielne prowadzenie gospodarstwa rolnego.

Kim jest młody rolnik?

Za młodego rolnika uznaje się osobę fizyczną, która spełnia łącznie następujące warunki:

• rozpoczęła po raz pierwszy prowadzenie gospodarstwa rolnego nie wcześniej niż 12 miesięcy przed podjęciem przez ARiMR decyzji o udzieleniu pomocy; lub

• była posiadaczem gospodarstwa rolnego dłużej niż 12 miesięcy przed podjęciem przez ARiMR decyzji o udzieleniu pomocy, lecz w tym okresie faktycznie prowadziła gospodarstwo nie dłużej niż 12 miesięcy;

• jest pełnoletnia i w chwili podejmowania przez Agencję decyzji o udzieleniu pomocy nie przekroczyła 40. roku życia;

• jest ubezpieczona na podstawie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników jako prowadząca gospodarstwo rolne;

• legitymuje się odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi.

Premia nie może być przyznana osobie, która:

• przejęła gospodarstwo od współmałżonka,

• prowadzi gospodarstwo będąc jego współwłaścicielem, chyba że gospodarstwo to pozostaje we wspólnocie małżeńskiej,

• podjęła po raz pierwszy prowadzenie gospodarstwa zgodnie z punktem a) lub b), lecz w okresie wcześniejszym była płatnikiem podatku dochodowego z tytułu prowadzenia produkcji w jednym z działów specjalnych produkcji rolnej.

100 tys. zł na agroturystykę i usługi

Ponad 107,1 mln euro ze środków unijnych przeznaczone jest dla rolników na wsparcie ich działalności pozarolniczej. Dofinansowaniem objęte będą projekty związane z uruchomieniem lub rozwojem działalności w zakresie m.in. agroturystyki, rzemiosła i rękodzieła, usług na rzecz rolnictwa i gospodarki leśnej, prowadzenia na małą skalę przetwórstwa produktów rolnych, sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzących z własnego gospodarstwa.

To działanie jest przeznaczone dla osób fizycznych – rolników oraz domowników, obywateli krajów członkowskich Unii Europejskiej, a także osób prawnych zajmujących się prowadzeniem działalności rolniczej. Pomoc realizowana będzie w formie dofinansowania na zasadzie refundacji do 50% poniesionych kosztów. Pomoc dla jednego beneficjenta i gospodarstwa rolnego nie będzie mogła przekroczyć 100 tys. zł. Ministerstwo Rolnictwa przewiduje, że w latach 2004–2006 z pomocy tej skorzysta 6450 osób. Wnioski można składać w oddziałach regionalnych Agencji.

Do 200 tys. zł na rozwój i ulepszanie infrastruktury

Ponadto 40,7 mln euro przeznaczono na rozwój i ulepszenie infrastruktury związanej z rolnictwem. Pomoc ta przeznaczona jest dla osób fizycznych, obywateli krajów Unii Europejskiej oraz osób prawnych, prowadzących na terenie Polski działalność rolniczą lub produkcję w działach specjalnych produkcji rolnej. Wsparcie udzielane jest projektom inwestycyjnym związanym z budową lub remontem połączonym z modernizacją:

• dróg wewnętrznych – do 200 000 zł,

• urządzeń zaopatrzenia w wodę – do 120 000 zł,

• urządzeń do odprowadzania i oczyszczania ścieków – do 80 000 zł,

• sieci i urządzeń zaopatrzenia w energię – do 80 000 zł.

O pomoc można ubiegać się pod warunkiem, że projekt będzie realizowany w miejscowości liczącej do 5 tys. mieszkańców, leżącej w gminie wiejskiej lub miejsko-wiejskiej. Wnioski można składać w oddziałach regionalnych ARiMR.

Kolejny program (12,5 mln euro) dotyczy przywracania potencjału produkcji leśnej zniszczonego katastrofą lub pożarem. Jest on przeznaczony dla Nadleśnictwa Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, a także dla prywatnych właścicieli lasów (w ramach kompleksowego projektu realizowanego przez dane nadleśnictwo).

Szczegółowych informacji wszystkim zainteresowanym uzyskaniem pomocy w ramach funduszy strukturalnych udzielają doradcy LWODR w Końskowoli i w powiatowych zespołach doradztwa rolniczego.
 

Artykuł Stanisława Sieniuty zamieszczony
 w „Aktualnościach Rolniczych”10/2004

 


 

Uwaga Przedsiębiorco!

 

Zgodnie z art. 8. ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy Prawo działalności gospodarczej oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 217 poz. 2125) przedsiębiorcy wpisani do ewidencji działalności gospodarczej uzupełnią w terminie do 31 grudnia 2004 r. brakujące dane, tj.: numer PESEL oraz określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), pod rygorem odmowy wydania zaświadczenia o wpisie przez organ ewidencyjny. Uzupełnienie brakujących danych w terminie do 31. 12. 2004 r. jest zwolnione z opłaty. Ponadto, jeżeli przedsiębiorca złoży zgłoszenie po 31. 12. 2004 r., które zawierałoby samo uzupełnienie brakujących danych ponosi opłatę 50 zł jak za zgłoszenie zmian we wpisie.
 

Hubert Witek

 


 

Aktualności

 

Dzięki zainstalowaniu w sierpniu br. kopuły obserwacyjnej systematycznie zwiększa się liczba osób zainteresowanych astronomią.

• Do ciekawych obserwacji, jakie w ostatnim czasie były poczynione, należy zaliczyć zjawisko bolidu – bardzo jasnego meteoru, widocznego na zachodnim niebie jeszcze za dnia! Bolid obserwowany był również w Kraśniku i kilku innych miastach Polski.

• Z dużym zainteresowaniem oczekiwane było, drugie w tym roku, całkowite zaćmienie Księżyca w nocy z 27 na 28 października. W tym celu przybyli do Urzędowa miłośnicy astronomii z Lublina, uczestniczący w olimpiadzie astronomicznej, aby przy pomocy komputera sprzężonego z teleskopem rejestrować przebieg zjawiska. Niestety, tym razem pogoda całkowicie zepsuła możliwość oglądania tarczy Księżyca zaćmionego przez cień Ziemi. Na kolejne zaćmienie musimy poczekać dwa i pół roku.

*

W sobotę 23 października gościła w Urzędowie grupa osób ociemniałych i słabo widzących z Lublina. Zapoznali się z miejscami pamięci związanymi z historią Urzędowa, do których należą: pomniki Józefa Piłsudskiego, Orląt Lwowskich. Wnętrze kościoła, historię parafii Urzędów oraz samej miejscowości w sposób szczególny przedstawił przybyłym ks. Marek Romański. Następnie uczestnicy wycieczki udali się do sanktuarium św. Otylii – swojej patronki, gdzie w skupieniu i modlitwie obmyli twarze wodą ze źródełka. Na zakończenie swego pobytu odwiedzili warsztat garncarski Zygfryda i Cezarego Gajewskich w Bęczynie.

*

W dniach 9 i 29 października 2004 roku kobiety z terenu gminy Urzędów skorzystały z bezpłatnej mammografii w Instytucie Medycyny Wsi w Lublinie. Łącznie w badaniach udział wzięły 82 panie.

 


 

Sportowe życie ZSO Urzędów

 

• Na ostatnich Igrzyskach Olimpijskich w Atenach największe sukcesy reprezentacja Polski odniosła w pływaniu dzięki występom Otylii Jędrzejczak. Również w naszej szkole pojawił się talent, który odnosi sukcesy na arenie krajowej w swojej kategorii wiekowej. Mateusz Jacniacki, uczeń klasy piątej, w ubiegłym roku zajął 10. miejsce na Mistrzostwach Polski (rocznik 1993–1994). W obecnym sezonie Mateusz uplasował się na szóstym miejscu i zapowiada, że to nie koniec. Wysokie wyniki nasz młody pływak osiąga również na imprezach regionalnych. Podczas zawodów klubów województwa lubelskiego Mateusz zajął 2. miejsce w łącznej klasyfikacji, za co otrzymał pamiątkowy puchar. W mistrzostwach naszego województwa wywalczył 3. miejsce. Mateusz trenuje w klubie „Fala” Kraśnik, poświęcając na pływanie około 3 godzin każdego dnia. Do jego koronnych dystansów należą: 200 metrów kraulem i 200 metrów grzbietem. Życzymy dalszych sukcesów.

• Nowy rok szkolny rozpoczął się jak zwykle od sukcesów sportowych naszych uczniów. Drużyna dziewcząt gimnazjum w sztafetowym biegu przełajowym zajęła drugie miejsce podczas Mistrzostw Powiatu Kraśnickiego. Szkołę reprezentowały: Iwona Machaj, Ewa Jacniak, Małgorzata Jacniak, Monika Bielak, Małgorzata Pluskwa, Anna Pluskwa, Joanna Kępa, Iwona Sołtysiak, Aneta Surdacka i Joanna Zając. Drużyną opiekował się pan Marek Flisek.

Wicemistrzostwo powiatu dało naszym biegaczkom przepustkę do Mistrzostw Rejonu. Zawody te odbyły się w Janowie, gdzie zawodniczki z Urzędowa zajęły trzecie miejsce. W roli opiekuna tym razem wystąpił pan Andrzej Zdenicki. Natomiast zaszczyt reprezentowania szkoły miały: Karolina Sic, Paula Parczyńska, Joanna Zając, Iwona Machaj, Ewa Jacniak, Małgorzata Jacniak, Anna Pluskwa, Małgorzata Pluskwa, Aneta Surdacka, Monika Bielak i Iwona Sołtysiak.

• Drużyna chłopców gimnazjum wzięła udział w Turnieju Siatkówki o Puchar Radnego Gminy Gościeradów. Nasz zespół osiągnął następujące wyniki: 2–0 z Annopolem, 1–2 z Kraśnikiem i 0–2 z Gościeradowem. W końcowej klasyfikacji chłopcy zajęli drugie miejsce za gospodarzami turnieju. Szkołę reprezentowali: Michał Bednara, Damian Kowalski, Radosław Machaj, Marek Sapuła, Piotr Dębski, Rafał Cięszczyk, Kamil Cięszczyk, Tomasz Kalisz i Mateusz Machaj. Opiekunem drużyny jest pan Marek Flisek.

 

Opracował Wojciech Sadowiski

 


 

Konkurs recytatorski

 

Pod hasłem „Zmyślenia i zamyślenia” przebiega tegoroczny 8. Jesienny Konkurs Recytatorski. Do turnieju na szczeblu gminnym zgłosiło się 12 wykonawców, z czego do przeglądu powiatowego zakwalifikowanych zostało 5 osób: Dominika Buława (kl. I SP w Rankowskiem), Inez Cisłak (kl. IV SP w Urzędowie), Angelika Mazur (Gimnazjum Urzędów), Ewelina Machaj (GOK) i Kacper Sulowski (GOK).

W dniu 28 października w przeglądzie powiatowym w Trzydniku Dużym uczestniczyło 79 wykonawców z terenu powiatu kraśnickiego. Wśród pięciu osób zakwalifikowanych do turnieju na szczeblu wojewódzkim z gminy Urzędów nominowano Dominikę Buława i Angelikę Mazur. Ponadto wyróżnienia przyznano Inez Cisłak i Kacprowi Sulowskiemu. Gratulujemy!

 

 


 

Urzędowski chór strażacki z wizytą na Węgrzech

 

W ramach współpracy Gminy Urzędów z samorządem węgierskiego miasta Nádudvar chór strażacki przy Ochotniczej Straży Pożarnej w Urzędowie miał okazję w dniach 30 września–3 października świętować Dni Nádudvaru.

O godz. 7.30 grupa 25 członków chóru na czele z organistą Janem Kowalem wyruszyła spod urzędowskiego domu kultury w podróż, dla niektórych pewnie najdłuższą w życiu.

Na miejscu byliśmy o godzinie 18. Szoni – nasz węgierski „pilot”, przewodnik, fotograf i kamerzysta w jednej osobie wraz z tłumaczką Bożeną Feketene – zakwaterowali nas w szkolnym internacie.

Oficjalne powitanie przez burmistrza i władze lokalne miało miejsce podczas kolacji w szkole podstawowej. Uczniowie tej placówki uczcili nasz przyjazd występem grupy tanecznej. Następnego dnia udaliśmy się na wycieczkę do znanego również w Polsce kompleksu kąpielisk w Hajduszoboszlo. Zadziwiła nas różnorodność i wystrój basenów. Na przykład na jednym widzieliśmy zatopiony statek (model Titanica), na innym wielkie i kolorowe zjeżdżalnie. Baseny mają różną temperaturę i skład mineralny wody. Cały kompleks zajmuje obszar 24,4 ha. Zwiedziliśmy także jednostkę straży pożarnej, gdzie mieliśmy okazję zapoznać się z działalnością i funkcjonowaniem węgierskich oddziałów. Jednostka funkcjonuje już od 100 lat. Przed budynkiem stoi zabytkowa pompa, a wnętrze zdobi posąg świętego Floriana.

O godz. 18. śpiewaliśmy w domu kultury w Nádudvar. W repertuarze mieliśmy wcześniej wyćwiczoną węgierską pieśń ludową „Tokaj”. Wzbudziła ona aplauz słuchających.

W sobotę przypadały główne uroczystości Dni Nádudvaru, które rozpoczęły się o godz. 10. Przed domem kultury na ustawionej scenie występowały dziecięce i młodzieżowe grupy taneczne, muzyczne, chóry śpiewacze. Nie zabrakło również chóru z Urzędowa. Oklaski i zapewnienia ze strony naszych węgierskich znajomych dają nam podstawy sądzić, że wypadliśmy bardzo dobrze, a nasz występ podobał się zebranym. Urzędowski akcent to także stojące w pobliżu sceny stoisko, na którym znalazły swe miejsce wyroby garncarskie panów Gajewskich, wystawka myśliwska przygotowana przez pana Plichtę, wystawka hodowców gołębi rasowych autorstwa pana Marzyckiego, kronika strażacka, kronika Gminy i GOK-u. Później braliśmy udział w przemarszu mieszkańców Nádudvaru.

W niedzielę po wczesnym śniadaniu uczestniczyliśmy we mszy świętej w kościele katolickim. Należy stwierdzić, że frekwencja wiernych nie była duża. Zaśpiewaliśmy dwie pieśni.

Z Nádudvaru wyjechaliśmy przed południem w asyście wiceburmistrza. W drodze powrotnej wstąpiliśmy do Pusty Węgierskiej. Można tam obejrzeć słynne muzeum regionalne z tradycyjnymi sprzętami i strojami ludowymi.

Na targu, który odbywa się codziennie, podziwialiśmy wyroby ze skóry, wikliny, ceramiki, figurki ludzi i zwierząt z drewna. Następnie zatrzymaliśmy się przy stadninie koni. W jednym długim budynku w kilkudziesięciu boksach stały „hanowery” – piękne konie o sportowej figurze. Około południa wyruszyliśmy w dalszą podróż. Towarzyszyła nam góra Tokaj. W Urzędowie byliśmy po północy.

W imieniu wszystkich uczestników wycieczki chciałbym serdecznie podziękować wszystkim tym, którzy dołożyli starań, aby ten wyjazd doszedł do skutku. Dziękuję zatem wójtowi Gminy Urzędów Janowi Woźniakowi, wicewójtowi Stanisławowi Tompolskiemu, dyrektorowi GOK Tomaszowi Wyce oraz organiście Janowi Kowalowi za to, że piątkowe próby nie poszły na marne.
 

Zdzisław Puacz

 

 

Przemarsz urzędowskich strażaków ulicami Nádudvaru

 

 


 

Zespół Obsługi Szkół w Urzędowie

zatrudni osobę na stanowisko

głównego księgowego

Wymagania:

• wykształcenie wyższe,

• ekonomiczne jednolite studia ekonomiczne,

• ekonomiczne jednolite studia zawodowe,

• uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie,

• ekonomiczne studia podyplomowe,

• co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości.

Wymagania dodatkowe:

• umiejętności organizatorskie, ekonomiczne  i finansowe,

• znajomość obsługi komputera,

• umiejętność pracy w zespole,

• dyspozycyjność,

• niekaralność.

Obowiązki:

• prowadzenie spraw księgowych szkół i placówek

   oświatowych prowadzonych przez Gminę Urzędów.

 

Osoby zainteresowane prosimy o przysłanie szczegółowego życiorysu zawodowego (CV) wraz ze zdjęciem oraz listem motywacyjnym na adres:
 

Zespół Obsługi Szkół w Urzędowie

Ul. Wodna 24, 23-250 Urzędów

tel. (0-81) 822 50 02

 

|   Strona główna   |    Powrót   |    Do góry   |