Nr. 53                              kwiecień  2005 r.


W numerze:

 


Informacja z XXVII sesji IV kadencji Rady Gminy Urzędów

 

Dnia 18 marca 2005 roku odbyła się XXVII sesja Rady Gminy Urzędów. Główne tematy porządku obrad to:

1) działalność Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie gminy Urzędów,

2) stan bezpieczeństwa i porządek publiczny na terenie gminy.

Sprawozdanie z działalności Ochotniczych Straży Pożarnych za 2004 rok przedstawił pan Paweł Stec – referent ds. społecznych. W budżecie gminy na ochronę przeciwpożarową w 2004 r. zaplanowana została kwota 83 951 zł, z czego wykorzystano 80 648,72 zł, co daje 98% realizacji zaplanowanych wydatków. Ogólna kwota wydatkowanych środków kształtowała się na poziomie 130 684,72 zł – gdzie 50 000 zł stanowił kredyt preferencyjny zaciągnięty w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie, umarzalny w 30%, przeznaczony na zabudowę samochodu pożarniczego STAR 266 będącego na wyposażeniu OSP w Bęczynie.

Informację na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy przedstawił pan komisarz Mirosław Stanisławek, reprezentujący Komendę Powiatową Policji w Kraśniku. Poinformował, że jednostka Policji w Urzędowie w 2004 r. funkcjonowała w formie Posterunku Policji liczącego 7 osób, tj. kierownik, trzech policjantów zespołu ds. kryminalnych oraz trzech policjantów zespołu ds. prewencji. W analizowanym okresie wszczęto 137 postępowań przygotowawczych (dla porównania: w 2003 r. – 185). Ogólna wykrywalność przestępstw w 2004 roku wyniosła 82,7%. W zakresie pracy prewencyjnej policjanci Posterunku Policji w Urzędowie nałożyli 87 mandatów karnych na łączną kwotę 11 400 zł oraz sporządzili 30 wniosków o ukaranie sprawców wykroczeń (dla porównania: w 2003 r. nałożono 58 mandatów karnych i sporządzono 32 wnioski o ukaranie). Oprócz wymienionych czynności w 2004 r. policjanci wylegitymowali 208 osób, załatwili 158 interwencji, zrealizowali 52 doprowadzenia, zatrzymali 8 osób do wytrzeźwienia, sporządzili 266 wywiadów dla sądu i innych instytucji oraz sporządzili 32 wystąpienia do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Urzędowie o objęcie leczeniem odwykowym.

W sprawach bieżących Radni podjęli m.in.: uchwałę w sprawie wystąpienia z wnioskiem dotyczącym zmiany nazwy urzędowej miejscowości: Dziurdówka i Sokołówka. Zmiana

nazwy urzędowej tych miejscowości jest uzasadniona z uwagi na fakt, iż od bardzo wielu lat nazwy Dziurdówka i Sokołówka nie są używane w tutejszym urzędzie. W ewidencji gruntów brak jest geodezyjnego wyznaczenia granic tych miejscowości. Mieszkańcy obecnie są zameldowani w miejscowości Skorczyce, w której obowiązuje jednolita numeracja. Przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami wykazały wolę, aby pozostawić obecnie funkcjonujące nazewnictwo, tj. Skorczyce.

W obradach sesji Rady Gminy uczestniczył również m.in. pan Piotr Krawiec – Dyrektor SP ZOZ w Kraśniku. Obecność pana Krawca związana była z ponownym rozpatrzeniem zagadnienia związanego z wyrażeniem opinii o przekształceniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kraśniku polegającego na likwidacji Oddziału Obserwacyjno-Zakaźnego oraz Stacji Dializ Pozaustrojowych i przejęcia jej zadań przez inny podmiot. Radni Gminy Urzędów tym razem zaopiniowali pozytywnie projekty uchwał Rady Powiatu w Kraśniku w sprawie przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kraśniku. Dyrektor SP ZOZ poinformował radnych, że pomimo likwidacji Oddziału Obserwacyjno-Zakaźnego, świadczenia zdrowotne z zakresu hospitalizacji osób potrzebujących całodobowych lub całodziennych świadczeń specjalistycznych w zakresie chorób zakaźnych zostaną zapewnione przez Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im. Jana Bożego w Lublinie, natomiast świadczenia z zakresu opieki nefrologicznej ze stacją dializ zostaną zapewnione przez zakłady opieki zdrowotnej mające zawarte umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz przez placówkę zdrowotną utworzoną w związku z wydzierżawieniem pomieszczeń zakładu prywatnej firmie medycznej zajmującej się dializoterapią. Chęć dzierżawy Stacji Dializ wyraziły w listach intencyjnych firmy Frasenius NephroCare Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu oraz Euromedic International Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, które zadeklarowały przejęcie dalszego nieprzerwanego udzielania świadczeń zdrowotnych w tym zakresie.

Radni Gminy Urzędów podjęli ponadto uchwały:

– w sprawie rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych,

– w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2005,

– w sprawie udzielenia pomocy finansowej jednostce samorządu terytorialnego.

 

Edyta Puchajda


Pszczelarstwo w gminie Urzędów

 

Dzieje bartnictwa polskiego sięgają czasów prehistorycznych i są o wiele starsze od państwowości polskiej. Świadczą o tym legendy, np. o Piaście Kołodzieju, gdzie słowo „miód” jako pokarm lub krzepiący napój pojawia się bardzo często. Nieobcy był również miód dawnym mieszkańcom tych ziem, którzy nie tylko go spożywali ale również składali jako ofiary swym bóstwom.

Początkowo bartnictwo związane było z borami, gdzie w spróchniałych pniach drzew żyły pszczoły, a z ich pracy w sposób rabunkowy korzystali ludzie. Z biegiem czasu bartnicy zaczęli „dziać” (dłubać) barcie w zdrowych pniach drzew i zasiedlać je pszczołami. W ten sposób powstały pasieki leśne zwane „borami” lub „lasami” liczące kilkanaście, a czasami i więcej, pni.

 

 

Mgr Zdzisław Latos prezentuje dawne typy uli

 

Z czasem, gdy „drzewo bartnie” wywróciło się, przenoszono je bliżej domostwa, gdzie również ustawiano wykonywane drążone kłody – „stojaki” lub „leżaki” i zasiedlano pszczołami. W ten sposób powstały pasieki przydomowe.

Teren gminy Urzędów, stanowiący dobra królewskie, porośnięty lasami mieszanymi, łąkami i polami, miał dobre warunki dla rozwoju pszczelarstwa. Dlatego mieszczanie mogli handlować produktami pszczelimi w postaci miodu, wosku i warzonych miodów pitnych, do czego mieli prawa na podstawie przywilejów królewskich.

Szybki rozwój bartnictwa nastąpił po przyjęciu przez Polskę chrztu. Powstawały wtedy liczne klasztory i kościoły, w których świece woskowe stanowiły nieodłączną część liturgii oraz były źródłem światła. Również siedziby możnych były oświetlane świecami.

O dużej liczbie pszczelarzy w Urzędowie w XIX wieku może świadczyć sprawozdanie ks. Hery z 1895 roku, który odnotował, że na światło woskowe do kościoła cechy urzędowskie ofiarowały 892 funty, tj. ponad 400 kg, wosku. Taką ilość wosku można było pozyskać od około 400 rodzin pszczelich – a przecież nie wszystek wosk zagospodarowywano w ten sposób, znacznie więcej sprzedawano i używano na własne potrzeby.

Do końca XIX wieku pszczelarze urzędowscy hodowali pszczoły w ulach kłodowych. W drugiej połowie XIX w. pojawiły się już w Polsce ule ramowe różnych typów. Pierwszy ul ramowy sprowadził do Urzędowa Błażej Dzikowski w 1901 r. Ten typ ula był sukcesywnie wprowadzany i rozpowszechnił się w Urzędowie i okolicy. Do 1939 r. w paru pasiekach można było spotkać jeszcze ule kładowe – „leżoki” lub „stojoki”. Błażej Dzikowski był światłym pszczelarzem, który wiedzę czerpał z dostępnej literatury i uzupełniał na kursach. W 1903 r. ukończył w Warszawie kurs pszczelarsko-ogrodniczy. W 1923 r. zakupił wolce do węzy, której stosowanie stanowiło wielki postęp w gospodarce pasiecznej. Pasieka Błażeja Dzikowskiego była wzorem dla okolicznych pszczelarzy i przyczyniła się do postępu w tej dziedzinie.

Dla organizacji pszczelarskiej w Urzędowie zasłużył się również Aleksander Kaczmarski, organizator i prezes Koła Pszczelarzy w Urzędowie w latach 1960–1982. W jego domu zawsze można było spotkać pszczelarzy z Urzędowa i okolicy dyskutujących na interesujące ich tematy.

W latach 1976–1982, po likwidacji powiatów i Powiatowego Koła Pszczelarzy w Kraśniku, działało Rejonowe Koło Pszczelarzy w Urzędowie, które zrzeszało chętnych pszczelarzy z gminy Urzędów, miasta i gminy Kraśnik oraz gmin: Dzierzkowice, Wilkołaz i Zakrzówek. Prezesem Koła był Aleksander Kaczmarski. W 1976 r. Koło liczyło 61 członków (posiadających 2844 rodziny pszczele), natomiast w 1982 r. – 131 członków (1621 rodzin pszczelich).

Analizując zamieszczoną niżej tabelę widzimy, że od lat osiemdziesiątych spada liczba pszczelarzy i rodzin pszczelich, co spowodowane jest między innymi:

– słabą opłacalnością hodowli pszczół,

– chorobami pszczół,

– zatruciami pszczół z powodu niewłaściwego stosowania środków ochrony roślin,

– naturalnym odejściem starszych pszczelarzy i brakiem następców,

– małym zainteresowaniem młodych rolników hodowlą pszczół.

Obraz napszczelenia w gminie Urzędów byłby niepełny, gdyby nie wspomnieć, że na naszym terenie są pszczelarze nie należący do Związku, których nie ujęto w statystyce. Do takich białych plam należy Leszczyna, Skorczyce i rejon Popkowic.

Przynależność do Związku jest dobrowolna. Członka obowiązuje statut określający prawa i obowiązki.

Jednym z obowiązków członka jest opłacanie składek, które obecnie wynoszą: składka członkowska – 30 zł + 1,50 zł za każdą rodzinę pszczelą.

Połowa składki odprowadzana jest do WZP w Lublinie, z pozostałości Koło pokrywa koszty związane z:

– ubezpieczeniem członków od OC,

– organizacją spotkania opłatkowego,

– wyjazdami, zebraniami i szkoleniami,

– sprawami bieżącymi.

Wojewódzki Związek Pszczelarzy w Lublinie z odprowadzanej składki i zysków z działalności gospodarczej przekazuje na rzecz członków następujące świadczenia:

– zaopatrzenie członków w cukier,

– sprawy organizacyjne i transport,

– zaopatrzenie i dopłaty do leków,

– organizacja szkoleń i kursów,

– organizacja Wojewódzkich Kraśnickich Spotkań Pszczelarzy w Kraśniku,

– organizacja i dopłata do wycieczek do ośrodków pszczelarskich w kraju i za granicą.

Chętnych, dotąd niezrzeszonych pszczelarzy, zapraszamy do naszego Koła.

W dniach 15-21 lutego 2005 r. zorganizowane były w Urzędowie Dni Kultury Rolnej. Członkowie Koła włączyli się w przygotowanie wystawy pszczelarskiej oraz prelekcji na temat pszczelarstwa: roli pszczół w środowisku oraz znaczenia produktów pszczelich w odżywianiu i lecznictwie. Prelegentami byli mgr inż. Stanisław Różyński i mgr Zdzisław Latos. Obecnie w lecznictwie wzrasta rola produktów pszczelich, takich jak: miód, propolis, pyłek kwiatowy, jad i mleczko pszczele. Obok walorów odżywczych miód, a szczególnie propolis, mają właściwości bakteriostatyczne i bakteriobójcze i mają zastosowanie w medycynie.

 

 

Wystawa produktów pszczelich

 

Na terenie gminy Urzędów pozyskuje się przeważnie miody wielokwiatowe. Do miodów odmianowych można zaliczyć jedynie miód malinowy, chociaż i on ma, w niektórych rejonach, domieszkę nektaru kwitnącej w tym czasie akacji. Miody wielokwiatowe są najbogatsze w różnorodne składniki, zebrane z wielu gatunków roślin.

Miód pozyskiwany w końcu maja, to miód wielokwiatowy z nektaru mniszka lekarskiego, sadów i krzewów jagodowych, takich jak: agrest, porzeczka i aronia. W końcu czerwca lub na początku lipca podbiera się miód z maliny, a w końcu lipca lub w sierpniu – miód lipowo-gryczany z domieszką nektaru nawłoci.

Niekiedy występują miody nektarowe z domieszką spadzi – bogate w sole mineralne. Miody urzędowskie uszlachetnione są czasem nektarem roślin specjalnie uprawianych dla pszczół, jak facelia i nostrzyk. Każdy miód, po pewnym czasie, w zależności od gatunku, ulega krystalizacji. Amatorzy miodów płynnych mogą poddać go dekrystalizacji, zanurzając słoik z miodem w wodzie o temperaturze do 40°C.

Ze względu na walory odżywcze i zdrowotne miodu winien on, w miarę możliwości, częściej gościć na naszych stołach.

 

Stan liczbowy pszczelarzy (członków Koła) i rodzin pszczelich

                       

 

w Urzędowie

na terenie gminy Urzędów

Rok

1939

1984

1988

1992

2002

2004

Pszczelarze

51

96

67

45

28

23

Rodziny pszczele

908

1390

1070

613

472

464

 

 

mgr Zdzisław Latos

Prezes Koła Pszczelarzy w Urzędowie

 


 

Realizacja zadań związanych z termomodernizacją w Gminie Urzędów przynosi wymierne korzyści finansowe

 

Pierwsza ustawa o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych pochodzi z dnia 18 grudnia 1998 roku. Z treści zapisów i przyjętych rozwiązań prawnych wynika, że działania termomodernizacyjne mogą prowadzić bardzo różne podmioty prawne. Prawo do podejmowania i korzystania z bardzo atrakcyjnych dla samorządu rozwiązań ustawowych zaczęło obowiązywać od roku 2001.

 

 

Szkoła Podstawowa w Moniakach po termomodernizacji

 

Zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami, samorząd podejmujący przedsięwzięcie termomodernizacyjne na obiektach tzw. użyteczności publicznej, mógł otrzymać kredyt w 25% umarzalny. Rząd w budżecie centralnym wydzielił na ten cel określone środki finansowe i przekazywał je do dyspozycji Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie, który przeznaczał celowe fundusze poprzez sieć banków współpracujących, w układzie kraju, na wspieranie przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Aby pozyskać kredyt/pożyczkę i tzw. premię termomodernizacyjną, procedura nie była jednak zbyt prosta. Samorząd – czyli Gmina – musiał opracować audyt energetyczny, z którego wynikało wprost, że zainwestowane pieniądze powinny się zwrócić i po jakim czasie. Z audytu wynikało też, jakie prace należy wykonać w obiekcie, aby uzyskać pożądane oszczędności energetyczne, np: wymiana okien, docieplenie ścian, stropów, modernizacja systemu grzewczego.

Zagadnieniem termomodernizacji interesowaliśmy się już na etapie pojawienia się projektów aktów prawnych związanych z tym tematem. Z chwilą opublikowania rozwiązań prawnych powszechnie obowiązujących – znaliśmy wszelkie alternatywne, najbardziej dla Gminy korzystne przepisy prawa w tym zakresie. W początkowym okresie przyjęto zasadę, że 25% pożyczki/kredytu na termomodernizację może być umorzone po spłacie 75% kwoty przyznanej na ten cel. Podstawowymi warunkami przyznania premii były, i są nadal: pozytywna opinia jednostki weryfikującej i oceniającej audyt, wskazanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego; wykonanie robót budowlanych w terminie, zgodnie z przyjętą w polskim prawie budowlanym sztuką budowlaną oraz oświadczenie inwestora i inspektora nadzoru o zakończeniu robót termomodernizacyjnych.

Aktualnie, aby uzyskać premię termomodernizacyjną należy złożyć wymagane oświadczenie ze strony inwestora i inspektora nadzoru o zakończeniu robót budowlanych, a wtedy kwota spłaty kredytu/pożyczki zaciągniętej na ten cel jest pomniejszana o 25%.

W Gminie Urzędów, od momentu obowiązywania przepisów prawnych umożliwiających termomodernizację, wykonaliśmy roboty budowlane związane z dociepleniem w 8 budynkach użyteczności publicznej. Pozostały jeszcze dwa obiekty: Przedszkole w Urzędowie i Szkoła Podstawowa w Leszczynie.

W 2004 roku wykonaliśmy prace termomodernizacyjne w dwóch obiektach, tj. Szkołach Podstawowych w Bobach Kolonii i w Moniakach. Premie termomodernizacyjne z tego tytułu wyniosły 53 043 złote, przy czym w przypadku budynku Szkoły Podstawowej w Bobach Kolonii mieliśmy problemy z fizycznym uzyskaniem pieniędzy, z uwagi na wyczerpanie limitu w Banku Gospodarstwa Krajowego. Podjęte działania spowodowały, że kwotę 19 518 złotych otrzymamy w terminie do 30.04.2005 r.

 

 

Nowoczesna stolarka okienna oraz odnowione sanitariaty w Szkole Podstawowej w Moniakach

 

Podany przykład świadczy o tym, że podejmowanie działań pozwalających gminom osiągać finansowe korzyści, powinno być dynamiczne. Funkcjonuje tu sprawdzona zasada: „kto pierwszy – ten lepszy”. Jesteśmy przekonani, że byliśmy pierwsi i że nie zabraknie nam energii aby pozostałe dwa obiekty ocieplić, gdyż na przykładzie jednego obiektu – Szkoły w Moniakach – można stwierdzić, że z tytułu oszczędności energii budżet Gminy odnosi korzyści finansowe rzędu 4–5 tys. złotych rocznie.

 

Jan Woźniak

 

Zadania inwestycyjne realizowane w ramach przedsięwzięć termomodernizacyjnych w Gminie Urzędów w latach 2001–2004

 

Lp.

Nazwa zadania

Wysokość udzielonego kredytu (zł)

Wysokość premii termomodernizacyjnej (zł)

Uwagi

1

Szkoła Podstawowa i Gimnazjum w Skorczycach

32 000

8 000

premię przekazano

2

Lecznica Weterynaryjna w Urzędowie

77 520

19 380

premię przekazano

3

Ośrodek Zdrowia Urzędów

44 000

11 000

premię przekazano

4

Ośrodek Zdrowia Popkowice

bez kredytu

-

5

Ośrodek Zdrowia Moniaki

53 940

13 485

premię przekazano

6

Szkoła Podstawowa w Moniakach

134 099

33 524,75

premię przekazano

7

Szkoła Podstawowa w Bobach Kolonii

87 719

19 518

premię przekazano 7.03.2005 r.

Ogółem

429 278

          104 907,75

 

Uwaga: Na dwóch obiektach, tj. Urzędzie Gminy i Ośrodku Zdrowia w Popkowicach, premii termomodernizacyjnej nie uzyskaliśmy, gdyż roboty budowlane wykonane zostały przed rokiem 2001, tzn. przed wejściem w życie ustawy, która umożliwiała uzyskanie takiej premii.

 

Sporządziła Alicja Kozik

Urzędów, dnia 27.01.2005 r.

 


 

Nowe oblicze szkoły

 

Budynek Szkoły Podstawowej w Moniakach wybudowano w 1964 roku. Przez wiele lat nie zmieniał on swojego wyglądu. Wprawdzie podejmowane były działania mające na celu utrzymanie placówki w należytym stanie, ale dopiero po 40 latach szkoła doczekała się generalnego remontu.

Z inicjatywy wójta Jana Woźniaka, Samorząd Gminy podjął decyzję o przeprowadzeniu termomodernizacji budynku szkoły i zaciągnięciu niezbędnego na ten cel kredytu. Ponadto uzyskano dotację w ramach Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich z Banku Światowego na sumę 88 795 zł.

Remont przeprowadzony był w dwóch etapach. Pierwszy etap trwał od czerwca do września 2003 r., drugi – od lipca do listopada 2004 r. Zakres prac modernizacyjnych w pierwszym etapie obejmował wymianę wszystkich okien, drzwi wejściowych oraz ocieplenie i wykonanie nowej elewacji budynku. Drugi etap obejmował następujące prace: wymianę instalacji CO w całym budynku, częściową wymianę instalacji elektrycznej oraz wodno-kanalizacyjnej, ocieplenie stropodachu (podwieszane sufity), ocieplenie sufitów w części podpiwniczonej, wykonanie pionowej izolacji fundamentów budynku, remont sanitariatów (wymiana armatury, położenie glazury i terakoty), położenie gładzi i nowych powłok malarskich w całym budynku, wymianę oświetlenia na I piętrze, remont zastępczej sali gimnastycznej (odnowienie parkietu oraz przyrządów gimnastycznych), położenie płytek na parterze, wykonanie instalacji komputerowej, ułożenie opaski odwadniającej wokół budynku, wykonanie wejścia do kotłowni, remont schodów zewnętrznych z wykonaniem podjazdu dla niepełnosprawnych, częściowe ułożenie chodnika wokół budynku. Ogółem na wykonanie obu etapów modernizacji poniesiono nakłady w wysokości ok. 450 000 zł.

Przeprowadzenie remontu było możliwe dzięki dużemu zaangażowaniu wójta gminy Jana Woźniaka oraz dyrektora szkoły Ryszarda Ziębińskiego. Racjonalna polityka inwestycyjna placówek oświatowych prowadzona przez wójta umożliwiła wykonanie kapitalnego remontu budynku, co w przyszłości zaowocuje oszczędnościami finansowymi w budżecie gminy.

Szkoła po remoncie nabrała blasku i kolorystyki. Stała się budynkiem spełniającym wymagania nowoczesnej placówki oświatowej, przyjaznej dla uczniów, nauczycieli i społeczności lokalnej. Od września bieżącego roku szkoła będzie dysponowała pracownią komputerową z dostępem do Internetu.

Dyrektor

 


Z A P R O S Z E N I E

Dyrekcja Szkoły Podstawowej w Moniakach oraz Komitet Organizacyjny mają zaszczyt zaprosić Państwa na uroczystości związane z 40-leciem naszej szkoły, które odbędą się 23 kwietnia 2005 roku.

Program:

11.00    –          Msza św. w kościele w Bobach

12.30    –          Część oficjalna

13.30    –          Część artystyczna

14.30    –          Zwiedzanie szkoły

15.00    –          Obiad 


 

Urzędów, 29.03.2005

 

Regulamin konkursu pn. „Aktywna edukacja ekologiczna

i działania w zakresie ochrony środowiska prowadzone

wśród dzieci, młodzieży i ludności Gminy Urzędów”

 

Organizatorem konkursu jest Wójt Gminy i Rada Gminy Urzędów.

Czas trwania konkursu: 01.05.2005 r. – 30.11.2005 r.

Cel konkursu:

1.         Propagowanie selektywnej zbiórki odpadów stałych u źródła ich powstawania, oraz surowców wtórnych i ich zagospodarowanie.

2.         Podniesienie świadomości lokalnego społeczeństwa, młodzieży, dzieci na sprawy segregacji odpadów i ich zagospodarowanie, podniesienie świadomości ekologicznej mieszkańców Gminy Urzędów.

3.         Kształtowanie nowych nawyków, przyzwyczajeń mających na celu ochronę posiadanych zasobów przyrody (lasy, łąki, zbiorniki wodne), integracja społeczna wokół koniecznych działań w dziedzinie ochrony środowiska.

4.         Likwidacja dzikich wysypisk, porządkowanie terenu, zmniejszenie obciążenia środowiska odpadami konsumpcyjnymi.

5.         Oszczędność budżetu na kosztach wywozu i składowania odpadów na wysypiskach śmieci.

6.         Pozyskiwanie surowców wtórnych (ponowne wykorzystanie odpadów opakowaniowych ze szkła, do produkcji szkła).

7.         Oszczędność surowców pierwotnych.

Uczestnicy konkursu:

•           nauczyciele, młodzież szkolna i dzieci przedszkolne, z placówek oświatowych Gminy,

•           mieszkańcy poszczególnych sołectw Gminy,

•           stowarzyszenia, jednostki OSP i inne organizacje działające na terenie Gminy,

•           podmioty prowadzące działalność gospodarczą na terenie Gminy, parafie.

Aby wziąć udział w konkursie należy zgłosić ten fakt do referatu budownictwa, pokój nr 12, Urzędu Gminy w Urzędowie, ul. Rynek 26, podając wstępny zakres działań, jakie będą podjęte w zakresie konkursu przez zainteresowanego uczestnika.

Na okoliczność odbytych spotkań, prelekcji z mieszkańcami uczestnik sporządza protokół z załączoną listą obecności.

Na okoliczność potwierdzenia ilości zgromadzonych i zagospodarowanych odpadów stałych, uczestnik konkursu gromadzi i przedkłada komisji konkursowej – dowody sprzedaży surowców zebranych.

W przypadku podjęcia prac mających na celu likwidację dzikiego wysypiska, Urząd Gminy deklaruje pomoc sprzętem tj. koparka Ostrówek i ciągnik z przyczepą – po wcześniejszym zgłoszeniu do Urzędu Gminy zamiaru podjęcia tych prac.

Najwyżej premiowane będą działania odnoszące skuteczne efekty osiągnięte w zbiórce i segregacji odpadów stałych, tj. butelki pet, opakowania szklane, makulatura, puszki aluminiowe (zebrane ilości udokumentowane dowodami sprzedaży, przekazania).

Zadania dla szkół i przedszkoli:

1.         Zgłoszenie placówki oświatowej do konkursu, do Urzędu Gminy Urzędów.

2.         Przeprowadzenie i udokumentowanie spotkań z młodzieżą, szkoleń, prelekcji – dotyczących segregacji odpadów u źródła ich powstawania, ich zagospodarowania, wyrabianie nawyków i przyzwyczajeń mających na celu ochronę posiadanych zasobów przyrody, konkursy ekologiczne, plakaty.

3.         Przeprowadzenie selektywnej zbiórki odpadów stałych, wspólne porządkowania terenów.

4.         Współpraca z gminą w celu dokonania szczegółowych ustaleń odnośnie zabezpieczenia, zagospodarowania zgromadzonych odpadów stałych, przeznaczając je na surowce wtórne, bądź na składowisko.

5.         Sporządzenie sprawozdania – pracy, z realizacji zadania konkursowego.

Zadania dla sołectw i organizacji:

1.         Zgłoszenie do konkursu, do Urzędu Gminy Urzędów.

2.         Zorganizowanie i udokumentowanie spotkań z mieszkańcami w celu przybliżenia założeń i celu konkursu, jak również wykazanie spodziewanych efektów i korzyści z realizacji projektu, popularyzacja segregacji odpadów u źródła, tj. w miejscu ich powstawania.3. Zorganizowanie selektywnej zbiórki odpadów stałych z porządkowanych terenów i likwidacji dzikich wysypisk (segregacja z podziałem na opakowania szklane, plastikowe, puszki aluminiowe, makulaturę itp.).

4.         Zachęcanie społeczeństwa lokalnego do segregacji odpadów w gospodarstwach domowych i składowania ich w pojemnikach przeznaczonych na ten cel, rozmieszczonych gniazdowo w poszczególnych sołectwach Gminy.

5.         Współpraca z Gminą w celu dokonania szczegółowych ustaleń odnośnie zabezpieczenia i zagospodarowania zgromadzonych odpadów stałych.

6.         Sporządzenie sprawozdania – pracy, z realizacji zgłoszonego zadania konkursowego.

Ocena konkursu:

Organizatorzy przewidują za udział i uzyskanie najlepszych wyników, w ocenie komisji konkursowej, nagrody finansowe i rzeczowe o łącznej wartości 3500 złotych.

Oceny prac komisja dokona według kryteriów:

1. Ilość zebranych i posegregowanych odpadów stałych (tj. opakowania szklane, plastikowe, makulatura, puszki aluminiowe) – skala oceny od 0 do 10 punktów, udokumentowanych dowodami sprzedaży lub przekazania.

2. Likwidacja dzikich wysypisk – skala oceny od 0 do 5 punktów:

a) akcja „sprzątanie świata” – porządkowanie terenów leśnych, terenów wokół obiektów publicznych, rzek, pomników przyrody, udokumentowanych np.: wykonanymi zdjęciami z przeprowadzonych prac, sprawozdaniem.

3. Edukacja ekologiczna społeczności lokalnej Gminy (dzieci, młodzieży, dorosłych mieszkańców) – skala oceny od 0 do 6 punktów:

a) wykłady,

b) prelekcje,

c) konkursy ekologiczne,

d) plakaty, ulotki,

e) wystawy,

udokumentowanej sprawozdaniami, protokołami z listami obecności, z realizowanych zagadnień przeprowadzonych w ramach wymienionego kryterium.

4. Estetyka opracowanych sprawozdań – prac konkursowych: skala oceny od 0 do 5 punktów.

Komisja dokona oceny złożonych prac i uzyskanych efektów na podstawie ww. kryteriów, potwierdzonych odpowiednio.

 

Regulamin konkursu, po omówieniu i przyjęciu przez Wójta i Radę Gminy Urzędów, ogłoszony zostanie w lokalnej prasie, oraz wywieszony na tablicy ogłoszeń w siedzibie organizatora konkursu, tj. Urzędzie Gminy w Urzędowie, ul. Rynek 26, 23-250 Urzędów.

 

Wójt Gminy

mgr inż. Jan Woźniak


 

Zespół Szkół

im. Orląt Lwowskich w Urzędowie

23-250 Urzędów, ul. Wodna 34, tel./fax 822-52-53, 822-61-60

 

Orląt Lwowskich Nasza Szkoła…

 

Nasza „mała” szkoła jest dobrze postrzegana w środowisku, ponieważ ma wiele do zaoferowania młodzieży, która wstąpi w jej progi. Zespół Szkół im. Orląt Lwowskich w Urzędowie przygotował bogatą ofertę dla młodzieży. Mając na uwadze doświadczenia z ubiegłych lat, wychodzimy z ofertą edukacyjną już sprawdzoną, a przy tym poszerzoną.

Uczniom pragnącym rozwijać zainteresowania i umiejętności proponujemy pracę w Kole Miłośników Żywego Słowa, w Szkole Dziewcząt, redagowaniu „Gazetki Orląt” (wydawanej od czerwca 2004 r.), w Młodzieżowym Kole Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich, które powstało w bieżącym roku szkolnym.

Lubiący zdrową rywalizację mogą się sprawdzić w licznych konkursach, takich jak: „Odkryj swój szlak”, Wojewódzki Konkurs Ortograficzny, konkurs historyczny „Polska Walcząca”, Powiatowy Przegląd Kolęd i Pastorałek i Zespołów Kolędniczych, Olimpiada wiedzy o Unii Europejskiej, konkurs plastyczny „Lwów – miasto mojego Patrona”, „Konkurs wiedzy Pożarniczej”, „Olimpiada Teologii Katolickiej” oraz konkursach: „Słynni Polacy związani ze Lwowem”, „Spacerkiem po Lwowie” i „Życie i twórczość Czesława Miłosza”.

Jesteśmy również w sieci szkół promujących zdrowie, toteż bierzemy udział w „Olimpiadzie wiedzy o zdrowiu” i akcji edukacyjnej „Zdolny do zdrowia” mających na celu promowanie zdrowego stylu odżywiania.

Możemy pochwalić się dobrymi wynikami w sporcie, m.in. w tenisie stołowym dziewcząt, w sztafetowych biegach przełajowych, pływaniu drużynowym oraz halowej piłce nożnej chłopców.

Głośnym echem odbija się coroczna uroczystość obchodów Dnia Patrona z udziałem dostojnych gości, mieszkańców Urzędowa oraz szerokiego grona Przyjaciół szkoły, której fragmenty emitowała Telewizja Regionalna Kraśnik. W obchodach tych aktywny i liczny udział bierze młodzież szkolna.

Utrzymujemy kontakt ze szkołami im. Orląt Lwowskich w Krasnymstawie i Lublinie, uczestniczymy w obchodach Dni Lwowskich w Lublinie, a także przyjaźnimy się z Towarzystwem Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich w Lublinie. Większość nauczycieli należy do Urzędowskiego Koła TMLiKPW.

Zainteresowani ziemią przodków mają możliwość udziału w podróżach na Ukrainę. Dotychczas odbyły się cztery wycieczki, w tym dwie z udziałem młodzieży, jedną z nich był wyjazd nagrodzonych uczestników konkursu „Odkryj swój szlak”.

Staramy się wpajać młodzieży szacunek dla pamiątek z przeszłości, tak ważnych dla urzędowian, czego dowodzi troska o estetykę otoczenia pomników: Orląt Lwowskich, Józefa Piłsudskiego i mogiły lwowianki – pani Wójtowicz. Wychowujemy uczniów w duchu patriotyzmu, którzy swoją postawę potwierdzają licznym udziałem w świętach narodowych.

Popularność, jaką cieszy się w środowisku nasza szkoła, motywuje nas do polepszenia warunków lokalowych. Podjęliśmy starania o rozbudowę szkoły – budowę sali gimnastycznej

z zapleczem sanitarnym i salami dydaktycznymi.

Obecnie dysponujemy bazą lokalową dobrze wyposażoną w środki dydaktyczne audiowizualne i multimedialne. Pracownia komputerowa spełnia wymagania dotyczące realizacji podstawy programowej w szkołach o profilu informatycznym. Łącze internetowe SDI zamieniliśmy na znacznie szybszą Neostradę.

Lada dzień otrzymamy drugą pracownię komputerową pozyskaną z EFS, wyposażoną w 15 komputerów klasy Pentium IV i 4 komputery multimedialne do biblioteki szkolnej, wszystkie z oprogramowaniem systemowym Windows XP i użytkowym Office 2003 oraz pakietem programów dydaktycznych i multimedialnych. Takiego sprzętu w szkołach powiatowych jeszcze nie było!

Miarą popularności szkoły jest ciągły wzrost liczby uczniów, oddziałów i profili. Dla przykładu, w roku szkolnym 2000/2001 w szkole uczyło się 172 uczniów, w 2003/2004 – 275 uczniów, a w obecnym 2004/2005 mamy 359 uczniów i słuchaczy w 11 oddziałach. Jesteśmy dumni, że ostatnia rekrutacja była najwyższa w historii szkoły: 5 klas pierwszych (3 dzienne i 2 wieczorowe). To efekt ciężkiej pracy dydaktycznej i wychowawczej całego grona pedagogicznego, to wynik dobrze sprecyzowanej oferty edukacyjnej, to wynik, na który inne szkoły patrzą z niedowierzaniem.

Wracając do oferty edukacyjnej na rok szkolny 2005/2006, Zespół Szkół im. Orląt Lwowskich proponuje:

Dla absolwentów gimnazjum:

•           3-letnie LICEUM PROFILOWANE

            –          zarządzanie informacją

            –          usługowo-gospodarczy

•           4-letnie TECHNIKUM

            –          technik informatyk

            –          technik handlowiec

Dla absolwentów liceów i techników:

•           SZKOŁĘ POLICEALNĄ

            –          technik informatyk

            –          technik handlowiec.

Przy szkole działa Państwowa Komisja Egzaminacyjna, która przeprowadza egzamin na tytuł rolnika wykwalifikowanego niezbędny do:

•           przejęcia i prowadzenia gospodarstwa rolniczego,

•           ubiegania się o rentę strukturalną,

•           pozyskiwania środków z funduszy Unii Europejskiej na prowadzenie gospodarstwa.

Najważniejszym zadaniem naszej szkoły jest przygotowanie młodych do samodzielnego podjęcia pracy w sferze gospodarczej na bazie małej i średniej przedsiębiorczości. Jest to tym bardziej uzasadnione, jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w naszym rejonie w obecnych czasach nie można liczyć na gotowe miejsca pracy, ich liczba z roku na rok maleje i jedynym wyjściem jest podjęcie własnej inicjatywy.

Jeżeli jesteś przekonany, że Zespół Szkół im. Orląt Lwowskich w Urzędowie spełni Twoje oczekiwania, umożliwi Ci wszechstronny rozwój, da możliwość sprawdzenia Twych zdolności

i umiejętności, przyjdź, będzie to rozsądny wybór.

 

SERDECZNIE ZAPRASZAMY

 


 

Jubileusz Szkoły Podstawowej w Moniakach

 

Z kart historii

1861 – założenie prywatnej szkoły elementarnej przez Ludwika Zembrzuskiego – właściciela dóbr Moniaki;

1867 – przemianowanie na Państwową Szkołę Elementarną z językiem rosyjskim;

1883 – zmiana nazwy na Szkołę Gminną;

koniec XIX w. – budowa pierwszego budynku szkolnego;

1907 – wprowadzenie nauki j. polskiego jako przedmiotu;

VII 1915 – spalenie się budynku szkolnego od austriackiego pocisku w czasie I wojny światowej;

20 grudzień 1917 – uzyskanie przez Ludwika Zembrzuskiego zezwolenia na otworzenie prywatnej szkoły;

1922 – zatrudnienie drugiego nauczyciela i przejście na system szkoły dwuklasowej;

1925 – objęcie kierownictwa szkoły przez J. Kępińskiego;

1925–1927 – wybudowanie nowego budynku szkoły;

1932 – przemianowanie na Publiczną Szkołę w Moniakach II stopnia i wprowadzenie 7-letniego okresu nauczania;

1939–1945 – funkcjonowanie Polskiej Publicznej Szkoły;

1945 – przejęcie kierowania szkołą przez H. Pytlakowską;

1947 – objęcie funkcji kierowniczej przez Irenę Cisek;

1950 – powierzenie funkcji kierownika szkoły Czesławowi Ciskowi;

styczeń 1953 – przeniesienie szkoły do dworu po byłych właścicielach ziemskich – rodzinie Zembrzuskich;

1953 – remont budynku szkolnego – powrót;

1960 – powołanie Społecznego Komitetu Budowy Szkoły;

1961 – ustalenie lokalizacji budynku nowej szkoły;

kwiecień 1963 – rozpoczęcie budowy z inicjatywy kierownika szkoły Czesława Ciska z dużym zaangażowaniem społeczności lokalnej i młodzieży;

6 październik 1964 – oficjalne otwarcie nowej szkoły i nadanie im. gen. Karola Świerczewskiego;

1966 – rozpoczęcie realizacji programu ośmioklasowej szkoły podstawowej;

1984 – wręczenie szkole sztandaru ufundowanego przez Stanisława Maciejaka i Komitet Rodzicielski;

1986 – objęcie funkcji dyrektora przez R. Ziębińskiego;

1991 – zniesienie imienia szkoły;

1999 – utworzenie sześcioklasowej szkoły podstawowej;

2003/2004 – remont kapitalny.

 

Opracowali: B. Kasprzak, A. Płecha, R. Ziębiński

 

Dzisiaj...

 

Jesteśmy sześcioklasową szkołą podstawową z oddziałem przedszkolnym, liczącą 110 uczniów, w tym 11 w klasie „0”. W naszej placówce znajduje się 6 sal lekcyjnych, oddział „0”, świetlico-stołówka, sala gimnastyczna i biblioteka. W pracowni matematycznej jest dziesięć stanowisk komputerowych. W szkole prężnie działają: SU, Klub EKO, UKS, koła przedmiotowe, kółka zainteresowań, sklepik szkolny. Uczniowie wzbogacają swoją wiedzę poprzez udział w konkursach przedmiotowych. Uczestniczą w zawodach sportowych i wielu akcjach organizowanych w ciągu roku szkolnego. Uczą się dwóch języków obcych: angielskiego i rosyjskiego. Chętnie wyjeżdżają do teatrów, kin, muzeów, a także na wycieczki krajoznawcze. Zaangażowana, wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna, otwarta na innowacje, stwarza przyjazną atmosferę, zapewnia poczucie bezpieczeństwa oraz daje szansę wzbogacania i urozmaicania procesu edukacyjnego. Szkoła aktywnie uczestniczy w życiu środowiska lokalnego, propaguje zdrowy styl życia i działa proekologicznie. Wielu naszych absolwentów ukończyło wyższe uczelnie i pełni ważne funkcje w społeczeństwie. W latach 2003/2004 dzięki staraniom społeczności lokalnej oraz Urzędowi Gminy w naszej szkole przeprowadzono kapitalny remont. Dzisiaj wygląda ona pięknie i nowocześnie, a praca i nauka w niej to prawdziwa przyjemność.

 

 


 

Konkurs „Polska Walcząca”

 

Młodzież ZSO im. Wł. Jagiełły w Urzędowie należąca do Szkolnego Koła Przyjaciół Armii Krajowej po raz drugi wzięła udział w konkursie „Polska Walcząca”, organizatorem którego był Światowy Związek Żołnierzy AK nr 1 w Kraśniku. Konkurs miał na celu propagowanie wiedzy o czasach drugiej wojny światowej i historii powojennej. Do rywalizacji przystąpiło 8 szkół (ponad 60 uczniów) z powiatu kraśnickiego i janowskiego.

Naszą szkołę reprezentowało 3 licealistów. Jesteśmy dumni z wyników naszych uczniów. Rafał Surdacki z II b LO zajął I miejsce, Szczepan Jagiełło z II b LO – VI miejsce, a Kinga Mital z I b LO – VIII miejsce. Wszyscy laureaci otrzymali dyplomy i cenne nagrody rzeczowe. Uroczystość podsumowania konkursu i rozdania nagród odbyła się 2 kwietnia 2005 roku w ZSO Urzędów.

W spotkaniu udział wzięli członkowie Związku AK, przedstawiciele władz powiatu kraśnickiego, janowskiego, miasta Kraśnika, nauczyciele i uczniowie poszczególnych szkół. Gminę Urzędów reprezentował Wójt mgr inż. Jan Woźniak.

 

Danuta Bijak, nauczyciel historii w ZSO Urzędów

 

 

 

 

 

|   Strona główna   |    Powrót   |    Do góry   |