Nr. 53 kwiecień 2005 r.
W numerze:
Informacja z XXVII sesji IV kadencji Rady Gminy Urzędów
Dnia 18 marca 2005 roku
odbyła się XXVII sesja Rady Gminy Urzędów. Główne tematy porządku obrad
to:
1) działalność
Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie gminy Urzędów,
2) stan bezpieczeństwa i
porządek publiczny na terenie gminy.
Sprawozdanie z
działalności Ochotniczych Straży Pożarnych za 2004 rok przedstawił pan
Paweł Stec – referent ds. społecznych. W budżecie gminy na ochronę
przeciwpożarową w 2004 r. zaplanowana została kwota 83 951 zł, z czego
wykorzystano 80 648,72 zł, co daje 98% realizacji zaplanowanych wydatków.
Ogólna kwota wydatkowanych środków kształtowała się na poziomie 130 684,72
zł – gdzie 50 000 zł stanowił kredyt preferencyjny zaciągnięty
w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie,
umarzalny w 30%, przeznaczony na zabudowę samochodu pożarniczego STAR 266
będącego na wyposażeniu OSP w Bęczynie.
Informację na temat stanu
bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy przedstawił pan
komisarz Mirosław Stanisławek, reprezentujący Komendę Powiatową Policji w
Kraśniku. Poinformował, że jednostka Policji w Urzędowie w 2004 r.
funkcjonowała w formie Posterunku Policji liczącego 7 osób, tj. kierownik,
trzech policjantów zespołu ds. kryminalnych oraz trzech policjantów
zespołu ds. prewencji. W analizowanym okresie wszczęto 137 postępowań
przygotowawczych (dla porównania: w 2003 r. – 185). Ogólna wykrywalność
przestępstw w 2004 roku wyniosła 82,7%. W zakresie pracy prewencyjnej
policjanci Posterunku Policji w Urzędowie nałożyli 87 mandatów karnych na
łączną kwotę 11 400 zł oraz sporządzili 30 wniosków o ukaranie sprawców
wykroczeń (dla porównania: w 2003 r. nałożono 58 mandatów karnych i
sporządzono 32 wnioski o ukaranie). Oprócz wymienionych czynności w 2004
r. policjanci wylegitymowali 208 osób, załatwili 158 interwencji,
zrealizowali 52 doprowadzenia, zatrzymali 8 osób do wytrzeźwienia,
sporządzili 266 wywiadów dla sądu i innych instytucji oraz sporządzili 32
wystąpienia do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w
Urzędowie o objęcie leczeniem odwykowym.
W sprawach bieżących
Radni podjęli m.in.: uchwałę w sprawie wystąpienia z wnioskiem dotyczącym
zmiany nazwy urzędowej miejscowości: Dziurdówka i Sokołówka. Zmiana
nazwy urzędowej tych
miejscowości jest uzasadniona z uwagi na fakt, iż od bardzo wielu lat
nazwy Dziurdówka i Sokołówka nie są używane w tutejszym urzędzie. W
ewidencji gruntów brak jest geodezyjnego wyznaczenia granic tych
miejscowości. Mieszkańcy obecnie są zameldowani w miejscowości Skorczyce,
w której obowiązuje jednolita numeracja. Przeprowadzone konsultacje
z mieszkańcami wykazały wolę, aby pozostawić obecnie funkcjonujące
nazewnictwo, tj. Skorczyce.
W obradach sesji Rady
Gminy uczestniczył również m.in. pan Piotr Krawiec – Dyrektor SP ZOZ w
Kraśniku. Obecność pana Krawca związana była z ponownym rozpatrzeniem
zagadnienia związanego z wyrażeniem opinii o przekształceniu Samodzielnego
Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kraśniku polegającego na
likwidacji Oddziału Obserwacyjno-Zakaźnego oraz Stacji Dializ
Pozaustrojowych i przejęcia jej zadań przez inny podmiot. Radni Gminy
Urzędów tym razem zaopiniowali pozytywnie projekty uchwał Rady Powiatu w
Kraśniku w sprawie przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu
Opieki Zdrowotnej w Kraśniku. Dyrektor SP ZOZ poinformował radnych, że
pomimo likwidacji Oddziału Obserwacyjno-Zakaźnego, świadczenia zdrowotne z
zakresu hospitalizacji osób potrzebujących całodobowych lub całodziennych
świadczeń specjalistycznych w zakresie chorób zakaźnych zostaną zapewnione
przez Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im. Jana Bożego w Lublinie,
natomiast świadczenia z zakresu opieki nefrologicznej ze stacją dializ
zostaną zapewnione przez zakłady opieki zdrowotnej mające zawarte umowy z
Narodowym Funduszem Zdrowia oraz przez placówkę zdrowotną utworzoną w
związku z wydzierżawieniem pomieszczeń zakładu prywatnej firmie medycznej
zajmującej się dializoterapią. Chęć dzierżawy Stacji Dializ wyraziły w
listach intencyjnych firmy Frasenius NephroCare Polska Sp. z o.o. z
siedzibą w Poznaniu oraz Euromedic International Polska Sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie, które zadeklarowały przejęcie dalszego
nieprzerwanego udzielania świadczeń zdrowotnych w tym zakresie.
Radni Gminy Urzędów
podjęli ponadto uchwały:
– w sprawie rachunku
dochodów własnych jednostek budżetowych,
– w sprawie zmian w
budżecie gminy na rok 2005,
– w sprawie udzielenia
pomocy finansowej jednostce samorządu terytorialnego.
Edyta Puchajda
Pszczelarstwo w gminie
Urzędów
Dzieje bartnictwa
polskiego sięgają czasów prehistorycznych i są o wiele starsze od
państwowości polskiej. Świadczą o tym legendy, np. o Piaście Kołodzieju,
gdzie słowo „miód” jako pokarm lub krzepiący napój pojawia się bardzo
często. Nieobcy był również miód dawnym mieszkańcom tych ziem, którzy nie
tylko go spożywali ale również składali jako ofiary swym bóstwom.
Początkowo bartnictwo
związane było z borami, gdzie w spróchniałych pniach drzew żyły pszczoły,
a z ich pracy w sposób rabunkowy korzystali ludzie. Z biegiem czasu
bartnicy zaczęli „dziać” (dłubać) barcie w zdrowych pniach drzew i
zasiedlać je pszczołami. W ten sposób powstały pasieki leśne zwane „borami” lub
„lasami” liczące kilkanaście, a czasami i więcej, pni.

Mgr Zdzisław Latos prezentuje dawne typy uli
Z czasem, gdy „drzewo
bartnie” wywróciło się, przenoszono je bliżej domostwa, gdzie również
ustawiano wykonywane drążone kłody – „stojaki” lub „leżaki” i zasiedlano
pszczołami. W ten sposób powstały pasieki przydomowe.
Teren gminy Urzędów,
stanowiący dobra królewskie, porośnięty lasami mieszanymi, łąkami i
polami, miał dobre warunki dla rozwoju pszczelarstwa. Dlatego mieszczanie
mogli handlować produktami pszczelimi w postaci miodu, wosku i warzonych
miodów pitnych, do czego mieli prawa na podstawie przywilejów królewskich.
Szybki rozwój bartnictwa
nastąpił po przyjęciu przez Polskę chrztu. Powstawały wtedy liczne
klasztory i kościoły, w których świece woskowe stanowiły nieodłączną część
liturgii oraz były źródłem światła. Również siedziby możnych były
oświetlane świecami.
O dużej liczbie
pszczelarzy w Urzędowie w XIX wieku może świadczyć sprawozdanie ks. Hery z
1895 roku, który odnotował, że na światło woskowe do kościoła cechy
urzędowskie ofiarowały 892 funty, tj. ponad 400 kg, wosku. Taką ilość
wosku można było pozyskać od około 400 rodzin pszczelich – a przecież nie
wszystek wosk zagospodarowywano w ten sposób, znacznie więcej sprzedawano
i używano na własne potrzeby.
Do końca XIX wieku
pszczelarze urzędowscy hodowali pszczoły w ulach kłodowych. W drugiej
połowie XIX w. pojawiły się już w Polsce ule ramowe różnych typów.
Pierwszy ul ramowy sprowadził do Urzędowa Błażej Dzikowski w 1901 r. Ten
typ ula był sukcesywnie wprowadzany i rozpowszechnił się w Urzędowie i
okolicy. Do 1939 r. w paru pasiekach można było spotkać jeszcze ule
kładowe – „leżoki” lub „stojoki”. Błażej Dzikowski był światłym
pszczelarzem, który wiedzę czerpał z dostępnej literatury i uzupełniał na
kursach. W 1903 r. ukończył w Warszawie kurs pszczelarsko-ogrodniczy. W
1923 r. zakupił wolce do węzy, której stosowanie stanowiło wielki postęp w
gospodarce pasiecznej. Pasieka Błażeja Dzikowskiego była wzorem dla
okolicznych pszczelarzy i przyczyniła się do postępu w tej dziedzinie.
Dla organizacji
pszczelarskiej w Urzędowie zasłużył się również Aleksander Kaczmarski,
organizator i prezes Koła Pszczelarzy w Urzędowie w latach 1960–1982. W
jego domu zawsze można było spotkać pszczelarzy z Urzędowa i okolicy
dyskutujących na interesujące ich tematy.
W latach 1976–1982, po
likwidacji powiatów i Powiatowego Koła Pszczelarzy w Kraśniku, działało
Rejonowe Koło Pszczelarzy w Urzędowie, które zrzeszało chętnych
pszczelarzy z gminy Urzędów, miasta i gminy Kraśnik oraz gmin:
Dzierzkowice, Wilkołaz i Zakrzówek. Prezesem Koła był Aleksander
Kaczmarski. W 1976 r. Koło liczyło 61 członków (posiadających 2844 rodziny
pszczele), natomiast w 1982 r. – 131 członków (1621 rodzin pszczelich).
Analizując zamieszczoną
niżej tabelę widzimy, że od lat osiemdziesiątych spada liczba pszczelarzy
i rodzin pszczelich, co spowodowane jest między innymi:
– słabą opłacalnością
hodowli pszczół,
– chorobami pszczół,
– zatruciami pszczół z
powodu niewłaściwego stosowania środków ochrony roślin,
– naturalnym odejściem
starszych pszczelarzy i brakiem następców,
– małym zainteresowaniem
młodych rolników hodowlą pszczół.
Obraz napszczelenia w
gminie Urzędów byłby niepełny, gdyby nie wspomnieć, że na naszym terenie
są pszczelarze nie należący do Związku, których nie ujęto w statystyce. Do
takich białych plam należy Leszczyna, Skorczyce i rejon Popkowic.
Przynależność do Związku
jest dobrowolna. Członka obowiązuje statut określający prawa i obowiązki.
Jednym z obowiązków
członka jest opłacanie składek, które obecnie wynoszą: składka członkowska
– 30 zł + 1,50 zł za każdą rodzinę pszczelą.
Połowa składki
odprowadzana jest do WZP w Lublinie, z pozostałości Koło pokrywa koszty
związane z:
– ubezpieczeniem członków
od OC,
– organizacją spotkania
opłatkowego,
– wyjazdami, zebraniami i
szkoleniami,
– sprawami bieżącymi.
Wojewódzki Związek
Pszczelarzy w Lublinie z odprowadzanej składki i zysków z działalności
gospodarczej przekazuje na rzecz członków następujące świadczenia:
– zaopatrzenie członków w
cukier,
– sprawy organizacyjne i
transport,
– zaopatrzenie i dopłaty
do leków,
– organizacja szkoleń i
kursów,
– organizacja
Wojewódzkich Kraśnickich Spotkań Pszczelarzy w Kraśniku,
– organizacja i dopłata
do wycieczek do ośrodków pszczelarskich w kraju i za granicą.
Chętnych, dotąd
niezrzeszonych pszczelarzy, zapraszamy do naszego Koła.
W dniach 15-21 lutego
2005 r. zorganizowane były w Urzędowie Dni Kultury Rolnej. Członkowie Koła
włączyli się w przygotowanie wystawy pszczelarskiej oraz prelekcji na
temat pszczelarstwa: roli pszczół w środowisku oraz znaczenia produktów
pszczelich w odżywianiu i lecznictwie. Prelegentami byli mgr inż.
Stanisław Różyński i mgr Zdzisław Latos. Obecnie w lecznictwie wzrasta
rola produktów pszczelich, takich jak: miód, propolis, pyłek kwiatowy, jad
i mleczko pszczele. Obok walorów odżywczych miód, a szczególnie propolis,
mają właściwości bakteriostatyczne i bakteriobójcze i mają zastosowanie w
medycynie.

Wystawa produktów pszczelich
Na terenie gminy Urzędów
pozyskuje się przeważnie miody wielokwiatowe. Do miodów odmianowych można
zaliczyć jedynie miód malinowy, chociaż i on ma, w niektórych rejonach,
domieszkę nektaru kwitnącej w tym czasie akacji. Miody wielokwiatowe są
najbogatsze w różnorodne składniki, zebrane z wielu gatunków roślin.
Miód pozyskiwany w końcu
maja, to miód wielokwiatowy z nektaru mniszka lekarskiego, sadów i krzewów
jagodowych, takich jak: agrest, porzeczka i aronia. W końcu czerwca lub na
początku lipca podbiera się miód z maliny, a w końcu lipca lub w sierpniu
– miód lipowo-gryczany z domieszką nektaru nawłoci.
Niekiedy występują miody
nektarowe z domieszką spadzi – bogate w sole mineralne. Miody urzędowskie
uszlachetnione są czasem nektarem roślin specjalnie uprawianych dla
pszczół, jak facelia i nostrzyk. Każdy miód, po pewnym czasie, w
zależności od gatunku, ulega krystalizacji. Amatorzy miodów płynnych mogą
poddać go dekrystalizacji, zanurzając słoik z miodem w wodzie o
temperaturze do 40°C.
Ze względu na walory
odżywcze i zdrowotne miodu winien on, w miarę możliwości, częściej gościć
na naszych stołach.
Stan liczbowy pszczelarzy
(członków Koła) i rodzin pszczelich
|
w Urzędowie |
na terenie gminy
Urzędów |
Rok |
1939 |
1984 |
1988 |
1992 |
2002 |
2004 |
Pszczelarze |
51 |
96 |
67 |
45 |
28 |
23 |
Rodziny pszczele |
908 |
1390 |
1070 |
613 |
472 |
464 |
mgr Zdzisław Latos
Prezes Koła Pszczelarzy w Urzędowie
Realizacja zadań
związanych z termomodernizacją w Gminie Urzędów przynosi wymierne korzyści
finansowe
Pierwsza ustawa o
wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych pochodzi z dnia 18 grudnia
1998 roku. Z treści zapisów i przyjętych rozwiązań prawnych wynika, że
działania termomodernizacyjne mogą prowadzić bardzo różne podmioty prawne.
Prawo do podejmowania i korzystania z bardzo atrakcyjnych dla samorządu
rozwiązań ustawowych zaczęło obowiązywać od roku 2001.

Szkoła Podstawowa w Moniakach po termomodernizacji
Zgodnie z przyjętymi
rozwiązaniami, samorząd podejmujący przedsięwzięcie termomodernizacyjne na
obiektach tzw. użyteczności publicznej, mógł otrzymać kredyt w 25%
umarzalny. Rząd w budżecie centralnym wydzielił na ten cel określone
środki finansowe i przekazywał je do dyspozycji Banku Gospodarstwa
Krajowego w Warszawie, który przeznaczał celowe fundusze poprzez sieć
banków współpracujących, w układzie kraju, na wspieranie przedsięwzięć
termomodernizacyjnych.
Aby pozyskać
kredyt/pożyczkę i tzw. premię termomodernizacyjną, procedura nie była
jednak zbyt prosta. Samorząd – czyli Gmina – musiał opracować audyt
energetyczny, z którego wynikało wprost, że zainwestowane pieniądze
powinny się zwrócić i po jakim czasie. Z audytu wynikało też, jakie prace
należy wykonać w obiekcie, aby uzyskać pożądane oszczędności energetyczne,
np: wymiana okien, docieplenie ścian, stropów, modernizacja systemu
grzewczego.
Zagadnieniem
termomodernizacji interesowaliśmy się już na etapie pojawienia się
projektów aktów prawnych związanych z tym tematem. Z chwilą opublikowania
rozwiązań prawnych powszechnie obowiązujących – znaliśmy wszelkie
alternatywne, najbardziej dla Gminy korzystne przepisy prawa w tym
zakresie. W początkowym okresie przyjęto zasadę, że 25% pożyczki/kredytu
na termomodernizację może być umorzone po spłacie 75% kwoty przyznanej na
ten cel. Podstawowymi warunkami przyznania premii były, i są nadal:
pozytywna opinia jednostki weryfikującej i oceniającej audyt, wskazanej
przez Bank Gospodarstwa Krajowego; wykonanie robót budowlanych w terminie,
zgodnie z przyjętą w polskim prawie budowlanym sztuką budowlaną oraz
oświadczenie inwestora i inspektora nadzoru o zakończeniu robót
termomodernizacyjnych.
Aktualnie, aby uzyskać
premię termomodernizacyjną należy złożyć wymagane oświadczenie ze strony
inwestora i inspektora nadzoru o zakończeniu robót budowlanych, a wtedy
kwota spłaty kredytu/pożyczki zaciągniętej na ten cel jest pomniejszana o
25%.
W Gminie Urzędów, od
momentu obowiązywania przepisów prawnych umożliwiających
termomodernizację, wykonaliśmy roboty budowlane związane z dociepleniem w
8 budynkach użyteczności publicznej. Pozostały jeszcze dwa obiekty:
Przedszkole w Urzędowie i Szkoła Podstawowa w Leszczynie.
W 2004 roku wykonaliśmy
prace termomodernizacyjne w dwóch obiektach, tj. Szkołach Podstawowych w
Bobach Kolonii i w Moniakach. Premie termomodernizacyjne z tego tytułu
wyniosły 53 043 złote, przy czym w przypadku budynku Szkoły Podstawowej w
Bobach Kolonii mieliśmy problemy z fizycznym uzyskaniem pieniędzy, z uwagi
na wyczerpanie limitu w Banku Gospodarstwa Krajowego. Podjęte działania
spowodowały, że kwotę 19 518 złotych otrzymamy w terminie do 30.04.2005 r.

Nowoczesna stolarka okienna oraz odnowione sanitariaty w
Szkole Podstawowej w Moniakach
Podany przykład świadczy
o tym, że podejmowanie działań pozwalających gminom osiągać finansowe
korzyści, powinno być dynamiczne. Funkcjonuje tu sprawdzona zasada: „kto
pierwszy – ten lepszy”. Jesteśmy przekonani, że byliśmy pierwsi i że nie
zabraknie nam energii aby pozostałe dwa obiekty ocieplić, gdyż na
przykładzie jednego obiektu – Szkoły w Moniakach – można stwierdzić, że z
tytułu oszczędności energii budżet Gminy odnosi korzyści finansowe rzędu
4–5 tys. złotych rocznie.
Jan Woźniak
Zadania inwestycyjne realizowane w ramach przedsięwzięć
termomodernizacyjnych w Gminie Urzędów w latach 2001–2004
Lp. |
Nazwa zadania |
Wysokość udzielonego
kredytu (zł) |
Wysokość premii
termomodernizacyjnej (zł) |
Uwagi |
1 |
Szkoła Podstawowa i
Gimnazjum w Skorczycach |
32 000 |
8 000 |
premię przekazano |
2 |
Lecznica
Weterynaryjna w Urzędowie |
77 520 |
19 380 |
premię przekazano |
3 |
Ośrodek Zdrowia
Urzędów |
44 000 |
11 000 |
premię przekazano |
4 |
Ośrodek Zdrowia
Popkowice |
bez kredytu |
– |
- |
5 |
Ośrodek Zdrowia
Moniaki |
53 940 |
13 485 |
premię przekazano |
6 |
Szkoła Podstawowa w
Moniakach |
134 099 |
33 524,75 |
premię przekazano |
7 |
Szkoła Podstawowa w
Bobach Kolonii |
87 719 |
19 518 |
premię przekazano
7.03.2005 r. |
Ogółem |
429 278 |
104 907,75 |
Uwaga: Na dwóch
obiektach, tj. Urzędzie Gminy i Ośrodku Zdrowia w Popkowicach, premii
termomodernizacyjnej nie uzyskaliśmy, gdyż roboty budowlane wykonane
zostały przed rokiem 2001, tzn. przed wejściem w życie ustawy, która
umożliwiała uzyskanie takiej premii.
Sporządziła Alicja Kozik
Urzędów, dnia 27.01.2005 r.
Nowe
oblicze szkoły
Budynek Szkoły
Podstawowej w Moniakach wybudowano w 1964 roku. Przez wiele lat nie
zmieniał on swojego wyglądu. Wprawdzie podejmowane były działania mające
na celu utrzymanie placówki w należytym stanie, ale dopiero po 40 latach
szkoła doczekała się generalnego remontu.
Z inicjatywy wójta Jana
Woźniaka, Samorząd Gminy podjął decyzję o przeprowadzeniu
termomodernizacji budynku szkoły i zaciągnięciu niezbędnego na ten cel
kredytu. Ponadto uzyskano dotację w ramach Programu Aktywizacji Obszarów
Wiejskich z Banku Światowego na sumę 88 795 zł.
Remont przeprowadzony był
w dwóch etapach. Pierwszy etap trwał od czerwca do września 2003 r., drugi
– od lipca do listopada 2004 r. Zakres prac modernizacyjnych w pierwszym
etapie obejmował wymianę wszystkich okien, drzwi wejściowych oraz
ocieplenie i wykonanie nowej elewacji budynku. Drugi etap obejmował
następujące prace: wymianę instalacji CO w całym budynku, częściową
wymianę instalacji elektrycznej oraz wodno-kanalizacyjnej, ocieplenie
stropodachu (podwieszane sufity), ocieplenie sufitów w części
podpiwniczonej, wykonanie pionowej izolacji fundamentów budynku, remont
sanitariatów (wymiana armatury, położenie glazury i terakoty), położenie
gładzi i nowych powłok malarskich w całym budynku, wymianę oświetlenia na
I piętrze, remont zastępczej sali gimnastycznej (odnowienie parkietu oraz
przyrządów gimnastycznych), położenie płytek na parterze, wykonanie
instalacji komputerowej, ułożenie opaski odwadniającej wokół budynku,
wykonanie wejścia do kotłowni, remont schodów zewnętrznych z wykonaniem
podjazdu dla niepełnosprawnych, częściowe ułożenie chodnika wokół budynku.
Ogółem na wykonanie obu etapów modernizacji poniesiono nakłady w wysokości
ok. 450 000 zł.
Przeprowadzenie remontu
było możliwe dzięki dużemu zaangażowaniu wójta gminy Jana Woźniaka oraz
dyrektora szkoły Ryszarda Ziębińskiego. Racjonalna polityka inwestycyjna
placówek oświatowych prowadzona przez wójta umożliwiła wykonanie
kapitalnego remontu budynku, co w przyszłości zaowocuje oszczędnościami
finansowymi w budżecie gminy.
Szkoła po remoncie
nabrała blasku i kolorystyki. Stała się budynkiem spełniającym wymagania
nowoczesnej placówki oświatowej, przyjaznej dla uczniów, nauczycieli
i społeczności lokalnej. Od września bieżącego roku szkoła będzie
dysponowała pracownią komputerową z dostępem do Internetu.
Dyrektor
Z A
P R O S Z E N I E
Dyrekcja Szkoły Podstawowej w Moniakach oraz Komitet Organizacyjny mają
zaszczyt zaprosić Państwa na uroczystości związane z 40-leciem naszej
szkoły, które odbędą się 23 kwietnia 2005 roku.
Program:
11.00 – Msza św. w kościele w Bobach
12.30 – Część oficjalna
13.30 – Część artystyczna
14.30 – Zwiedzanie szkoły
15.00 – Obiad
Urzędów, 29.03.2005
Regulamin konkursu pn.
„Aktywna edukacja ekologiczna
i działania w zakresie
ochrony środowiska prowadzone
wśród dzieci, młodzieży
i ludności Gminy Urzędów”
Organizatorem konkursu
jest Wójt Gminy i Rada Gminy Urzędów.
Czas trwania konkursu:
01.05.2005 r. – 30.11.2005 r.
Cel konkursu:
1. Propagowanie
selektywnej zbiórki odpadów stałych u źródła ich powstawania, oraz
surowców wtórnych i ich zagospodarowanie.
2. Podniesienie
świadomości lokalnego społeczeństwa, młodzieży, dzieci na sprawy
segregacji odpadów i ich zagospodarowanie, podniesienie świadomości
ekologicznej mieszkańców Gminy Urzędów.
3. Kształtowanie
nowych nawyków, przyzwyczajeń mających na celu ochronę posiadanych zasobów
przyrody (lasy, łąki, zbiorniki wodne), integracja społeczna wokół
koniecznych działań w dziedzinie ochrony środowiska.
4. Likwidacja
dzikich wysypisk, porządkowanie terenu, zmniejszenie obciążenia środowiska
odpadami konsumpcyjnymi.
5. Oszczędność
budżetu na kosztach wywozu i składowania odpadów na wysypiskach śmieci.
6. Pozyskiwanie
surowców wtórnych (ponowne wykorzystanie odpadów opakowaniowych ze szkła,
do produkcji szkła).
7. Oszczędność
surowców pierwotnych.
Uczestnicy konkursu:
• nauczyciele,
młodzież szkolna i dzieci przedszkolne, z placówek oświatowych Gminy,
• mieszkańcy
poszczególnych sołectw Gminy,
•
stowarzyszenia, jednostki OSP i inne organizacje działające na terenie
Gminy,
• podmioty
prowadzące działalność gospodarczą na terenie Gminy, parafie.
Aby wziąć udział w
konkursie należy zgłosić ten fakt do referatu budownictwa, pokój nr 12,
Urzędu Gminy w Urzędowie, ul. Rynek 26, podając wstępny zakres działań,
jakie będą podjęte w zakresie konkursu przez zainteresowanego uczestnika.
Na okoliczność odbytych
spotkań, prelekcji z mieszkańcami uczestnik sporządza protokół z załączoną
listą obecności.
Na okoliczność
potwierdzenia ilości zgromadzonych i zagospodarowanych odpadów stałych,
uczestnik konkursu gromadzi i przedkłada komisji konkursowej – dowody
sprzedaży surowców zebranych.
W przypadku podjęcia prac
mających na celu likwidację dzikiego wysypiska, Urząd Gminy deklaruje
pomoc sprzętem tj. koparka Ostrówek i ciągnik z przyczepą – po
wcześniejszym zgłoszeniu do Urzędu Gminy zamiaru podjęcia tych prac.
Najwyżej premiowane będą
działania odnoszące skuteczne efekty osiągnięte w zbiórce i segregacji
odpadów stałych, tj. butelki pet, opakowania szklane, makulatura, puszki
aluminiowe (zebrane ilości udokumentowane dowodami sprzedaży,
przekazania).
Zadania dla szkół i
przedszkoli:
1. Zgłoszenie
placówki oświatowej do konkursu, do Urzędu Gminy Urzędów.
2.
Przeprowadzenie i udokumentowanie spotkań z młodzieżą, szkoleń, prelekcji
– dotyczących segregacji odpadów u źródła ich powstawania, ich
zagospodarowania, wyrabianie nawyków i przyzwyczajeń mających na celu
ochronę posiadanych zasobów przyrody, konkursy ekologiczne, plakaty.
3.
Przeprowadzenie selektywnej zbiórki odpadów stałych, wspólne porządkowania
terenów.
4. Współpraca z
gminą w celu dokonania szczegółowych ustaleń odnośnie zabezpieczenia,
zagospodarowania zgromadzonych odpadów stałych, przeznaczając je na
surowce wtórne, bądź na składowisko.
5. Sporządzenie
sprawozdania – pracy, z realizacji zadania konkursowego.
Zadania dla sołectw i
organizacji:
1. Zgłoszenie do
konkursu, do Urzędu Gminy Urzędów.
2. Zorganizowanie
i udokumentowanie spotkań z mieszkańcami w celu przybliżenia założeń i
celu konkursu, jak również wykazanie spodziewanych efektów i korzyści z
realizacji projektu, popularyzacja segregacji odpadów u źródła, tj. w
miejscu ich powstawania.3. Zorganizowanie selektywnej zbiórki odpadów
stałych z porządkowanych terenów i likwidacji dzikich wysypisk (segregacja
z podziałem na opakowania szklane, plastikowe, puszki aluminiowe,
makulaturę itp.).
4. Zachęcanie
społeczeństwa lokalnego do segregacji odpadów w gospodarstwach domowych i
składowania ich w pojemnikach przeznaczonych na ten cel, rozmieszczonych
gniazdowo w poszczególnych sołectwach Gminy.
5. Współpraca z
Gminą w celu dokonania szczegółowych ustaleń odnośnie zabezpieczenia i
zagospodarowania zgromadzonych odpadów stałych.
6. Sporządzenie
sprawozdania – pracy, z realizacji zgłoszonego zadania konkursowego.
Ocena konkursu:
Organizatorzy przewidują
za udział i uzyskanie najlepszych wyników, w ocenie komisji konkursowej,
nagrody finansowe i rzeczowe o łącznej wartości 3500 złotych.
Oceny prac komisja dokona
według kryteriów:
1. Ilość zebranych i
posegregowanych odpadów stałych (tj. opakowania szklane, plastikowe,
makulatura, puszki aluminiowe) – skala oceny od 0 do 10 punktów,
udokumentowanych dowodami sprzedaży lub przekazania.
2. Likwidacja dzikich
wysypisk – skala oceny od 0 do 5 punktów:
a) akcja „sprzątanie
świata” – porządkowanie terenów leśnych, terenów wokół obiektów
publicznych, rzek, pomników przyrody, udokumentowanych np.: wykonanymi
zdjęciami z przeprowadzonych prac, sprawozdaniem.
3. Edukacja ekologiczna
społeczności lokalnej Gminy (dzieci, młodzieży, dorosłych mieszkańców) –
skala oceny od 0 do 6 punktów:
a) wykłady,
b) prelekcje,
c) konkursy ekologiczne,
d) plakaty, ulotki,
e) wystawy,
udokumentowanej
sprawozdaniami, protokołami z listami obecności, z realizowanych
zagadnień przeprowadzonych w ramach wymienionego kryterium.
4. Estetyka opracowanych
sprawozdań – prac konkursowych: skala oceny od 0 do 5 punktów.
Komisja dokona oceny
złożonych prac i uzyskanych efektów na podstawie ww. kryteriów,
potwierdzonych odpowiednio.
Regulamin konkursu, po
omówieniu i przyjęciu przez Wójta i Radę Gminy Urzędów, ogłoszony zostanie
w lokalnej prasie, oraz wywieszony na tablicy ogłoszeń w siedzibie
organizatora konkursu, tj. Urzędzie Gminy w Urzędowie, ul. Rynek 26,
23-250 Urzędów.
Wójt Gminy
mgr inż. Jan Woźniak
Zespół Szkół
im. Orląt Lwowskich
w Urzędowie
23-250 Urzędów, ul. Wodna
34, tel./fax 822-52-53, 822-61-60
Orląt Lwowskich Nasza
Szkoła…
Nasza „mała” szkoła jest
dobrze postrzegana w środowisku, ponieważ ma wiele do zaoferowania
młodzieży, która wstąpi w jej progi. Zespół Szkół im. Orląt Lwowskich w
Urzędowie przygotował bogatą ofertę dla młodzieży. Mając na uwadze
doświadczenia z ubiegłych lat, wychodzimy z ofertą edukacyjną już
sprawdzoną, a przy tym poszerzoną.
Uczniom pragnącym
rozwijać zainteresowania i umiejętności proponujemy pracę w Kole
Miłośników Żywego Słowa, w Szkole Dziewcząt, redagowaniu „Gazetki Orląt”
(wydawanej od czerwca 2004 r.), w Młodzieżowym Kole Miłośników Lwowa i
Kresów Południowo-Wschodnich, które powstało w bieżącym roku szkolnym.
Lubiący zdrową
rywalizację mogą się sprawdzić w licznych konkursach, takich jak: „Odkryj
swój szlak”, Wojewódzki Konkurs Ortograficzny, konkurs historyczny „Polska
Walcząca”, Powiatowy Przegląd Kolęd i Pastorałek i Zespołów Kolędniczych,
Olimpiada wiedzy o Unii Europejskiej, konkurs plastyczny „Lwów – miasto
mojego Patrona”, „Konkurs wiedzy Pożarniczej”, „Olimpiada Teologii
Katolickiej” oraz konkursach: „Słynni Polacy związani ze Lwowem”,
„Spacerkiem po Lwowie” i „Życie i twórczość Czesława Miłosza”.
Jesteśmy również w sieci
szkół promujących zdrowie, toteż bierzemy udział w „Olimpiadzie wiedzy o
zdrowiu” i akcji edukacyjnej „Zdolny do zdrowia” mających na celu
promowanie zdrowego stylu odżywiania.
Możemy pochwalić się
dobrymi wynikami w sporcie, m.in. w tenisie stołowym dziewcząt, w
sztafetowych biegach przełajowych, pływaniu drużynowym oraz halowej piłce
nożnej chłopców.
Głośnym echem odbija się
coroczna uroczystość obchodów Dnia Patrona z udziałem dostojnych gości,
mieszkańców Urzędowa oraz szerokiego grona Przyjaciół szkoły, której
fragmenty emitowała Telewizja Regionalna Kraśnik. W obchodach tych aktywny
i liczny udział bierze młodzież szkolna.
Utrzymujemy kontakt ze
szkołami im. Orląt Lwowskich w Krasnymstawie i Lublinie, uczestniczymy w
obchodach Dni Lwowskich w Lublinie, a także przyjaźnimy się z Towarzystwem
Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich w Lublinie. Większość
nauczycieli należy do Urzędowskiego Koła TMLiKPW.
Zainteresowani ziemią
przodków mają możliwość udziału w podróżach na Ukrainę. Dotychczas odbyły
się cztery wycieczki, w tym dwie z udziałem młodzieży, jedną z nich był
wyjazd nagrodzonych uczestników konkursu „Odkryj swój szlak”.
Staramy się wpajać
młodzieży szacunek dla pamiątek z przeszłości, tak ważnych dla urzędowian,
czego dowodzi troska o estetykę otoczenia pomników: Orląt Lwowskich,
Józefa Piłsudskiego i mogiły lwowianki – pani Wójtowicz. Wychowujemy
uczniów w duchu patriotyzmu, którzy swoją postawę potwierdzają licznym
udziałem w świętach narodowych.
Popularność, jaką cieszy
się w środowisku nasza szkoła, motywuje nas do polepszenia warunków
lokalowych. Podjęliśmy starania o rozbudowę szkoły – budowę sali
gimnastycznej
z zapleczem sanitarnym i
salami dydaktycznymi.
Obecnie dysponujemy bazą
lokalową dobrze wyposażoną w środki dydaktyczne audiowizualne i
multimedialne. Pracownia komputerowa spełnia wymagania dotyczące
realizacji podstawy programowej w szkołach o profilu informatycznym. Łącze
internetowe SDI zamieniliśmy na znacznie szybszą Neostradę.
Lada dzień otrzymamy
drugą pracownię komputerową pozyskaną z EFS, wyposażoną w 15 komputerów
klasy Pentium IV i 4 komputery multimedialne do biblioteki szkolnej,
wszystkie z oprogramowaniem systemowym Windows XP i użytkowym Office 2003
oraz pakietem programów dydaktycznych i multimedialnych. Takiego sprzętu w
szkołach powiatowych jeszcze nie było!
Miarą popularności szkoły
jest ciągły wzrost liczby uczniów, oddziałów i profili. Dla przykładu, w
roku szkolnym 2000/2001 w szkole uczyło się 172 uczniów, w 2003/2004 – 275
uczniów, a w obecnym 2004/2005 mamy 359 uczniów i słuchaczy w 11
oddziałach. Jesteśmy dumni, że ostatnia rekrutacja była najwyższa w
historii szkoły: 5 klas pierwszych (3 dzienne i 2 wieczorowe). To efekt
ciężkiej pracy dydaktycznej i wychowawczej całego grona pedagogicznego, to
wynik dobrze sprecyzowanej oferty edukacyjnej, to wynik, na który inne
szkoły patrzą z niedowierzaniem.
Wracając do oferty
edukacyjnej na rok szkolny 2005/2006, Zespół Szkół im. Orląt Lwowskich
proponuje:
Dla absolwentów
gimnazjum:
• 3-letnie
LICEUM PROFILOWANE
–
zarządzanie informacją
–
usługowo-gospodarczy
• 4-letnie
TECHNIKUM
–
technik informatyk
–
technik handlowiec
Dla absolwentów liceów i
techników:
• SZKOŁĘ
POLICEALNĄ
–
technik informatyk
–
technik handlowiec.
Przy szkole działa
Państwowa Komisja Egzaminacyjna, która przeprowadza egzamin na tytuł
rolnika wykwalifikowanego niezbędny do:
• przejęcia i
prowadzenia gospodarstwa rolniczego,
• ubiegania się
o rentę strukturalną,
• pozyskiwania
środków z funduszy Unii Europejskiej na prowadzenie gospodarstwa.
Najważniejszym zadaniem
naszej szkoły jest przygotowanie młodych do samodzielnego podjęcia pracy w
sferze gospodarczej na bazie małej i średniej przedsiębiorczości. Jest to
tym bardziej uzasadnione, jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w naszym
rejonie w obecnych czasach nie można liczyć na gotowe miejsca pracy, ich
liczba z roku na rok maleje i jedynym wyjściem jest podjęcie własnej
inicjatywy.
Jeżeli jesteś przekonany,
że Zespół Szkół im. Orląt Lwowskich w Urzędowie spełni Twoje oczekiwania,
umożliwi Ci wszechstronny rozwój, da możliwość sprawdzenia Twych zdolności
i umiejętności, przyjdź,
będzie to rozsądny wybór.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY
Jubileusz Szkoły
Podstawowej w Moniakach
Z kart historii
1861 – założenie
prywatnej szkoły elementarnej przez Ludwika Zembrzuskiego – właściciela
dóbr Moniaki;
1867 – przemianowanie na
Państwową Szkołę Elementarną z językiem rosyjskim;
1883 – zmiana nazwy na
Szkołę Gminną;
koniec XIX w. – budowa
pierwszego budynku szkolnego;
1907 – wprowadzenie nauki
j. polskiego jako przedmiotu;
VII 1915 – spalenie się
budynku szkolnego od austriackiego pocisku w czasie I wojny światowej;
20 grudzień 1917 –
uzyskanie przez Ludwika Zembrzuskiego zezwolenia na otworzenie prywatnej
szkoły;
1922 – zatrudnienie
drugiego nauczyciela i przejście na system szkoły dwuklasowej;
1925 – objęcie
kierownictwa szkoły przez J. Kępińskiego;
1925–1927 – wybudowanie
nowego budynku szkoły;
1932 – przemianowanie na
Publiczną Szkołę w Moniakach II stopnia i wprowadzenie 7-letniego okresu
nauczania;
1939–1945 –
funkcjonowanie Polskiej Publicznej Szkoły;
1945 – przejęcie
kierowania szkołą przez H. Pytlakowską;
1947 – objęcie funkcji
kierowniczej przez Irenę Cisek;
1950 – powierzenie
funkcji kierownika szkoły Czesławowi Ciskowi;
styczeń 1953 –
przeniesienie szkoły do dworu po byłych właścicielach ziemskich – rodzinie
Zembrzuskich;
1953 – remont budynku
szkolnego – powrót;
1960 – powołanie
Społecznego Komitetu Budowy Szkoły;
1961 – ustalenie
lokalizacji budynku nowej szkoły;
kwiecień 1963 –
rozpoczęcie budowy z inicjatywy kierownika szkoły Czesława Ciska z dużym
zaangażowaniem społeczności lokalnej i młodzieży;
6 październik 1964 –
oficjalne otwarcie nowej szkoły i nadanie im. gen. Karola Świerczewskiego;
1966 – rozpoczęcie
realizacji programu ośmioklasowej szkoły podstawowej;
1984 – wręczenie szkole
sztandaru ufundowanego przez Stanisława Maciejaka i Komitet Rodzicielski;
1986 – objęcie funkcji
dyrektora przez R. Ziębińskiego;
1991 – zniesienie imienia
szkoły;
1999 – utworzenie
sześcioklasowej szkoły podstawowej;
2003/2004 – remont
kapitalny.
Opracowali: B. Kasprzak,
A. Płecha, R. Ziębiński
Dzisiaj...
Jesteśmy sześcioklasową
szkołą podstawową z oddziałem przedszkolnym, liczącą 110 uczniów, w tym 11
w klasie „0”. W naszej placówce znajduje się 6 sal lekcyjnych, oddział
„0”, świetlico-stołówka, sala gimnastyczna i biblioteka. W pracowni
matematycznej jest dziesięć stanowisk komputerowych. W szkole prężnie
działają: SU, Klub EKO, UKS, koła przedmiotowe, kółka zainteresowań,
sklepik szkolny. Uczniowie wzbogacają swoją wiedzę poprzez udział w
konkursach przedmiotowych. Uczestniczą w zawodach sportowych i wielu
akcjach organizowanych w ciągu roku szkolnego. Uczą się dwóch języków
obcych: angielskiego i rosyjskiego. Chętnie wyjeżdżają do teatrów, kin,
muzeów, a także na wycieczki krajoznawcze. Zaangażowana, wysoko
wykwalifikowana kadra pedagogiczna, otwarta na innowacje, stwarza
przyjazną atmosferę, zapewnia poczucie bezpieczeństwa oraz daje szansę
wzbogacania i urozmaicania procesu edukacyjnego. Szkoła aktywnie
uczestniczy w życiu środowiska lokalnego, propaguje zdrowy styl życia i
działa proekologicznie. Wielu naszych absolwentów ukończyło wyższe
uczelnie i pełni ważne funkcje w społeczeństwie. W latach 2003/2004 dzięki
staraniom społeczności lokalnej oraz Urzędowi Gminy w naszej szkole
przeprowadzono kapitalny remont. Dzisiaj wygląda ona pięknie i
nowocześnie, a praca i nauka w niej to prawdziwa przyjemność.

Konkurs „Polska Walcząca”
Młodzież ZSO im. Wł.
Jagiełły w Urzędowie należąca do Szkolnego Koła Przyjaciół Armii Krajowej
po raz drugi wzięła udział w konkursie „Polska Walcząca”, organizatorem
którego był Światowy Związek Żołnierzy AK nr 1 w Kraśniku. Konkurs miał na
celu propagowanie wiedzy o czasach drugiej wojny światowej i historii
powojennej. Do rywalizacji przystąpiło 8 szkół (ponad 60 uczniów) z
powiatu kraśnickiego i janowskiego.
Naszą szkołę
reprezentowało 3 licealistów. Jesteśmy dumni z wyników naszych uczniów.
Rafał Surdacki z II b LO zajął I miejsce, Szczepan Jagiełło z II b LO – VI
miejsce, a Kinga Mital z I b LO – VIII miejsce. Wszyscy laureaci otrzymali
dyplomy i cenne nagrody rzeczowe. Uroczystość podsumowania konkursu i
rozdania nagród odbyła się 2 kwietnia 2005 roku w ZSO Urzędów.
W spotkaniu udział wzięli
członkowie Związku AK, przedstawiciele władz powiatu kraśnickiego,
janowskiego, miasta Kraśnika, nauczyciele i uczniowie poszczególnych
szkół. Gminę Urzędów reprezentował Wójt mgr inż. Jan Woźniak.
Danuta Bijak, nauczyciel
historii w ZSO Urzędów


|